Spegelreflekterande fönsterfilm

kolblakkur

Trådstartare
Vi har väldigt mycket insyn i vår marklägenhet och tänkte råda bot på detta med spegelreflekterande fönsterfilm, eftersom vi även vill ha det svalare inomhus i sommar om möjligt. Dock så undrar jag hur det kommer gå med mina växter. Det står att filmen reflekterar bort UV-strålning. Innebär det att växterna kommer må sämre i ett fönster med sådan fönsterfilm? Är rädd om mina växter 😬

Jag törs inte svara på hur växterna påverkas, men kolla filmen så att den funkar även när det är mörkt ute och ni har lampor tända inne! :D
Den funkade inte som förväntat för en bekant som lät sätta sådan på sitt nya badrumsfönster! :angel1:

Vi har väldigt mycket insyn i vår marklägenhet och tänkte råda bot på detta med spegelreflekterande fönsterfilm, eftersom vi även vill ha det svalare inomhus i sommar om möjligt. Dock så undrar jag hur det kommer gå med mina växter. Det står att filmen reflekterar bort UV-strålning. Innebär det att växterna kommer må sämre i ett fönster med sådan fönsterfilm? Är rädd om mina växter 😬
Precis det här har jag undrat länge! :) men vi vill bara ha svalare.

Jag skulle tippa att dina växter inte blir särskilt glada. En kompis till en kompis försökte bygga ett växthus av begagnade fönster (helt nya och moderna - skulle blivit jättesnyggt) men blev uppläxad av trädgårdskonsulten som sade att den typen av fönster har ett UV-filter som är helt förödande för växter.

Kan du använda skärmar istället? Eller väldigt tunna gardiner (cafe curtain style)? Ett tunt, skirt tyg som släpper igenom mycket ljus borde göra er osynliga utan att irritera växterna.

Jag skulle tippa att dina växter inte blir särskilt glada. En kompis till en kompis försökte bygga ett växthus av begagnade fönster (helt nya och moderna - skulle blivit jättesnyggt) men blev uppläxad av trädgårdskonsulten som sade att den typen av fönster har ett UV-filter som är helt förödande för växter.

Kan du använda skärmar istället? Eller väldigt tunna gardiner (cafe curtain style)? Ett tunt, skirt tyg som släpper igenom mycket ljus borde göra er osynliga utan att irritera växterna.
Vi är som sagt ute efter att få ner temperaturen i lägenheten så tunna gardiner är inte aktuellt. Vet inte riktigt vad du menar med skärmar?

Jag törs inte svara på hur växterna påverkas, men kolla filmen så att den funkar även när det är mörkt ute och ni har lampor tända inne! :D
Den funkade inte som förväntat för en bekant som lät sätta sådan på sitt nya badrumsfönster! :angel1:
Den funkar inte när det är mörkt ute och tänt inne 🙂 Då ser man in.

Jag tror tyvärr att växterna kommer att bli ledsna. Jag har verkligen inte "gröna fingrar" och är tyvärr inte så road heller, men Google säger att UV-ljus är viktigt för växter.

Ooooh!
Jag har ett fönster med mycket insyn, där jag skulle vilja sätta upp insynsskydd! Någon som provat något speciellt märke?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 206
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 865
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka