Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

God jul till alla connemaravänner!

Såg också om träffen i Falkenberg. Visst var det en lördag? Måste ta ledigt då i så fall. Vill ju inte missa det.

Såg i ConnemaraNytt att det skulle vara träffar hos Elisabeth och Johan samt hos Kristina Blad. Jag vet vart jag nog åker ;) . Så man kan kika in den nya hingsten. Årsmötet däremot skippar vi i år. Skulle vara i Västerås, dit är det tyvärr lite väl långt. Verkade vara mycket roligt nu i vinter/våren. :bump:

Hej alla Conommara älskare hehe!!
Jga måste bara få fråga en sak, jag var inne på tråden om hingt val och ville inte skriva där (ville ju inte förstöra)
Men varför är alla i mot gulbruna hästar?
(Jag borde veta jag har haft en conommara på fodder menmen)

Kram Jenny

Jga måste bara få fråga en sak, jag var inne på tråden om hingt val och ville inte skriva där (ville ju inte förstöra)

Kram Jenny

Själv älskar jag den gulbruna färgen. Dock kan den vara knepig att avla på, BEC-anlag.

Kram Jenny

Jag har inget emot gulbruna hästar. Tycker de är jättefina. (Sen syna inte smutsen lika väl på de som tex på en skimmel eller svart häst:D ) Däremot blir det mycket krångligare med hingstval mm om man tex har ett skimmelsto som man inte vet födelsefärg på. De flesta (jag inräknad) vill ju inte riskera att få en BEC. Men en av hingstkandidaterana till mitt (svartbruna) sto är gulbrun. Om de andra stona inte hade gulanlag skulle han vara en stark kandidat till de också.

Vilka här är det som inte gillar de gulbruna?

Jag vetinte vilka det är som inte gillar de men när man läser så låter de på endel att dom inte gillar de. sj älskar jag den gulbruna färgen...
men jag bara undrade tack för svar.:bow:

Jag har inget emot gulbruna hästar. Tycker de är jättefina. (Sen syna inte smutsen lika väl på de som tex på en skimmel eller svart häst:D ) Däremot blir det mycket krångligare med hingstval mm om man tex har ett skimmelsto som man inte vet födelsefärg på. De flesta (jag inräknad) vill ju inte riskera att få en BEC. Men en av hingstkandidaterana till mitt (svartbruna) sto är gulbrun. Om de andra stona inte hade gulanlag skulle han vara en stark kandidat till de också.

Vilka här är det som inte gillar de gulbruna?

Det kan väl inte vara något större problem idag, eftersom man kan testa för gulanlaget. Tråkigt förstås om man vill ha en speciell hingst, och han bär på det. Vill man absolut inte riskera en BEC är det ju bara att se sig om efter någon annan, men annars är ju chansen att få ett föl med färg trots allt betydligt större...

God Jul på er allihopa

Det kan väl inte vara något större problem idag, eftersom man kan testa för gulanlaget. Tråkigt förstås om man vill ha en speciell hingst, och han bär på det. Vill man absolut inte riskera en BEC är det ju bara att se sig om efter någon annan, men annars är ju chansen att få ett föl med färg trots allt betydligt större...

God Jul på er allihopa

Vet du vad det kostar att göra ett sånt test?

Jag vill inte riskera att få en BEC och vi hade tur med våran första då båda föräldrarna ska ha BEC-anlag. Pappa gul och mamma skm (f gbr) sen om födelsefärgen stämmer vet man väl inte heller. Så det får bli ellet skimlar med "rätt" födelsefärg, eller de färgade utan blekanlaget.

Vet du vad det kostar att göra ett sånt test?

Jag vill inte riskera att få en BEC och vi hade tur med våran första då båda föräldrarna ska ha BEC-anlag. Pappa gul och mamma skm (f gbr) sen om födelsefärgen stämmer vet man väl inte heller. Så det får bli ellet skimlar med "rätt" födelsefärg, eller de färgade utan blekanlaget.

Det varierar från lab till lab. Det finns ett i Tyskland som tar 20 EURO, jämfört med tex UC Davies som tar £40. Det kan löna sig att kolla runt lite, men så mycket billigare än det tyska kan man nog inte hitta. Jag har vänner som använt sig av dem, och de var dessutom snabba som blixten. De bor visserligen i Tyskland, men de fick svaret på två dagar. Om du vill kan jag ta reda på adressen dit...

Det varierar från lab till lab. Det finns ett i Tyskland som tar 20 EURO, jämfört med tex UC Davies som tar £40. Det kan löna sig att kolla runt lite, men så mycket billigare än det tyska kan man nog inte hitta. Jag har vänner som använt sig av dem, och de var dessutom snabba som blixten. De bor visserligen i Tyskland, men de fick svaret på två dagar. Om du vill kan jag ta reda på adressen dit...

Jag bara tänkte om det var jättedyrt. Men det låter ju inte så farligt. Är ju perfekt att använda om man är osäker. Är inte i behov av adressen nu men om de har hemsida skulle det vara intressant att titta på.

Kram Jenny

Jag tycker också att den gulbruna färgen är väldigt vacker! Det är vi nog överens om allihopa här, är jag rättså övertygad om! :) Men, som redan nämnts tidigare, så är det nog ett missförstånd. ;)

Jag bara tänkte om det var jättedyrt. Men det låter ju inte så farligt. Är ju perfekt att använda om man är osäker. Är inte i behov av adressen nu men om de har hemsida skulle det vara intressant att titta på.

Det var hemsideadressen jag menade. Har mailat till Tyskland och frågat efter den. Återkommer när jag fått svar.

*KL*

Råkade gå in på en tråd om "Sagohästen Milton", lite extra intressant för connemaravänner eftersom det finns de som tror att han är efter connemarahingsten Celtic Truska Prince. Se:

http://www.users.waitrose.com/~nicholas77/

Någon mer än jag som har hört talas om detta? Miltons fans verkade inte vilja tro på historien, men jag tycker att det är en ganska tjusig tanke att snövita Celitc Truska Prince (som var teaser på stuteriet) skulle ha hoppat över ett stängsel in till Miltons mamma :love: ...

Det var hemsideadressen jag menade. Har mailat till Tyskland och frågat efter den. Återkommer när jag fått svar.

Aha. Okej. Jag trodde du menade vanlig adress och typ telefonnummer. Men det skulle vara intressant att titta på den sidan. Hur pass säkert är det här testet? Går det testa för andra färggener också?

*KL*

Råkade gå in på en tråd om "Sagohästen Milton", lite extra intressant för connemaravänner eftersom det finns de som tror att han är efter connemarahingsten Celtic Truska Prince. Se:

Någon mer än jag som har hört talas om detta? Miltons fans verkade inte vilja tro på historien, men jag tycker att det är en ganska tjusig tanke att snövita Celitc Truska Prince (som var teaser på stuteriet) skulle ha hoppat över ett stängsel in till Miltons mamma :love: ...

Jag har också hört/läst det. Men inte att han hoppade över staketet utan att han ibland fick göra lite mer än bara kolla om stona var brunstiga. Men tydligen var Miltons "pappa" inte alltid så bra vid betäckningar?

Sen så står det väl typ något om att hennes pappa skrattade åt henne när hon lastade av fölet hemma för att den just såg ut som en ponny.....

De ville ju aldrig bodtypa Milton, trots att Celtics ägare erbjöd sig att blodtypa honom. Undrar varför? :angel:

*KL*

Det har jag också hört, från olika håll! Och jag tror på det! :love: Tydligen så var den andra hingsten inte ett dugg intresserad av att betäcka några ston..

Men Carolines föräldrar ville väl inte göra något DNA-test för att de var rädda att de skulle få svaret att hans pappa inte var den som de ville att de skulle vara. Med tanke på sin dotter. Det respekterar man ju, men man hade ju verkligen velat veta.. :banana:

Men du skrev mer lättläst. Jag hittade inte riktigt vilka ord jag skulle använda.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 088
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 308
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka