Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Haha! Jag red ju rod endel sommaren vi tävlade med bara nosgrimma, barbacka. Säg inte det till Nina bara för jag tror inte hon vet det eller så har hon förträngt det :D

Hej. Jag har ett Connemara sto som är Guldbelönat, 42 poäng.
Är det någon av er som vet var man kan/om man kan få tag på vad hon fick för poäng i dom olika delarna. Och vad det skrevs om henne?
Vad som var bra och vad som var mindre bra...

Mycket tacksam för hjälp

/TheHunted

Det var många! Men kan tänka mig det med tanke på antalet stuterier.

Ang. språket så förstår ju fler och fler fransmän engelska så egentligen borde de ha kommit längre i utvecklingen. Men kanske är det så att det fortfarande är för mycket gammalmodiga personer som vägrar tala annat än franska. Men å andra sidan borde de ju tjäna på att exportera mycket hästar.
Tycker också det, på halvblodssidan importeras det ju mängder från tyskland och holland...så skulle portarna öppnas mer så borde det bli nästan lika populärt iaf.

Såg att de säljer en hingstkatalog från 1998 i deras shop. Verkar lite konstigt att den inte uppdaterats sen 1999. Undrar hur de avelsintresserade har koll på vilka hingstar som finns... :crazy:

Håller med, salulistan är ett enda stort mysterium :confused:

Flera av de franska hemsidorna är ju på engelska också och det tycker jag är super. :bow: till de! Ja de borde ju tjäna på export. Men de kanske har så bra priser inom landet att det inte behövs?

Ja, om hingstkatalogen inte är uppdaterad sen 1998 års betäckningsäsong är väl något galet. De har kanske helt enkelt inte uppdaterat den sidan. Det skulle ju vara roligt med en hingstkatalog ifrån Frankrike. Undrar hur den ser ut?

Ja, jag har varit inne på salulistan några gånger men fattar absolut ingenting.

MadickenII skulle du kunna översätta lite åt oss om du har tid över!

Haha! Jag red ju rod endel sommaren vi tävlade med bara nosgrimma, barbacka. Säg inte det till Nina bara för jag tror inte hon vet det eller så har hon förträngt det :D

Jag tror Nina nämnde det när jag var där på praktik! Skulle jag nog inte våga mig på både barbacka och nosgrimma. Tänk om han skulle göra sina "sparrow-hopp", då sitter man i grantopparna :angel:.

Hej. Jag har ett Connemara sto som är Guldbelönat, 42 poäng.
Är det någon av er som vet var man kan/om man kan få tag på vad hon fick för poäng i dom olika delarna. Och vad det skrevs om henne?
Vad som var bra och vad som var mindre bra...

Mycket tacksam för hjälp

/TheHunted

Jag har redan svarat i den andra tråden. Vet du vad det är för typ av utställning hon är visad på?

En liten fråga...funderade när du skrev nosgrimma,är det side-pull du har ridit på eller en vanlig nosgrimma ? :confused:

En liten fråga...funderade när du skrev nosgrimma,är det side-pull du har ridit på eller en vanlig nosgrimma ? :confused:

Jag svarar åt henne! Det är vanlig nosgrimma. Jag har ridit med både remont och engelsk med pullback knäppning så det fanns två ringar att fästa tyglarna i. Hade aldrig kommit på tanken om inte J visat detta när vi umgicks på min praktik. Bra att använda när de tex byter tänder.

Jag svarar åt henne! Det är vanlig nosgrimma. Jag har ridit med både remont och engelsk med pullback knäppning så det fanns två ringar att fästa tyglarna i. Hade aldrig kommit på tanken om inte J visat detta när vi umgicks på min praktik. Bra att använda när de tex byter tänder.

Ok..det måste vara en mildare variant på side-pull. Tror jag har sett sådana variationer av "träns". Har ridit på s-p själv å det är perfekt, som du säger, när hästarna har problem me ngt i munnen. Kräver bara att man rider sin häst me säte o vikt, vilket inte alla gånger är lätt...:smirk:

Glömde å fråga, men när beräknas du vara klar med din hemsida?

Ok..det måste vara en mildare variant på side-pull. Tror jag har sett sådana variationer av "träns". Har ridit på s-p själv å det är perfekt, som du säger, när hästarna har problem me ngt i munnen. Kräver bara att man rider sin häst me säte o vikt, vilket inte alla gånger är lätt...:smirk:

Min lilla "Loppan" kom på att han kunde galoppera fort fort när matte hade tyglarna i nosgrimman. Inte lika känslig på nosen som i munnen.

Hemsidan ska bara finslipas och göra klart fotogalleriet. Så snart ska den vara ute på nätet igen.

Flera av de franska hemsidorna är ju på engelska också och det tycker jag är super. :bow: till de! Ja de borde ju tjäna på export. Men de kanske har så bra priser inom landet att det inte behövs?

Ja, om hingstkatalogen inte är uppdaterad sen 1998 års betäckningsäsong är väl något galet. De har kanske helt enkelt inte uppdaterat den sidan. Det skulle ju vara roligt med en hingstkatalog ifrån Frankrike. Undrar hur den ser ut?

Ja, jag har varit inne på salulistan några gånger men fattar absolut ingenting.

MadickenII skulle du kunna översätta lite åt oss om du har tid över!

Bonjour mon amies!

Oui, jag kan översätta en petit om det behövs! Ge mig hemsideadresserna bara, så kan jag göra det vid tillfälle. Kan vara bra att hålla franskan uppdaterad.

Jag tror Nina nämnde det när jag var där på praktik! Skulle jag nog inte våga mig på både barbacka och nosgrimma. Tänk om han skulle göra sina "sparrow-hopp", då sitter man i grantopparna :angel:.

Jag kanske hade en halsrem ngn gång... Annars har man ju rikligt med man :D Nej men jag visste ungefär när han skulle hoppa o kunde oftast avleda rätt bra. Var just främst för dressyrens skull så de gångerna red jag på ett fält. Dessutom så tycker jag ibland det är svårare med sadel, står man inte upp så flyger man. Barbacka åker man mest med, iaf spec på Fiona :D

Jag har bara ridit med remont, hade inte ens kommit på att man kan ha engelsk med pullback :D Nackdel med remont är ju att den måste vara rätt stor runt nosen för man spänner ju den högre upp och då får man oftast göra mer hål i nackremmen. Men jag gillar det. Ridit Tiger två gånger ("min" bebishäst) och har då haft remonten o tänker fortsätta med det så länge som möjligt.

Mizz Beuty

Lite sent svar på detta men: Var Killen inte i gott hull när ni såg honom då? Var han tunn? Var det på riksen? När han kom till mig i slutet av maj hade han inte gått på grönt och inte blivit av me vintertäcket...så då var det en stor omställning för honom att komma hit. Vi göder våra kusar och jag tycker oxå att han ser finare ut nu än när han kom. Han är dock inte tjock men mer som en mara ska vara...:D

Mizz Beuty

Lite sent svar på detta men: Var Killen inte i gott hull när ni såg honom då? Var han tunn? Var det på riksen? När han kom till mig i slutet av maj hade han inte gått på grönt och inte blivit av me vintertäcket...så då var det en stor omställning för honom att komma hit. Vi göder våra kusar och jag tycker oxå att han ser finare ut nu än när han kom. Han är dock inte tjock men mer som en mara ska vara...:D

Vi kan väl säga som så att tunn var han verkligen inte. Utan mer som en övergödd gödgris. Hade gått på bete hela sommaren och var igångsatt 2 veckor innan riksen. Inte konstigt om benen inte höll för den påfrestningen. Så jag tycker han ser mer lagom ut nu! :)

Vi kan väl säga som så att tunn var han verkligen inte. Utan mer som en övergödd gödgris. Hade gått på bete hela sommaren och var igångsatt 2 veckor innan riksen. Inte konstigt om benen inte höll för den påfrestningen. Så jag tycker han ser mer lagom ut nu! :)

oki...nu är jag med:smirk: minns att de nämnde något om det, har för mig att det gick sisådär? Nå det gäller att planera sin ridning så det blir mest rättvist mot hästen. Vet inte om det var det som gjorde att han inte höll,men kanske en bidragande orsak...kan säga att det varit många vändor hit och dit med vad det är som har gjort att det uppkommit fel i hans ben. Men nu är det som det är! Jag gör allt för att han ska ha det bra o må fint:)

oki...nu är jag med:smirk: minns att de nämnde något om det, har för mig att det gick sisådär? Nå det gäller att planera sin ridning så det blir mest rättvist mot hästen. Vet inte om det var det som gjorde att han inte höll,men kanske en bidragande orsak...kan säga att det varit många vändor hit och dit med vad det är som har gjort att det uppkommit fel i hans ben. Men nu är det som det är! Jag gör allt för att han ska ha det bra o må fint:)

Han gick dubbelnolla i 90 klassen men inte så snabbt att det räckte till placering. Sen blev han oplacerad i Working hunter. Vägrade ett par gånger. Men det var nog en rätt tuff start efter bete att först gå WHP som tog typ 2 timmar och sen gå hoppklass på det. Visst var det kotledsinflammation han fick?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 095
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 308
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka