Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Vad är det ni vill att jag översätter? Jag var inne på salulistan men den innehåller ju bara adresser till uppfödare?!

Aha. Trodde det var annonser men tyckte alla såg väldigt lika ut. Men i så fall vill du kanske kika runt på hela sidan och se om du hittar något intressant. Har de inte någon typ nyhter/notis sida? Det skulle vara kul. Eller någon typ av hingstlista.

Han gick dubbelnolla i 90 klassen men inte så snabbt att det räckte till placering. Sen blev han oplacerad i Working hunter. Vägrade ett par gånger. Men det var nog en rätt tuff start efter bete att först gå WHP som tog typ 2 timmar och sen gå hoppklass på det. Visst var det kotledsinflammation han fick?

Är dåligt insatt i vad det innebär, men han har en påbyggnad i vf på strålbenet...Har fått kopior på alla papper som skrevs när han utreddes. Men de är inte alla gånger lätta att läsa ut...dessa veterinärer;)

Jag sorterade efter födelseår och blev inte mycket klokare av det. Men några uppfödare har ju hemsidor, t o m på engelska :)

ett exempel:

http://www.poneysincarville.com/EnglishVersion/UKHaras/UKHarasAVendrecadre.htm

Engelskan är intressant: "She's very curious and always the fist to be caressed." Är det hästens knytnäve som smeks...
Men jag kan absolut ingen franska, så jag är tacksam :bow: ,

Och du tror inte det kan så enkelt som en missad bokstav? Så det blev fist istället för first? Ungefär "först framme för att bli klappad"....

ge

Är dåligt insatt i vad det innebär, men han har en påbyggnad i vf på strålbenet...Har fått kopior på alla papper som skrevs när han utreddes. Men de är inte alla gånger lätta att läsa ut...dessa veterinärer

Svårt?? Nu förstår jag inte alls vad du menar, det är ju bara lite latin :rofl:
Jag kanske kan hjälpa om det är något du inte kan tyda.

Är dåligt insatt i vad det innebär, men han har en påbyggnad i vf på strålbenet...Har fått kopior på alla papper som skrevs när han utreddes. Men de är inte alla gånger lätta att läsa ut...dessa veterinärer;)

Ja vet. Fick med alla vetpapper på nya stoet vi köpte. Svårt att tyda dessa krumelurer. Var på praktik på Jordbruksverket i 9an och då skulle jag skriva in sånna här medicinpapper (vilka mediciner hästen fått) och att tyda vilket preparat som det faktikst stod när man inte är så insatt var skit svårt.

Hur kommer det sig att han fått det? Kan det vara ärftligt eller har det med annat att göra?

Svårt?? Nu förstår jag inte alls vad du menar, det är ju bara lite latin :rofl:
Jag kanske kan hjälpa om det är något du inte kan tyda.

Ja tack :) du är ju given tolk till vad det står:D Skulle vara bra för min del att veta exakt vad det är han lider av, för det har jag inte direkt kläm på;) vi Cs

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Nu har jag kollat runt lite på den "franska" sidan, och hittade flera annonser där som inte fanns på översättningen. Det står även lite om en del hingstar, jag tror att det är dom som ska prövas för avel el liknade. Bara namn och stam. Jag kan översätta en del om någon är intresserad, men salulistan är mkt omfattande. Det är bättre om någon vill ha info om en särskild häst el stuteri.

Ja vet. Fick med alla vetpapper på nya stoet vi köpte. Svårt att tyda dessa krumelurer. Var på praktik på Jordbruksverket i 9an och då skulle jag skriva in sånna här medicinpapper (vilka mediciner hästen fått) och att tyda vilket preparat som det faktikst stod när man inte är så insatt var skit svårt.

Hur kommer det sig att han fått det? Kan det vara ärftligt eller har det med annat att göra?

Jag hade Killen från det att han föddes till han var 7 år. När jag sålde honom var han frisk och gick igenom en grundlig veterinärbesiktning. Ärftligt? Nej det är det inte, vad jag tror. Jag vill snarare säga att han är sönderhoppad. Han höll inte för den träning och tävling de ville ha honom till.

Jag red och tränade på ett vis i 4 år. När man sedan säljer och de rider på ett helt annat sätt, blir det en stor omställning för hästen. Det är nog rätt vanligt att det uppstår problem på detta sätt, kanske inte med triangelmärkning som utgång, men annat som hälta osv. Vad är ditt sto utdömd för? (om du vet;) )

Blev lite :confused: när jag läste en annons på blocket där det stod att de sålde en: connemara part breed, vad menar de med det? Har hört talas om andra raser där man nämner part breed, men aldrig connemara...är det jag som inte hänger med el vad menar man?:confused:

Det har funnits klasser för connemara part breed (alltså korsningar) på Riks ;) (-99 åtminstone)

Det har funnits klasser för connemara part breed (alltså korsningar) på Riks ;) (-99 åtminstone)

Tack för svaret o översättningen...kan ju tro att jag är helt inkompetent när det gäller det engelska språket...:angel:

Varför väljer man att ha med en sådan klass? Är inte avelsförbundet väldigt mån om "rent blod" dvs enbart connemara`? Känner att en sådan klass kan vara öppen för alla de korsningar med maran...hmmm, tänk ardenner å connemara:D

måste se till så tråden puttas upp..

bjuder på en bild på mitt sto då hon hade tävlingskarriär:love:
Fornatider003.jpg

ja hon gör ju de när hon är i trim.
Men mäter bara 144.9 i manken men hon har mkt ben och sönerna har ärvt dom. :D

Såg att det skall vara en träff om SH:s nya hästdatabas i Falkenberg i januari. Det låter intressant, men jag vill ändå passa på att hissa Lina Åkerberg som gör ett strålande jobb med Aramennoc :bow: :bow: !

Nu står det en del om vad hästarna har för meriter, precis det jag har velat se.

God jul på er alla :) !

*knapplån*

Är det någon som vet om de nya stamboksföringsreglerna innebär att en avkomma till BEC numera är en "vanlig" connemara, dvs har rätt att stamboksföras som klass 1?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 100
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 308
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka