Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Käkat taggtråd idag?
Hade jag menat allvar hade jag knappast satt en :angel: efter meningen.
Varifrån fick du att det specifikt gällde ungdomar? Detta gäller alla.

Edit antar att du menar de ungdomarna som blir smittade.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Gillar verkligen att du och din dotter har en sådan bra relation att ni kan prata om sånt :).
Vet själv att jag till 100 kan lita på min mamma, om allt som har med detta att göra. Vilket betyder massor.
Har flera kompisar som inte har det stödet och tar snacket mellan vännerna istället, vilket inte alltid är positivt.
Som sagt är pratet om p-piller viktigt men också VETSKAPEN om att de faktiskt inte skyddar mot sjukdomar.
Vet flera idag som kör - jag har p-piller så det ordnar sig, vilket det inte alltid gör.

Har flera bekanta som behandlats om och om för klamydia,
det finns ett 10-tal 15-16 åringar här idag som är mammor och HIV går som sprutelden.
Fick nyligen reda på att en nybliven 16-årig mamma blev just smittad av HIV av barnets pappa här i våran stad.
Bara detta gör att kondom är ett måste, utan kondom - inget sex..
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

*kl*

Vilken bra tråd! Har gått i funderingarna hur man ska göra med p-medel till döttrarna (det drar väl ihop sig, de äldsta är snart 14). Själv är jag otroligt anti mot hormonella preventivmedel efter att jag själv har råkat ut för hemska biverkningar (p-piller o hormonspiral), har många kompisar som oxå mått dåligt av dem och efter att ha diskuterat detta mycket med min farbror som är gynekolog. Jag vill INTE att mina döttrar ska få i sig dessa hormoner :(

Jag suger åt mig av alla tips gällande kondomer :bow:
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

*kl*

Det är ju verkligen toppen att du och din dotter pratar om allt det viktiga som tagits upp i tråden.

Men... Personligen tycker jag att den enda anledning till att unga tjejer utan fasta förhållanden ska ha piller är att det kan skydda dem om de skulle utsättas för påtvingat sex.
I en sådan situation har man ju isf skyddat sig mot det enda man kan.

Jag håller med de som skrivit att p-piller,för många, är en ursäkt för att inte använda kondom.
Det är väl bara att erkänna att när man väl ligger där, tänd till tusen, så är det såå lätt att tänka "skitsamma, jag har ju skydd. Han hade säkert sagt till om det var ngt"

Nej, jag tycker inte nog faktiskt inte att man ska skaffa piller till sin så unga dotter, just för att de kan ge henne den ursäkten hur duktig hon än må vara.

Sjukdomarna känns så avlägsna när man är i den åldern, en graviditet å andra sidan känns som den större faran. Därför tror jag att man skyddar sig bättre om man inte har pillren.
Att informera, öppna dörrar, uppmuntra och förmana - toppen!

Jag själv skaffade piller när jag gick in i mitt första riktigt fasta förhållande. Mina vänner skaffade samtidigt men hade inte pojkvänner.
Det var inte stor omsättning på deras kondomer det året kan jag säga.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag håller med de som skrivit att p-piller,för många, är en ursäkt för att inte använda kondom.
Det är väl bara att erkänna att när man väl ligger där, tänd till tusen, så är det såå lätt att tänka "skitsamma, jag har ju skydd. Han hade säkert sagt till om det var ngt"

Tyvärr finns nog även en risk att man utan p-piller tänker "äsch, skit, jag glömde kondomerna.. skitsamma, han får dra ut den innan utlösningen så klarar det sig nog" i samma "heta" situation. :crazy:

Been there.... :o
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Eller snarare "äsch, jag tar ett dagen efterpiller".
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag känner långt fler som får massor med biverkningar av p-piller än vad jag känner folk som mår finfint på dem. Men de jag känner kanske bara har haft otur, vad vet jag. Jag tycker inte det är okej att p-piller har den biverkningsbild de har, jag kan inte låta bli att tänka att det ALDRIG hade accepterats nåt motsvarande för ett manligt preventivpreparat...

Jag är ett levande exempel på en som mår finfint på p-piller. Fasar över den dagen då jag "måste" sluta, kan ju inte äta det hela livet antar jag..:angel:
Jag fick p-piller utskrivet när jag var 16 år, pga av olidliga menssmärtor. Svimmade av smärta flera gånger, kräktes och var däckad i två-fyra dagar varje månad. Med mina p-piller slipper jag detta, kan känna en svagt molande värk i magen nu när jag har mens, men värre är så är det inte. Har blodproppar i släkten (mormor), sa det till min gynekolog också, men det var inga problem.

I love my pills! :love::p
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Tillägger; är snart 22 år, har knaprat piller i 6 år snart.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Finns fler anledningar än blodproppar till att jag vill hålla mina framtida döttrar borta från hormoner in i det längsta. Jag ser inte en enda vettig anledning till att en unge ska äta hormoner när kondom ger ett i det närmaste komplett skydd. Är det nåt preventivmedel som har oförtjänt dåligt rykte så är det kondom.

Bra talat Tassetass!

Det som är slående är att det så självklart och spontant ska skaffas hormonpreparat till dottern, inte preventivmedel.

Jag är så anti p-piller man bara kan bli, proppar, depressioner, minskad sexlust (!), svampinfektioner, könssjukdomar, viktuppgång. Det är i princip obegripligt för mig hur man kan ta dom i annat syfte än att man just mår extremt dåligt av sin mens.

Och vad gällde risken för proppar som skulle vara större under graviditet så bör det väl inflikas att man är gravid i 9 månader, inte i åratal.

Och att alla flickebarn proppas i p-piller är ju i princip ett politiskt beslut, tonårsaborten ska minskas, då får det ske på bekostnad av unga flickors hälsa. Det är ju den enkla anledningen till att p-piller så konsekvent rekommenderas.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag fungerade helt perfekt på hormoner innan jag fick barn! Jag förespråkade hormoner över allt annat då tror jag. Nu verkar jag inte tåla någonting, för jag får biverkningar som inte alls är särskilt önskvärda.

Tyvärr fungerar inte kondom heller, det tar ungefär 2-3 minuter sen är jag helt snustorr (Oavsett hur kåt jag är) och det bara svider, bränner och gör ONT.

Och eftersom varken jag eller sambon är helt säkra på hur vi vill ha det med syskon någon gång i framtiden, så är sterilisering inget alternativ.

Jag önskar hett att det hade funnits något BRA hormonfritt p-medel som fungerade för mig.. Nu får jag trycka i mig massa hormoner ändå, och har i princip ingen sexlust alls kvar :(
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

JTyvärr fungerar inte kondom heller, det tar ungefär 2-3 minuter sen är jag helt snustorr (Oavsett hur kåt jag är) och det bara svider, bränner och gör ONT.
been there, done that, got that t-shirt...

Jag tror det är Latexallergi som orsakar problemet.
Jag har inte provat latexfri nån gång, har inte haft behov av det men det kanske kan vara värt ett test?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag önskar hett att det hade funnits något BRA hormonfritt p-medel som fungerade för mig.. Nu får jag trycka i mig massa hormoner ändå, och har i princip ingen sexlust alls kvar :(
Har du testat k-spiral?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

*kl*

Det är ju verkligen toppen att du och din dotter pratar om allt det viktiga som tagits upp i tråden.

Men... Personligen tycker jag att den enda anledning till att unga tjejer utan fasta förhållanden ska ha piller är att det kan skydda dem om de skulle utsättas för påtvingat sex.
I en sådan situation har man ju isf skyddat sig mot det enda man kan.

Håller med! Vår dotter fick dessutom inte p-piller förrän hon fyllt 15 - fast hon hade pojkvän ett bra tag före. Vi var jättestränga med att de fick sova i varsitt rum här och vet att hans föräldrar hade samma principer hemma hos sig.
Eftersom grabben hängde med också över den magiska gränsen fick hon självklart p-piller. Jag hade en massa negativa åsikter om pillren - och gillar någonstans inte heller nu att hon äter dem, trots allt manipulerar man ju med naturen - men jag har samtidigt pratat med så många kloka barnmorskor, med min egen gynekolog och inhämtat information från andra i branschen att jag insett att fördelarna överväger.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vad tycker du är ett lämpligt antal kvinnor som ska må dåligt då?

Vaddå lämpligt antal? Det var en mycket märklig fråga. P-piller har inte fler biverkningar än andra läkemedel. Dessutom är de en stor hjälp för kvinnor som har endometrios, oregelbunden mens, hormonrubbningar, etc etc. (Jag blir deprimerad utan p-piller). Att de dessutom skyddar mot cancer är ju ingen nackdel. Att skrämma unga människor med att hormonpreparat är farliga är dumt, som överläkaren i länken ovan också konstaterade.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

ps. Vettigt är ju att precis som med alla andra läkemedel, testa under en period hur dottern upplever dem. Blir det för många biverkningar byter man!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Är medveten om biverkningarna, det är därför jag just nu inte går på ngt sånt & i långa perioder i livet inte heller gjort det.
Minipiller brukar inte ge lika mkt biverkingar, men det är oxå individuellt, men framförallt är ju minipiller mer säkert när det gäller proppar, fast mindre säkert med graviditetsskydd.Fast det vet du säkert oxå.
Bm rekommenderade inte alls p piller till folk som var deprimerade eller hade lätt för sånt, då tyckte hon istället att kopparspiral var det ultimata om man redan fått barn.
Väntar på dagen det finns p piller för män, då ska de få lida:devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 820
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 973
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp