eveslina
Trådstartare
Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar hon följande symtom som jag lagt märke till:
- Lätt frustrerad, särkilt av piskan
- Vill inte stå still vid pallen, börjar backa när man ställer sig i höjd med bogen/ryggen
- Håller svansen högt i ridning (hästen är en new forest)
- Piskar med svansen vid galoppfattning
- Svårt att fatta galopp och hålla den mer än några språng
- Sparkar ut i protest mot skänkeln, tar inte skänkeln
- ”Tippar på tå” i traven
- Stampar med framhoven när man ber om trav
- Svår att svänga, böjer bara på halsen och tar inte förhållande hjälper
- Slänger med huvudet, rycker i tyglarna
- Headshaking
- Stör sig på osynliga insekter när det är minusgrader ute
- Tar inte kontakt, men är gärna stark i handen
Tog upp detta med ägaren utan något bra svar, mer än att ”hästen är bara grön.” Jag är 99% säker att hon har ont i kroppen någonstans men eftersom att hon inte visar hälta eller inte reagerar vid visitering tycker ägaren inte det är något fel.
Vad kan jag göra? Jag är i stallet med hästen ca 3-4 gånger i veckan och det gör ont i hjärtat att se henne bråka så mycket med mig i ridningen. Ägaren rider inte hästen själv.
- Lätt frustrerad, särkilt av piskan
- Vill inte stå still vid pallen, börjar backa när man ställer sig i höjd med bogen/ryggen
- Håller svansen högt i ridning (hästen är en new forest)
- Piskar med svansen vid galoppfattning
- Svårt att fatta galopp och hålla den mer än några språng
- Sparkar ut i protest mot skänkeln, tar inte skänkeln
- ”Tippar på tå” i traven
- Stampar med framhoven när man ber om trav
- Svår att svänga, böjer bara på halsen och tar inte förhållande hjälper
- Slänger med huvudet, rycker i tyglarna
- Headshaking
- Stör sig på osynliga insekter när det är minusgrader ute
- Tar inte kontakt, men är gärna stark i handen
Tog upp detta med ägaren utan något bra svar, mer än att ”hästen är bara grön.” Jag är 99% säker att hon har ont i kroppen någonstans men eftersom att hon inte visar hälta eller inte reagerar vid visitering tycker ägaren inte det är något fel.
Vad kan jag göra? Jag är i stallet med hästen ca 3-4 gånger i veckan och det gör ont i hjärtat att se henne bråka så mycket med mig i ridningen. Ägaren rider inte hästen själv.