Ja, det är verkligen mycket och speciellt när man är helt ny som hundägare. Man kan göra efterforskningar i all evighet men man blir ändå inte helt förberedd. Jag tror att det kan bli en kalldusch för många, och det är lätt att känna sig utlämnad när man ska göra allt jobbet med hunden själv. Många gånger i värsta utvecklingsfaserna så har jag tänkt "fyfan, nu lämnar jag tillbaka hund-
"
.
Det är inte fel att omplacera eller lämna igen till uppfödaren om man känner att det verkligen inte går, men... tja, jag tycker att det borde pratas mer även utanför inbitna hundkretsar om allt som
inte är mys och gulligt med valp. Att det faktiskt är normalt att känna så, speciellt den första tiden, och att det inte behöver betyda att man inte klarar av det.
Valp- och unghundstiden är i mina ögon något man mest genomlider för att kanske komma ut på andra sidan med drömhunden. Det är verkligen inte något för alla.
Men som andra redan har vidrört i tråden, man måste ju inte köpa valp för att ha en hund. Det finns garanterat trevliga omplaceringar där ute, om du någon gång vill göra ett nytt försök
@MariaM.