Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag har för mig att det var 37, men det kan vara fel.

Det kan gott hända. :idea: . I fallet Rory Rasputin tänkte jag att det kanske var härstamningen som vägde tungt. Kombinationen Thunderbolt/Rory Ruadh kanske.

Så kan det säkert också vara. Men nu börjar de ha rätt mycket Thunderbolt-blod igen?

de är rätt många ..iaf om man jämför med sverige där hingstarna får typ 10 ston.

de är rätt många ..iaf om man jämför med sverige där hingstarna får typ 10 ston.

Det man nog får ta med i beräkningen är att dessa ston är handplockade, och långt i från alla som vill får komma. Intresset har varit mkt stort, så ett visst urval var Janus fodervärd tvungen att göra. Sen tror jag också att Henry ville få så bra ston som möjligt, för att öka chansen för en bra avkomma. Och Janus blir ju kvar även säsongen 07, och kan då kanske ta emot flera ston än föregående år.

Sen blev kan ju sparkad under mitten av säsongen så en del ston fick ju byta hingst. Nu får de ju chansen i år. Kommer han fortsätta vara ute i showringen även i år?

Man kan ju tala om nästan total knock-out i utställningsringen! :bow: :bow: Fantastiskt!

Undrar om det är utställningsresultaten som "säljer" Janus mest... Vet ni hur marknadsföringen har sett ut - någon hingstannons kanske? Alltså (som jag även funderade om Rory Rasputin) - är det exteriör/härstamning/prestation som har vägt tyngst för stoägarna?

Man kan ju tala om nästan total knock-out i utställningsringen! :bow: :bow: Fantastiskt!

Undrar om det är utställningsresultaten som "säljer" Janus mest... Vet ni hur marknadsföringen har sett ut - någon hingstannons kanske? Alltså (som jag även funderade om Rory Rasputin) - är det exteriör/härstamning/prestation som har vägt tyngst för stoägarna?

Det borde väl vara utställningsmertier? Men de kanske är insatta i "våra stammar", men jag skulle gissa på utställningsmeriter kombinerat med hingsthållare kanske?

Vet inte om detta hör hit, men det verkar som de två stora connemaratrådarna bytt fokus. I den allmänna tråden diskuteras just nui hingstarnas betäckningssiffror och i hingsttråden diskuterar man ungponnyresultat.
Men det kanske inte spelar någon roll alls? Det bara slog mig när jag läste dem.

Jag har också tänkt på att den andra tråden är ganska långt ifrån var den borde vara (och den första hingstvals tråden stängdes just på grund av prestation kontra "porslinsponny" diskussion). Men här är ju lite mer allmän diskussion. Janus kan vi ju inte anävnda i Sverige om man inte vill använda fryst i så fall. Så han passar ganska bra i den här tråden ändå tycker jag. :)

Apropå Janus och Clifden och vad som stod i CN om hur grova hingstarna var, hur tror ni att den här pållen hade placerat sig i fjol:

CB01A.jpg

Är rastyp ett föränderligt begrepp :angel: ?

Förutom det mizz_beauty skrev så undrar jag om det går att få tag i en hingstlista på något sätt? Om det nu ens finns någon dvs....

Apropå Janus och Clifden och vad som stod i CN om hur grova hingstarna var, hur tror ni att den här pållen hade placerat sig i fjol:

CB01A.jpg

Är rastyp ett föränderligt begrepp :angel: ?

Ja rastyp verkar vara väldigt föränderligt. Jag tänker en del på Rollsen som väl fick 9a på rastyp på 80-talet. Inte har hans typ ändrats, men däremot "modet" verkar ändras. Sen kan ju inte ponnyerna se likadana ut nu som för 20år sen. Allt går ju framåt med foder, avel mm.

Hur pållen skulle gått i ringen vill jag inte gissa på. Men ca 50 kg:devil: till i hull så skulle den kanske passa in.

För de som inte känner igen honom, ponnyn på bilden är Carna Bobby och han vann 5 gånger.... (fick inte starta året efter han vunnit, så det fick bli vartannat år).

Jo, ponnyerna förändras väl pga vårt urval. Kan tänka mig att det kan bli en trend tillbaka till en lättare typ igen så småningom.

Summan av kardemumman är kanske att det är bra att det finns alla sorter så vi kan välja något som passar ;) .

Men hur gör vi en vinnare av Carna Bobby?

50 kg hull + korta benen med 25 % + lite snyggare bak kanske :banana:

haha snygg "make over" på carna bobby.
men jag gillar honom som han ser ut på första bilden.
Högbenta ponnier ska de va :D

fast håller med om att han borde halite mera muskler på sej.

Någon som vet varför Poetic Justice har försvunnit från Linaros hemsida? Är stråna slut?

De kanske gör om sidan? Inte borde de tagit slut efter bara en säsong (för det var väl "förra" våren han var nere)?

Tror inte det blev några dräktigheter på fryst efter P J.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 306
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka