Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag har pratat sex och relationer med mina barn så länge att det är något helt naturligt för dem, inte något jag har tagit upp när det varit aktuellt utan innan.

Följden blev att min dotter vågade fråga om alla olika sorters preventiv medel innan det var aktuellt för hennes del, vi har pratat för och nackdelar och vikten av att använda kondom även om man har ett hormonskydd.

För mej är det inte pinsamt utan lika naturligt som allt annat, givetvis har det hela tiden varit på barnens villkor och utifrån deras frågor och funderingar och eftersom jag började prata om "vuxen relationer" tidigt med dem så är det inte pinsamt.

Det handlar ju inte bara om sex utan om känslor och att skydda sig från att bli sviken och utnyttjad.

Jag tror att om man gör det till något naturligt så behöver det inte vara pinsamt, givetvis betalar jag preventiv medel till dem, något annat är inte tänkbart.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Först fick jag recept för 3 månader. Ville jag sen ha mer recept så fick jag komma tebax och göra en undersökning + klamydiatest.
Precis så är det här.
Men sen måste man göra om det minst en gång om året också för att få receptet förnyat.
Oavsett om man har samma partner man haft senaste åren.
Då kan de vräka ur sig nåt i stil med: "Ja, men det är mycket möjligt att din partner varit otrogen mot dig och sedan smittat dig med klamydia."
Jag börjar tro att de får något slags bidrag per antal utförda klamydatest... :angel:
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Som ersättning finns ett receptbelagt läkemedel, Nonoxynol vaginalgel 2% som kan förskrivas av läkare eller barnmorska och tillverkas av apoteket.
[/URL]

Vilken ersättning...
eh
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag fick p-piller utskrivna vid 16 års ålder har jag för mig, ev senare.

Fattar inte hur man kan skriva ut p-piller till så unga människor, jag hatar alla BM som gjorde det till mig trots upprepade svamp/uvi ugh de brydde sig inte alls i längden,bara det inte blir många ungdomsgraviditeter i deras kommun typ.

Kanske går bra för de flesta men ändå så sjukt tycker jag.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

En graviditet är ju ett nödvändigt ont den dag man vill ha barn. Medan kombinerade p-piller i de flesta fall är totalt onödiga då det finns andra bättre alternativ som inte medför samma risker.

En graviditet medför större risker än p-piller. Det är alltså ett aktivt val man gör. Och som 15-åring kanske man inte förstår det.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

:bow:

Jättebra att du poängterar detta! Alldeles för många unga har oskyddat sex just för att hon ju ändå äter p-piller och "då är det ju lugnt"

Så sant. Jag tror inte det kan understrykas nog. De unga VET mycket väl vad kondomen är till för och varför man ska använda den men sen får man ändå höra konversationer som går ut på exakt det du skriver: "Det spelar ingen roll för jag äter p-piller" :crazy:
Givetvis är det väldigt viktigt att prata med sina barn om preventivmedel, men lika viktigt är att ta upp känslobiten, som någon skrev. Att ha sex och varför kan vara nog så viktigt att prata om.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Nej, det är det inte!

Jo, det är det, eftersom valet inte står mellan "antingen äter man p-piller eller så blir man gravid" utan dels finns det långt fler preventivmedel än bara p-piller och dels finns det långt fler risker med att ha sex än att bli med barn.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jo, det är det, eftersom valet inte står mellan "antingen äter man p-piller eller så blir man gravid" utan dels finns det långt fler preventivmedel än bara p-piller och dels finns det långt fler risker med att ha sex än att bli med barn.

Nu talar vi väl om blodpropp? Hormonpreparat har ett oförtjänt dåligt rykte.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Finns fler anledningar än blodproppar till att jag vill hålla mina framtida döttrar borta från hormoner in i det längsta. Jag ser inte en enda vettig anledning till att en unge ska äta hormoner när kondom ger ett i det närmaste komplett skydd. Är det nåt preventivmedel som har oförtjänt dåligt rykte så är det kondom.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Finns fler anledningar än blodproppar till att jag vill hålla mina framtida döttrar borta från hormoner in i det längsta.

Och vad är det för anledningar? Det finns många kvinnor som mår bättre tack vare p-piller.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag känner långt fler som får massor med biverkningar av p-piller än vad jag känner folk som mår finfint på dem. Men de jag känner kanske bara har haft otur, vad vet jag. Jag tycker inte det är okej att p-piller har den biverkningsbild de har, jag kan inte låta bli att tänka att det ALDRIG hade accepterats nåt motsvarande för ett manligt preventivpreparat...
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag känner långt fler som får massor med biverkningar av p-piller än vad jag känner folk som mår finfint på dem. Men de jag känner kanske bara har haft otur, vad vet jag. Jag tycker inte det är okej att p-piller har den biverkningsbild de har, jag kan inte låta bli att tänka att det ALDRIG hade accepterats nåt motsvarande för ett manligt preventivpreparat...

Äh, anledningen till att många får biverkningar är ju för att så många använder dem!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Precis så är det här.
Men sen måste man göra om det minst en gång om året också för att få receptet förnyat.
Oavsett om man har samma partner man haft senaste åren.
Då kan de vräka ur sig nåt i stil med: "Ja, men det är mycket möjligt att din partner varit otrogen mot dig och sedan smittat dig med klamydia."
Jag börjar tro att de får något slags bidrag per antal utförda klamydatest... :angel:

Klamydia sprider sig som en löpeld just nu - testen räddar dessa ungdomar från barnlöshet o annat lidande- men sure, BM vill säkert göra dessa för att det är lönsmat.

Så oändligt fånigt resonerat.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Är det nåt preventivmedel som har oförtjänt dåligt rykte så är det kondom.
Utmaningen, om man kan se det så, är att få ungarna att inse att risken för könssjukdomar om man inte har en fast och långvarig partner motiverar nackdelarna med kondom. För det går - av uppenbara skäl - inte att försöka övertyga dem om att det är precis lika skönt med kondom som utan... :angel:
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Min dotter som nyss fyllde 15 var till familjeläkaren igår på sin årliga hälsokoll och fick då p-piller. Vi hade diskuterat det innan och läkaren förklarade in i detalj hur de fungerar, vilka risker som finns med dem etc. Vi valde att gå den vägen av flera anledningar; hon har problem med finnar, blöder mycket och har grym pms. Att de skyddar mot graviditet är ett plus som inte är aktuellt för tillfället.

När den dagen kommer köper vi kondomer också.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Eller så utrustar man barnet med ett gäng kondomer.
Skyddar inte bara mot gravideter.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Prata med dottern. Och snitsla banan till Ungdomsmottagningen (där hon antagligen redan varit, brukar vara populärt) där det brukar finnas bra folk. Jag var lite förskräckt också när gossar med mörka röster plötsligt stod på trappan och man började ana att de inte precis kollade Disneyfilmer längre.
Vi krävde dessutom att hon skulle använda kondom första tiden med pojkvännen. Det handlar ju inte bara att skydda sig mot oönskade graviditeter, som bekant.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Käkat taggtråd idag?
Hade jag menat allvar hade jag knappast satt en :angel: efter meningen.
Varifrån fick du att det specifikt gällde ungdomar? Detta gäller alla.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag är väldigt anti p-piller. Många är så snabba på att trycka i sina unga p-piller till höger och vänster.

Ungen får väl först och främst ta ansvar för sitt handlande och därmed se till och använda kondom tycker jag. Det är en process som jag tycker man måste lära sig, det är ett ansvarstagande enligt mig.

Att trycka i ungen p-piller i debutstadiet av sitt sexliv känns inte ultimat. P-piller skyddar inte emot smittsamma sjukdomar. Och i början lär väl unga prova runt lite, då tycker jag inte att det är ultimat att ge de p-piller till en början.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 819
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 973
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp