Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Ang hingstar som varit i svensk avel, är det ngn som vet ngt om Hagens Lance? Vi hade ett sto efter honom, men jag har dock inte hört så mkt om honom. Kanske ngn i vårt långsmala land som har ngt om honom att dela med sig av?Allt är kul å veta o av intresse:)

Jag ska inte till Scandinavium men jag har tagit på mig att fixa afficher till SCS monter! Tre st stora ska det vara. Om någon har idéer kring dessa får ni gärna hojta till:)

Hur stora ska de vara? Är det sånna som kommer användas på fler evenemang? I så fall något "tidslöst". Kanske något gammalt foto på connemaror från förr?

Vad kul med monter o allt! Brukar det väl inte vara varje år?

Haha, nja, får väl spara så jag kan lösa ut honom om jag får lust ngn dag :angel: Beror väl på om han har sadel o så med. Bett kollar jag dock alltid, fick hem mitt nya i veckan speciellt till Tigerpojken när han vart hos tandläkaren :p Undrar om de säljer ridkapsoner ngn stans oxå, ska kika lite. Själv då? E du på jakt?

Nej det var ett tag sen det var monter. Brukade ju vara på Elmia när det var. Men vi hade monter på Elmia häst i år. Men det var blött!:mad:

Har nog inget speciellt jag ska titta på. Men håller med dig om att bett alltid är bra att ha. Har provat och trixat med Loppan har tom ridit med nosgrimma (stulen ide från dig) det gick bra tills han kom på att han var starkare än mig på fälten och då gick det undan.:D Som tur var gjorde han inte så här :bump:

Lance tävlade väl MSV hoppning har jag för mig.

Lånar frågan och undrar vad som hände med

Pommac och Myrens Wilbur. De bara "försvann".

Vet att Pommac stod utanför Eksjö hos fam Sjölander, tror att de ägde honom tills han dog för ett X antal år sedan. Vet ej om de tävlade honom...isf i vad? Vilka var hans meriter? Han betäckte nog en del, bla har jag testridit en korsning mellan honom o travare:smirk:

Vad hände med Lance? Dog han av åldersskäl?

Visste inte ens att Pommac var död. Tror inte det stått något om det i CN. I Pommacs hingstannons vet jag att det stått att han tävlat åtminstone MSV hoppning. (kan varit MSV i alla grenar).

Lance avlivades. Hört något om försäkringspengar men det var i början av min "connemaratid", så jag minns inte säkert. Visst är det Kelly som var efter Lance? Lever hon?

Visste inte ens att Pommac var död. Tror inte det stått något om det i CN. I Pommacs hingstannons vet jag att det stått att han tävlat åtminstone MSV hoppning. (kan varit MSV i alla grenar).

Lance avlivades. Hört något om försäkringspengar men det var i början av min "connemaratid", så jag minns inte säkert. Visst är det Kelly som var efter Lance? Lever hon?

Är säker på att Pommac inte lever längre...:( Sådant ska väl raporteras in till SCS el?

Ja Kelly var efter Lance (Kajsas andra avkomma), därför min nyfikenhet på honom:) Hon såldes som fyraåring (om jag minns rätt) men hamnade lite fel ibörjan, tror hon hamnade hos ngn vuxen ryttarinna tillslut. Kelly var otroligt egensinnig som ung men det blev nog ngt bra av henne oxå! Verkar dock inte som de har fört in henne i avel. Kelly var mörkt grå när hon var yngre, men ska ha blivit lika vit som sin mor :)

LÄste att du har Roderic hos dig, kan säga att Killen har stora likheter med honom...dock inte färgen:) Hoppas ni får Katizy dräktig, för Killen är en otroligt bra ponny i alla avseenden:)

Är säker på att Pommac inte lever längre...:( Sådant ska väl raporteras in till SCS el?

Ja Kelly var efter Lance (Kajsas andra avkomma), därför min nyfikenhet på honom:) Hon såldes som fyraåring (om jag minns rätt) men hamnade lite fel ibörjan, tror hon hamnade hos ngn vuxen ryttarinna tillslut. Kelly var otroligt egensinnig som ung men det blev nog ngt bra av henne oxå! Verkar dock inte som de har fört in henne i avel. Kelly var mörkt grå när hon var yngre, men ska ha blivit lika vit som sin mor :)

LÄste att du har Roderic hos dig, kan säga att Killen har stora likheter med honom...dock inte färgen:) Hoppas ni får Katizy dräktig, för Killen är en otroligt bra ponny i alla avseenden:)

Det kan nog säkert vara rapporterat till SCS. Men kanske inte varit med i tidningen.

Är Katizy Kajsas första föl? Visst blev det bara två ston till? Kelly och Killala?

Ja. Vi får hoppas att hon blir dräktig. Men har inte riktigt bestämt om vi betäcker eller inte. Vi får se till våren med allt. Det är synd att det varit så svårt att få henne dräktig för vi skulle gärna vilja ha ett stoföl att avla vidare på.

Hur mår Killen? Är ni ute och kör något?

Det kan nog säkert vara rapporterat till SCS. Men kanske inte varit med i tidningen.

Är Katizy Kajsas första föl? Visst blev det bara två ston till? Kelly och Killala?

Ja. Vi får hoppas att hon blir dräktig. Men har inte riktigt bestämt om vi betäcker eller inte. Vi får se till våren med allt. Det är synd att det varit så svårt att få henne dräktig för vi skulle gärna vilja ha ett stoföl att avla vidare på.

Hur mår Killen? Är ni ute och kör något?

Japp det är hon:) Det hade kunnat bli fler stoföl, men inte...men helt rätt: 3 allt som allt. Killala lever dock inte längre. HOn var e. Roderic o född samma år som Killen dvs 1995.

Killen mår verkligen toppen. Jag mår bra av att se honom trivas så bra som han gör. Destovärre så har inte Kampus (min andre pålle) ensamrätt på mig längre å det kan vara jobbigt att hantera ibland, enligt honom:smirk: Men det är tur att man räcker till bägge:crazy:
Killen är igång å rör sig, det mår han bra av! Kör honom lite me sulky å det älskar han, bara man hittar "stopp kanppen"... Testar å utveckla körbiten me att dra kälke, stockar, däck, harv mm. Killen är som gjord för den biten o arbetet går framåt! SKulle kunna maila bilder från sommarbetet till dig så du får se honom, el har jag redan gjort det? Har väldigt dålig koll...:rofl: :rofl: :rofl:

Jag såg att propparna för hingstpremieringen ligger ute på SPAFs hemsida. Lite svårt att se vilket datum dock.;)

Japp det är hon:) Det hade kunnat bli fler stoföl, men inte...men helt rätt: 3 allt som allt. Killala lever dock inte längre. HOn var e. Roderic o född samma år som Killen dvs 1995.

Killen mår verkligen toppen. Jag mår bra av att se honom trivas så bra som han gör. Destovärre så har inte Kampus (min andre pålle) ensamrätt på mig längre å det kan vara jobbigt att hantera ibland, enligt honom:smirk: Men det är tur att man räcker till bägge:crazy:
Killen är igång å rör sig, det mår han bra av! Kör honom lite me sulky å det älskar han, bara man hittar "stopp kanppen"... Testar å utveckla körbiten me att dra kälke, stockar, däck, harv mm. Killen är som gjord för den biten o arbetet går framåt! SKulle kunna maila bilder från sommarbetet till dig så du får se honom, el har jag redan gjort det? Har väldigt dålig koll...:rofl: :rofl: :rofl:

Vad menar du med att det kunnat bli fler ston?:confused:

Kul att Killen mår bra. Du får gärna maila några bilder om du vill. Jag håller på att uppdatera våran hemsida och Killen ska vara med under Tizzans (enda) avkomma. Med bild från riksen förra året.

Vad menar du med att det kunnat bli fler ston?:confused:

Kul att Killen mår bra. Du får gärna maila några bilder om du vill. Jag håller på att uppdatera våran hemsida och Killen ska vara med under Tizzans (enda) avkomma. Med bild från riksen förra året.

Kajsa fick 3 ston av 7 avkommor...det är bra! Det är 2 st som är hingstar, varav 1 godkänd och en inte ( men ack så hårt jag håller tummarna för att han ska bli det :) ) Jag vet att fam Eriksson hade velat haft ett sto efter Kajsa som de kunnat avla vidare på...idag så är ju Kajsa iaf. farmor till deras nya sto...det är viktigt att hålla på med de linjer man arbetat fram:smirk:

Kul att du uppdaterar hemsidan, ska bli kul å titta på:bump: skickar över lite kort på bus-kusen!

Jag har precis fått stuterinamnet godkänt :bump:, och jag undrar om någon vet om man kan lägga till det till redan födda hästar? och ungefär vad det kostar?

Kajsa fick 3 ston av 7 avkommor...det är bra! Det är 2 st som är hingstar, varav 1 godkänd och en inte ( men ack så hårt jag håller tummarna för att han ska bli det :) ) Jag vet att fam Eriksson hade velat haft ett sto efter Kajsa som de kunnat avla vidare på...idag så är ju Kajsa iaf. farmor till deras nya sto...det är viktigt att hålla på med de linjer man arbetat fram:smirk:

Kul att du uppdaterar hemsidan, ska bli kul å titta på:bump: skickar över lite kort på bus-kusen!

Det är synd att det är så svårt att få Tizzan dräktig. Vi hade ju velat ha ett stoföl att avla vidare på. Men än finns ju lite tid i alla fall. Men det ser ju inte alltför ljust ut. Vi trodde verkligen hon skulle bli dräktig i somras. Och troligtvis var hon det men resorberade till ultraljudet och sen kom ingen ny brunst.

Tack för fotona på Killen. Han ser fin ut. Och i mer lagom hull än förra året vi såg honom. ;)

Kan uppdatera lite bland marorna med att Peia igår hade sadel på sig på riktigt. Tidigare har hon bara haft sadeln lagd på men inte fastspänd, jag har inte haft någon vanlig gjord utan bara magplattor som blir för stora för hennes mage ;)
Igår kom mamma ner till Kalmar med Peias egen sadel och en lagom kort gjord.
Vad Peia gjorde? Inte ett dugg. Jag la på sadeln, tog ner gjorden, spände fast sadeln och gick iväg. Den pållen har inga nerver :love:

*kl*

Kollade runt lite på utländska connemarasidor och hamnade på Frankrikes avelsförening för Connemara. Såg då att det finns över 200 stuterier i Frankrike :eek: Hade ingen aning om att det var så stort där!
Men något som jag tycker är konstigt är att det är enbart ett tiotal av dem som har hemsida. Hur kommer det sig?

Om nu det är så stort...varför importeras det inte fler connemaror från Frankrike? Varför så lite publicitet?

Någon som vet varför? Några tankar och funderingar?

*kl*

Kollade runt lite på utländska connemarasidor och hamnade på Frankrikes avelsförening för Connemara. Såg då att det finns över 200 stuterier i Frankrike :eek: Hade ingen aning om att det var så stort där!
Men något som jag tycker är konstigt är att det är enbart ett tiotal av dem som har hemsida. Hur kommer det sig?

Om nu det är så stort...varför importeras det inte fler connemaror från Frankrike? Varför så lite publicitet?

Någon som vet varför? Några tankar och funderingar?

Frankrike är ju det land där det föds flest connemaraföl per år. Ca 700 om jag inte minns fel.

Tycker också det är synd att inte fler har hemsida, men det är ju inte jättemånga i Sverige heller.

Att det inte importeras fler maror därifrån kan säkert ha med språket att göra. Det är synd att de inte har någon hingstlista på den franksa sidan. Hade varit jätteintressant att se vad de har för hingstar. Även deras salulista har i alla fall inte jag förstått mig på. Egentligen borde det ju vara enklare/billigare att importera ifrån tex Frankrike isf Irland. Man slipper ju båttransporten. Mina egna tankar!

Kan uppdatera lite bland marorna med att Peia igår hade sadel på sig på riktigt. Tidigare har hon bara haft sadeln lagd på men inte fastspänd, jag har inte haft någon vanlig gjord utan bara magplattor som blir för stora för hennes mage ;)
Igår kom mamma ner till Kalmar med Peias egen sadel och en lagom kort gjord.
Vad Peia gjorde? Inte ett dugg. Jag la på sadeln, tog ner gjorden, spände fast sadeln och gick iväg. Den pållen har inga nerver :love:

Låter ju super! Mina var likadana. Var rädd att hamna i sanden som jag gjorde när vi red in Windy. Så jag överlät de första sitt turerna till en annan. Men jag hade verkligen inte behövt oroa mig. De brydde sig inte överhuvudtaget. Var lite orolig för den ena som varit väldigt lätt i framdelen. Men han höll sig på alla fyra.

Frankrike är ju det land där det föds flest connemaraföl per år. Ca 700 om jag inte minns fel.

Tycker också det är synd att inte fler har hemsida, men det är ju inte jättemånga i Sverige heller.

Att det inte importeras fler maror därifrån kan säkert ha med språket att göra. Det är synd att de inte har någon hingstlista på den franksa sidan. Hade varit jätteintressant att se vad de har för hingstar. Även deras salulista har i alla fall inte jag förstått mig på. Egentligen borde det ju vara enklare/billigare att importera ifrån tex Frankrike isf Irland. Man slipper ju båttransporten. Mina egna tankar!

Det var många! Men kan tänka mig det med tanke på antalet stuterier.

Ang. språket så förstår ju fler och fler fransmän engelska så egentligen borde de ha kommit längre i utvecklingen. Men kanske är det så att det fortfarande är för mycket gammalmodiga personer som vägrar tala annat än franska. Men å andra sidan borde de ju tjäna på att exportera mycket hästar.
Tycker också det, på halvblodssidan importeras det ju mängder från tyskland och holland...så skulle portarna öppnas mer så borde det bli nästan lika populärt iaf.

Såg att de säljer en hingstkatalog från 1998 i deras shop. Verkar lite konstigt att den inte uppdaterats sen 1999. Undrar hur de avelsintresserade har koll på vilka hingstar som finns... :crazy:

Håller med, salulistan är ett enda stort mysterium :confused:

Låter ju super! Mina var likadana. Var rädd att hamna i sanden som jag gjorde när vi red in Windy. Så jag överlät de första sitt turerna till en annan. Men jag hade verkligen inte behövt oroa mig. De brydde sig inte överhuvudtaget. Var lite orolig för den ena som varit väldigt lätt i framdelen. Men han höll sig på alla fyra.

Peia är så lugn att man ibland tror att hon är minst 15 år gammal. Kaxig till tusen är hon också. Att hon är minst bekymrar inte alls. Hon nafsar glatt efter stora Armani, 2,5 år gammal och sisådär 1,68 m i mankhöjd :smirk: Hon är en liten retsticka :p Mot människor är hon dock alltid väldigt snäll och väluppfostrad, vilket är skönt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 100
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka