Kontantfritt och diskriminering

Ja, jag vet det - kontantfaktura. Men kassaregister är långt ifrån den enda (som kan vara) svårigheten med att ta emot kontanter, vilket andra också belyst. Jag anser fortfarande att det ska vara upp till småföretagare att avgöra vilka betalsätt som passar deras verksamhet bäst. Jag håller inte med om att det är diskriminering att inte ta emot just kontanter (som i fysiska kontanter).
Förstår inte hur någon inte kan det det som diskriminering att stänga ute folk från samhället.

Kan se det som bättre att se det som en diskriminering men tycka att samhället/bankerna inte ger småföretagare möjlighet att inte diskriminera.

Å andra sidan vet jag folk som tycker att dom inte diskriminerar genom att inte anpassa för rörelsehindrade.

Ja, jag vet det - kontantfaktura. Men kassaregister är långt ifrån den enda (som kan vara) svårigheten med att ta emot kontanter, vilket andra också belyst. Jag anser fortfarande att det ska vara upp till småföretagare att avgöra vilka betalsätt som passar deras verksamhet bäst. Jag håller inte med om att det är diskriminering att inte ta emot just kontanter (som i fysiska kontanter).
Och jag håller inte med.
Har du en verksamhet där inte ”vem som helst” kan gå in och handla så kan du ju i regel välja dina kunder själv, så då är det ju bara att välja såna som inte betalar kontant så slipper man det problemet.

Har man en verksamhet som välkomnar ”vem som helst” (exempelvis butik, café etc) så anser jag att våra svenska sedlar ska vara giltig betalning.

Och jag håller inte med.
Har du en verksamhet där inte ”vem som helst” kan gå in och handla så kan du ju i regel välja dina kunder själv, så då är det ju bara att välja såna som inte betalar kontant så slipper man det problemet.

Har man en verksamhet som välkomnar ”vem som helst” (exempelvis butik, café etc) så anser jag att våra svenska sedlar ska vara giltig betalning.
Ett klipp som för mig ger hopp, café som återinförde kontanter vid ny ägarbyte, folk kom och tackade.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECBgQBQ&usg=AOvVaw3OIqO7KAfQ8ZtYzXqj5UX9

Jag är "turist" i Sverige en till två gånger om året. Har flera gånger råkat ut för att inte kunna betala. Oftast fungerar mitt kort numera, men det är för mig dyrare att använda kort än kontanter utomlands. Min bank tar en avgift för alla kortköp och växlingskursen dålig. Så mindre inköp tex. glass, cafébesök, mindre shopping hoppar vi över där de inte tar kontanter.

När jag var tonåring fanns det ett cashkort. Som ett kontantkort för telefoner fast man använde det i butiker. Det borde kunna återupplivas.
Skulle inte ett typ visa electron funka? Hade det när jag var minderårig, då måste korttermenalen vara uppkopplad för att det ska gå att handla. Det går alltså aldrig att handla för mer än vad som finns på kortet.

Förstår inte hur någon inte kan det det som diskriminering att stänga ute folk från samhället.

Diskriminering är ett begrepp som är definierat i lagen.

Det finns flera sakliga skäl för små företag (svårigheter och risker) med att ta emot stora summor pengar i just (fysiska) kontanter.

Jag läste på DO:s hemsida nu. Även när det gäller tillgänglighet (att personer med funktionsnedsättning ska ha fysisk möjlighet att delta, t ex komma in i lokalen) så finns det begränsningar i vad ett litet företag faktiskt måste göra (utöver det som regleras i annan lagstiftning, t ex för skolor/högskolor och sjukvård) och det görs en helhetsbedömning utifrån den aktuella situationen. Åtgärderna ska anses vara skäliga, och det tas bl a hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna hos verksamheten (vilket jag tolkar som att ett litet företag som hyr sin lokal i en äldre byggnad, där ingången sker genom att en går nerför en relativt brant trappa och genom en kanske inte särskilt bred dörr, inte förväntas bygga om. För att ta ett exempel som jag känner till i verkligheten. Däremot att jämna ut trösklar och liknande enklare åtgärder.).

Just i den här frågan, tänker jag att det rimligtvis borde finnas andra lösningar än just att lagstadga om att alla verksamheter måste möjliggöra betalning med fysiska kontanter.

Som sagt, jag ser också problemen i samhället. På båda "sidor". Och jag ser fler potentiella problem, än just de som gäller människor med funktionsnedsättning (utan att det ena på något sätt förminskar det andra). För mig blir det dock skevt att ställa exakt samma krav på små företag (t ex guldsmeder, sadelmakare, tatuerare, frisörer, små caféer..) som på stora kedjor och/eller köpcentrum (t ex Filmstaden, Ica, gallerior..). Och rimligt att ställa andra (högre) krav på samhällsviktiga funktioner (t ex matbutiker, sjukvård, kollektivtrafik..), just pga dessa verksamheters roll.

Jag släpper den här bollen till er andra nu. Inte menat att låta passivt aggressivt (jag är, genuint, helt okej med att vi inte tycker likadant allihopa. Och tycker att det är en intressant diskussion, den om tillgänglighet överlag i samhället). Utan jag behöver lägga energi och fokus på annat just nu.

Jag är "turist" i Sverige en till två gånger om året. Har flera gånger råkat ut för att inte kunna betala. Oftast fungerar mitt kort numera, men det är för mig dyrare att använda kort än kontanter utomlands. Min bank tar en avgift för alla kortköp och växlingskursen dålig. Så mindre inköp tex. glass, cafébesök, mindre shopping hoppar vi över där de inte tar kontanter.

Det är liknande när jag varit i Nederländerna. Många småföretagare som lunchrestauranger, caféer etc har inte accepterat utländska kort. Förklaringen vi fick var att det är dyrare för dem så därför har de valt bort det. Det har blivit mycket springande och jagade efter bankomater. På ett ställe fanns den enda inom rimlingt avstånd inne i en bokhandel och hade bokhandeln stängt var man tvungen att gå långt. Kunde man inte gå långt kunde man som turist inte betala om man inte hade kontanter med sig.

Men det är ju ändå så att är man turist får man läsa på i förväg och anpassa sig och inte som vi gjorde anta att andra länder fungerar som ens eget. Åker jag till Nederländerna igen tar jag definitivt med mig mer kontanter. Inga problem. Och kommer folk hit för de läsa på och anpassa sig.

Jag föredrar att slippa växla till utländska kontanter. Det blir alltid över och så ligger de bara skräpar för jag måste köra 6 mil totalt för att växla tillbaka. Då tar jag hellre en avgift när jag betalar med kort. Bensinen och min tid är inte gratis heller.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag vill definitivt inte ha tillbaka kontanthanteringen i min buss, det är alldeles för farligt för oss enligt mig. Då får man lösa det på annat sätt.

Jag skulle dock önska att det fanns nåt sätt barn kunde resa kollektivt på utan att behöva ha betalkort. Tidigare fanns det kort som man kunde ladda med pengar och som gav rabatt på bussen/tåget. Det var dumt att de plockade bort dem. För mig är det enklare med appen i mobilen men när jag skulle försöka ordna så att min dotter kunde åka stadsbussen själv så blev det svårt! Kände inte riktigt för att ge henne mitt betalkort, eller registrera mitt betalkort i appen. Appen accepterar inte hennes kort eftersom hon är minderårig så kortet är spärrat för internetköp.

Ett kort man kan ladda med pengar hade varit toppen att sätta i handen på ett barn som ska åka kollektivt!

Jag skulle dock önska att det fanns nåt sätt barn kunde resa kollektivt på utan att behöva ha betalkort. Tidigare fanns det kort som man kunde ladda med pengar och som gav rabatt på bussen/tåget. Det var dumt att de plockade bort dem. För mig är det enklare med appen i mobilen men när jag skulle försöka ordna så att min dotter kunde åka stadsbussen själv så blev det svårt! Kände inte riktigt för att ge henne mitt betalkort, eller registrera mitt betalkort i appen. Appen accepterar inte hennes kort eftersom hon är minderårig så kortet är spärrat för internetköp.

Ett kort man kan ladda med pengar hade varit toppen att sätta i handen på ett barn som ska åka kollektivt!

Åtminstone SL har fortfarande kvar sådana kort. Det finns alltså regioner son tagit bort sånt helt? Det håller jag med om är rätt usel service.

Det finns ju i stora delar av landet. :)

Att vara hänvisad till att enbart kunna resa om man har en smartphone är ju ännu värre än att bara kunna handla med kort eller swish. Ska man ta sig någonstans är det långt ifrån alltid det finns alternativa sätt att lösa biljett om man av någon anledning inte har telefon där och då. :down:

Fast mannen i interviewn skulle inte bli hjalpt av ett kontant kort, eller kort av nagot slag. Han sager att det maste vara konkret. Jag antar som att har han 200 kronor i fickan kan han se precis hur mycket han gor av med. Det racker till varan for 75 kronor och varan for 125 kronor. Barn ser det ofra just sa ... dar kan vara svart for manga att se exact hur mycket siffrorna pa bankkontot eller kortkontot farktiskt ar "pa riktigt".

Det finns ju i stora delar av landet. :)

Att vara hänvisad till att enbart kunna resa om man har en smartphone är ju ännu värre än att bara kunna handla med kort eller swish. Ska man ta sig någonstans är det långt ifrån alltid det finns alternativa sätt att lösa biljett om man av någon anledning inte har telefon där och då. :down:

SL har tack och lov kvar busskort, men deras nya system är inte direkt användarvänligt eftersom man tagit bort möjligheten för oss att göra saker och helt lagt över det på resenären. Vi var ju rätt sena med betalkort här, men fortfarande är det väldigt svårt för folk som åker på rabatterat att få det att funka på betalkorten så nästan alla får åka på helt pris om man betalar med betalkort. Önskar att jag som förare kunde knappa in vald prisgrupp istället, men SL väljer att utestänga oss i princip helt. Inte heller det speciellt bra service enligt mig.

Och jag skulle önska någon typ av lösning som går att använda för att i vart fall kunna ta sig hem om man råkat ut för något. Blivit bestulen, tappat telefon så den gått sönder, blivit körd till sjukhus utan att få sina saker med sig etc. Där man tidigare kunde be någon vänlig själ att ge en kontanter till en bussresa, för att sedan börja ringa runt och ordna sin situation efter man kunnat komma under tak, sova och äta.

Håller helt med om att kontantfritt är bra som huvudregel på bussarna. Men att det brister lite i flexibilitet och tillgänglighet när det gäller bredden på betallösningarna för en så extremt livsavgörande samhällstjänst.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 584
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 007
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka