Såklart, ja det är samma.
Okej - jag förstår. Min tolkning av situationen är att den förra chefen fortfarande lever i tron att du inte klarade ditt jobb och att hon därför ger dig dåliga referenser. Du skriver att den förra chefen "Fick då till mig att hon ville flytta mig pga det då ingen annan hade det så. Hon hade tom möte kring detta med mig, om jag klarade mitt jobb."
Det är dock oklart varför hon vid ett tillfälle gav dig goda referenser om hon ändå inte var på arbetsplatsen då. Men nu är hon tillbaka på arbetsplatsen och verkar inte vilja ha dig tillbaka och det tolkar jag som att hon tycker att du inte är rätt person för jobbet.
Detta är så klart inte samma sak som att du är fel person på jobbet. Det kan räcka med att en person, en chef, har fått fel uppfattning om dig och att du därför inte är aktuell för tjänsten.
Mitt förslag - om du verkligen vill ha timvik på den tidigare arbetsplatsen - är att du förekommer med egna referenser t.ex. chef på nuvarande arbetsplats och arbetskamrater från din tidigare arbetsplats som du vet kan ge en korrekt och god bild av dig. Normalt ska man inte lämna dåliga referenser, men eftersom du redan är känd så tycker jag att du nästa gång förekommer situationen genom att kontakta rekryteraren för att meddela dina referenser och att du också berättar om den dåliga referensen, samt att du vill att dina egna referenser ska fungera som motvikt. Dock måste jag säga att jag har svårt att tro att en arbetsplats anställer någon som en chef inte vill arbeta tillsammans med.
Av det skälet skulle jag söka mig till andra arbetsplatser med andra chefer och då - under inga omständigheter - använda den gamla chefen som referens.