Kontantfritt och diskriminering

Jag vill definitivt inte ha tillbaka kontanthanteringen i min buss, det är alldeles för farligt för oss enligt mig. Då får man lösa det på annat sätt.
Fast det tänker jag att man inte behöver bara för att verksamheten ska kunna ta emot kontanter. Det är ju ändå ett biljettsystem, man kan i regel inte köpa biljett på plats på ett tåg heller, eller på en konsert, utan man får köpa i förväg. Men att man ska kunna gå in på exempelvis Pressbyrån eller andra specifika platser och köpa en (eller flera) biljetter med kontanter.

Fast det tänker jag att man inte behöver bara för att verksamheten ska kunna ta emot kontanter. Det är ju ändå ett biljettsystem, man kan i regel inte köpa biljett på plats på ett tåg heller, eller på en konsert, utan man får köpa i förväg. Men att man ska kunna gå in på exempelvis Pressbyrån eller andra specifika platser och köpa en (eller flera) biljetter med kontanter.

Problemet är att alla inte har tillgång till sånna. Folk är inte jätteduktiga på att planera enligt min erfarenhet. Åtminstone inte de som åker sällan.
Där jag körde tidigare fanns förvisso en Pressbyrå, men campingarna låg ju så till att man ville åka buss till Pressbyrån för att köpa biljetter.

Vilket pris ska det då bli? En zon som kostar här ett pris, två zoner dubbelt så mycket och tre zoner tre gånger så mycket som en zon.

Det är såklart upp till era politiker att bestämma. Inom SL kostar en biljett 26 resp 42 kr, den är giltig i 75 min oavsett hur kort eller långt du åker. Eller ja, du måste ha klivit på sista färdsättet inom den tiden, sen kan den gå ut under resan med den. Vi har folk som åker över 15 mil på samma biljett. Och det kan nog gå att åka längre än så med.

Problemet är att alla inte har tillgång till sånna. Folk är inte jätteduktiga på att planera enligt min erfarenhet. Åtminstone inte de som åker sällan.
Där jag körde tidigare fanns förvisso en Pressbyrå, men campingarna låg ju så till att man ville åka buss till Pressbyrån för att köpa biljetter.
Då är ju frågan varför inte campingen erbjöd att sälja biljetter som service till sina kunder?

Då borde ju även bankomater försvann för att inte riskera livet för dom som fyller på. Och bort med alla p-automater.

Ja, det är kanske en av anledningarna till att många bankomater tagits bort? Och jag har inte sett en p-automat som tar kontanter på flera år.

Senast ändrad:
Jag är ju förvisso en av dem som anser att man kunde göra som med Tv licensen = alla betalar via skatten, även på kommunala (korta) resor. DET skulle om något öppna upp för att fler SKULLE åka kommunalt ! Då skulle det ju verkligen minska med bilar i Stockholm som tex.

Det har i de städer det testats ökat otryggheten för resenärerna och även minskat antalet gående och cyklister. Bilisterna är sällan bilister av andra skäl än bekvämlighet, att stå ihopträngd med massa andra på en buss brukar inte attrahera. Däremot var det fler gående och cyklister som valde bussen, framförallt för kortare resor vilket ökade körtiden. Och trängseln.

Ja, det är kanske anledningen till att många bankomater tagits bort? Och jag har inte sett en p-automat som tar kontanter på flera år.
Anledningen är att bankerna tycket bankomaterna är dyra, inget annat.

P-automat tog iallafall senaste kontanter men där har jag dålig koll för parkerar så sällan på betalparkeing.

Jag tankar med kontanter på obemannade station och har ju inte alls dessa problem med dom slås sönder för att komma åt pengar.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 584
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 007
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka