Förstår inte hur någon inte kan det det som diskriminering att stänga ute folk från samhället.
Diskriminering är ett begrepp som är definierat i lagen.
Det finns flera sakliga skäl för små företag (svårigheter och risker) med att ta emot stora summor pengar i just (fysiska) kontanter.
Jag läste på DO:s hemsida nu. Även när det gäller tillgänglighet (att personer med funktionsnedsättning ska ha fysisk möjlighet att delta, t ex komma in i lokalen) så finns det begränsningar i vad ett litet företag faktiskt
måste göra (utöver det som regleras i annan lagstiftning, t ex för skolor/högskolor och sjukvård) och det görs en helhetsbedömning utifrån den aktuella situationen. Åtgärderna ska anses vara skäliga, och det tas bl a hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna hos verksamheten (vilket jag tolkar som att ett litet företag som hyr sin lokal i en äldre byggnad, där ingången sker genom att en går nerför en relativt brant trappa och genom en kanske inte särskilt bred dörr, inte förväntas bygga om. För att ta ett exempel som jag känner till i verkligheten. Däremot att jämna ut trösklar och liknande enklare åtgärder.).
Just i den här frågan, tänker jag att det rimligtvis borde finnas andra lösningar än just att lagstadga om att alla verksamheter måste möjliggöra betalning med fysiska kontanter.
Som sagt, jag ser också problemen i samhället. På båda "sidor". Och jag ser fler potentiella problem, än just de som gäller människor med funktionsnedsättning (utan att det ena på något sätt förminskar det andra). För mig blir det dock skevt att ställa exakt samma krav på små företag (t ex guldsmeder, sadelmakare, tatuerare, frisörer, små caféer..) som på stora kedjor och/eller köpcentrum (t ex Filmstaden, Ica, gallerior..). Och rimligt att ställa andra (högre) krav på samhällsviktiga funktioner (t ex matbutiker, sjukvård, kollektivtrafik..), just pga dessa verksamheters roll.