Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

När mina två döttrar skaffade pojkvänner,så pratade jag med dom om p-piller! Och sa att det skulle jag betala tills dom tjänade egna pengar! Så det var bara att hojta till när pillren var slut,så betalade jag nya!
Och innan dom skulle dit första gången,så sa jag till dom att dom måste säga att jag lider av blodproppar,så att dom får rätt sorts piller!
Och båda mina tjejer äter minipiller!

När sonen skaffade flickvän,så la jag ett kondom-paket i smyg under hans kudde,fick tips av någon yngre kille att göra så..Han bara log nån dag efter när han hittat det,men sa inget!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

När mina två döttrar skaffade pojkvänner,så pratade jag med dom om p-piller! Och sa att det skulle jag betala tills dom tjänade egna pengar! Så det var bara att hojta till när pillren var slut,så betalade jag nya!
Och innan dom skulle dit första gången,så sa jag till dom att dom måste säga att jag lider av blodproppar,så att dom får rätt sorts piller!
Och båda mina tjejer äter minipiller!

När sonen skaffade flickvän,så la jag ett kondom-paket i smyg under hans kudde,fick tips av någon yngre kille att göra så..Han bara log nån dag efter när han hittat det,men sa inget!
Tycker det låter som en fair deal och bra hantering. :)



Själv hade jag nog dött om mamma började prata piller med mig... Den började jag inte "intressera" mig för pojkar förrens jag var 18 eller nått heller och när det blev aktuellt med preventivmedel fixade jag det på egen hand.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Håller med, kondomer framför p-piller alla gånger. Min framtida dotter kommer få se sig om i stjärnorna efter p-piller om jag får ha nåt att säga till om, med alla blodproppar som varit i min familj (som också berövade mina framtida barn på sin mormor) så kommer jag göra allt för att hålla mina ungar borta från hormoner.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Håller med, kondomer framför p-piller alla gånger. Min framtida dotter kommer få se sig om i stjärnorna efter p-piller om jag får ha nåt att säga till om, med alla blodproppar som varit i min familj (som också berövade mina framtida barn på sin mormor) så kommer jag göra allt för att hålla mina ungar borta från hormoner.

Då antar jag att de inte ska bli gravida heller, eftersom det ökar risken för blodpropp mer än p-piller?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

En graviditet är ju ett nödvändigt ont den dag man vill ha barn. Medan kombinerade p-piller i de flesta fall är totalt onödiga då det finns andra bättre alternativ som inte medför samma risker.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det där är verkligen det mest korkade argument som finns och egocentrisk förklarade alldeles utmärkt varför.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Håller med, kondomer framför p-piller alla gånger. Min framtida dotter kommer få se sig om i stjärnorna efter p-piller om jag får ha nåt att säga till om, med alla blodproppar som varit i min familj (som också berövade mina framtida barn på sin mormor) så kommer jag göra allt för att hålla mina ungar borta från hormoner.

Men din dotter kan skaffa p-piller utan din vetskap! Gyn el Ungdomsmottagningen tar ej kontakt med föräldrar!

Och jag har haft blodproppar,det är mina döttrar medvetna om och upplyste om,så det blev mini-piller för dom!

Och,vad ska du ge en 15årig tjej för alternativa p-medel? Inte kommer dom att använda kondom hela tiden i ett förhållande,kanske i början,eller så använder dom sig av avbrutet,då med stor chans att bli gravid..
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det var samma sak när jag fick p-piller första ggn.
Först fick jag recept för 3 månader. Ville jag sen ha mer recept så fick jag komma tebax och göra en undersökning + klamydiatest.

Tycker att det är bra att dom gör det på rutin och kollar upp tjejerna. Bättre att få första undersökningen gjord än att gå och vänta och vänta tills att man måste göra en av någon "tråkig" anledning.

Varför det?

Andra läkarundersökningar gör man ju inte på kul, varför gynundersökningar?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Men din dotter kan skaffa p-piller utan din vetskap! Gyn el Ungdomsmottagningen tar ej kontakt med föräldrar!

Och jag har haft blodproppar,det är mina döttrar medvetna om och upplyste om,så det blev mini-piller för dom!

Och,vad ska du ge en 15årig tjej för alternativa p-medel? Inte kommer dom att använda kondom hela tiden i ett förhållande,kanske i början,eller så använder dom sig av avbrutet,då med stor chans att bli gravid..

Ja, hon kan fixa det utan min vetskap, men hon kommer vara smärtsamt medveten om riskerna.

Varför utgår alla från att unga inte kan hålla sig till kondom? Jag kan det, många andra kan det, varför skulle inte min unge kunna det? Och skulle det nu vara SÅ omöjligt för henne att klara det så får man väl hoppas att det kommit preventivmedel för män som hennes kille kan ta :devil: eller så får det bli minipiller eller p-stav, men p-piller kommer jag slåss ruskigt hårt mot.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jo,men det är lite det jag menar,det behöver inte vara p-piller,mina döttrar FÅR inte äta det,dom måste hålla sig till mini-piller,och det vet dom,för det har vi pratat om,pga mina blodproppar! Och när det är dags för nya piller,så kollar dom alltid även blodtrycket!

För klarar dom samlag,så klarar dom även en diskussion med föräldrarna om vissa risker som dom måste vara medvetna om den dagen dom traskar till gyn,med eller utan min vetskap!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Om din ev framtida dotter skulle berätta för bm eller läkare om att ni hade blodproppar i släkten skulle de inte skriva ut vanliga p piller utan minipiller som är bättre i de fallen.
Finns annat oxå, som p spruta som liknar minipiller.
Men att inkräkta på sitt barns sexliv genom att försöka bestämma ngt annat än läkare eller bm rekommenderar är bara dumt.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Kl
Klamydia sprids idag bland yngre tonåringar m räcerfart.

KONDOM är idag livsnödvändigt och p-piller är en utomordentlig ursäkt att inte använda kondom.

HIV sprids också bland tonåringar just nu, flera fall rapporterades förra året.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Kl
Klamydia sprids idag bland yngre tonåringar m räcerfart.

KONDOM är idag livsnödvändigt och p-piller är en utomordentlig ursäkt att inte använda kondom.

HIV sprids också bland tonåringar just nu, flera fall rapporterades förra året.

Köp kondomen Royal till ungarna, visst kostar den mer. Men är verkligen 10000 ggr bättre än alla tråkiga "plastpåsar" ;)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Men spermiedödande medel säljs väl inte längre i Sverige?

Va?!?
Nu blir jag uppenbart förvånad :eek:

Såg att Apoteket slutat, men innebär det att det inte alls finns?
Varför då, i så fall?

*Måste nog konsultera mina RFSU-vänner här*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Kl
Klamydia sprids idag bland yngre tonåringar m räcerfart.

KONDOM är idag livsnödvändigt och p-piller är en utomordentlig ursäkt att inte använda kondom.

HIV sprids också bland tonåringar just nu, flera fall rapporterades förra året.

:bow:

Jättebra att du poängterar detta! Alldeles för många unga har oskyddat sex just för att hon ju ändå äter p-piller och "då är det ju lugnt"
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Va?!?
Nu blir jag uppenbart förvånad :eek:

Såg att Apoteket slutat, men innebär det att det inte alls finns?
Varför då, i så fall?

*Måste nog konsultera mina RFSU-vänner här*

Spermiedödande gelen Gynol-Plus som bl.a. användes tillsammans med pessar har utgått. Som ersättning finns ett receptbelagt läkemedel, Nonoxynol vaginalgel 2% som kan förskrivas av läkare eller barnmorska och tillverkas av apoteket.

Källa: apoteket.se


Eller beställa via nätet
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Om din ev framtida dotter skulle berätta för bm eller läkare om att ni hade blodproppar i släkten skulle de inte skriva ut vanliga p piller utan minipiller som är bättre i de fallen.
Finns annat oxå, som p spruta som liknar minipiller.
Men att inkräkta på sitt barns sexliv genom att försöka bestämma ngt annat än läkare eller bm rekommenderar är bara dumt.

Man kan ju hoppas att de inte skulle skriva ut. Vissa gör det ändå. Tyvärr. Om nu ungen ens skulle berätta, det vill säga.

Jag känner till de övriga alternativen, tack, men jag står fast vid min övertygelse att in i det längsta få framtida döttrar att undvika hormoner så länge biverkningsbilden ser ut som den gör. Har varit inblandade i sådana diskussioner förr här på Buke, om att det är tragiskt och rent ut sagt löjligt att kvinnor accepterar alla de biverkningar som hormonpreparat så pass ofta ger. Ja, jag veeeeet att vissa har inga biverkningar aaaaalls, men det är liksom inte de fallen som är problemen...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Kl
Klamydia sprids idag bland yngre tonåringar m räcerfart.

KONDOM är idag livsnödvändigt och p-piller är en utomordentlig ursäkt att inte använda kondom.

HIV sprids också bland tonåringar just nu, flera fall rapporterades förra året.

Bra att du tar upp detta!

Vad jag inte heller förstår är att när mammor ska ta det där "pratet" så handlar det nästan alltid om p-piller. vare sig det är ett fast förhållande eller inte. Jag kallar det stoppa huvudet i sanden. Eller är det okunskap?

Hur tänker ni (?) föräldrar som inte förespråkar kondom i första hand, eller inte tar upp det alls?
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

jag har börjat prata med mina barn om sex och skydd och framförallt VARFÖR det inte räcker med P-piller. när dom varit runt 14 år ( först då som "intresset" för motsatta könet börjat komma här)

jag har gett ett par olika sorters paket kondomer i tid till pojkarna och sagt till dom att öppna, titta och pröva dom för att dom ska kunna använda dom riktigt den dagen det behövs (och ha en sort som passar deras "grej")

dom har faktiskt även kommit och bett om fler kondomer av önskad sort när det tagit slut och pratat lite, när "debuten" skett :angel: det har för mig och troligen även för dom kännts helt naturligt och inget konstigt alls (givetvis inga detaljer, utan bara lite frågor/funderingar dom haft och så)

tösen har inte riktigt kommit dit än, men jag kommer att göra samma för henne, vi har väl redan börjat prata lite smått om det. har inte "tilltänkt" kille kondom den dagen det är dax så ska hon ha det med sig och veta hur den sätts på utan att den går sönder ;)

en graviditet vore ju väldigt trist i unga år, men där finns ett val -att avbryta eller fortsätta, med hiv eller hepatit C (en sjukdom många glömmer som sprids väldigt duktigt överallt) eller herpes tex. så är det obotligt. vet dom riskerna så trär dom nog på den ;) likaväl som att käka piller ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 819
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 973
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp