Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag tror inte han hade gått så bra. En fin hingst som saknar utställningskondition. Liknar han inte Marble Jr? Om RC 71 sett ut som på bilden i svenska stamboken hade det inte gått så bra på Irland i somras heller förresten. Bakom varje show-vinnare idag ligger massor med jobb för att få dem i toppkondition. Något annat räcker inte till. Som uppfödare måste man lära sig att känna igen en bra hingst även när han inte är "fullt påklädd". Det är ju inte hullet man avlar på. Bl a ser nog benen längre ut på en "uppdragen" hingst...

Ingen aning. Hörde bara att det inte blivit några föl efter doserna.

Ny fråga!

Vad har ni tänkt göra med era connemaror i år?

Utställningar
Treårstest
Kvalitets
Kval till championat
Premieringar
Talangjakter

Min 6-åring ska först vara med på hingstpremieringen i Grevagården. Går det inte vägen där ska han kastreras och ev. försöka kvala till championatet. Får se hur det blir med tiden. Tänkte han skulle starta fälttävlan i år också :)

Definitivt Riksen, utställning, hoppklasser och hunting.

Vad är dina planer?

Maggie May ska visas på en lokal utställning alt. premiering. Är hon jätteful så får hon dock stanna hemma. Madicken ska inte visas på någonting alls i år, hon ska gå hemma och odla sin "mogna connemaralook" i några år nu. Sen kommer vi tillbaka! Nya lilla fölisen som kommer i maj, ska visas på fölmönstring, dvs premiering.

Mina planer:

Sto 4 år: Föl i april. Beroende på hur hon ser ut efter fölning blir det kanske någon utställning till sommaren. Hon har verkligen vuxit knepigt och haft rätt ojämna gångarter, så dagsformen får avgöra helt enkelt. Vore ju lämpligt att få henne stamboksförd. Ska sättas igån och utbildas vidare till hösten.

Fölet: Ska visas på utställning om tillfälle ges.

Valack 3 år: Ska ridas in under våren. Förberedas för- och gå 3-årstest i höst.

Hingst 2 år: Växa, bli stor och stark. Löshoppas, tömköras, arbetas från marken mm.

Hingst 2 år: Växa och bli stark, stor är han redan;). Löshoppas, tömköras, arbetas från marken mm.

Var inne och tittade på SCS hemsida på de ston som tilldelats ELIT. Hur poängsätter man avkommorna? SKulle vara tacksam för svar...om någon kan detta, då jag själv inte reder ut det.:crazy: KOllade men hittade ingen info om just det...

Ny fråga!

Utställningar

Både Cinna och Peia ska ställas ut. Troligen blir det Hagens lokalutställning och Riks. (Om nu Hagen ska ha, antar det.)
För Cinnas del blir det bara Hagens utställning om det inte krockar med någon tävling.

Annars så är ju Cinna igång och tävlar, första tävlingen var i lördags. Målen för i år är att hon och Jennifer ska etablera sig i LA, kvala till Msv B och göra bra rundor där. De ska också starta fälttävlan, så fort kortet är avklarat. I höstas blev båda korttagningarna inställda. Då var det minsann fruset :mad:
Eventuellt också någon dressyrtävling, om Jennifers dressyrtränare tjatar tillräckligt mycket :p

Peia är ju sadel- och tränsvan och ska väl nu under vintern, som egentligen är höst, tömköras och bygga upp muskler. Löshoppning står på schemat. Behåller hon sitt vuxna psyke och fina muskler så ska hon hängas på i sommar och sittas på i höst :)

Jag skulle tro att hon menar poängen som man använder för att ta upp ston till högre värdebokstäver. Information som är otroligt svår att hitta. Jag har den sparad på hårddisken någonstans men kan inte hitta den här heller ;)

Trodde möjligen att det var samma poängsystem...

Trodde möjligen att det var samma poängsystem...

Jag tror inte det, men jag kan inte svära på det. Vet dock att mellan GII och GI räknas stoets egna meriter med.
Vore det samma poängsystem så undrar jag vad poänggränserna är? Måste inte ston med högre bokstav än GII ha fått ett visst antal föl?
Usch, så senildement jag känner mig :o

Detta regleras av Storeglementet 2007, som finns att hämta hem på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se
Där kan man se alla regler som gäller generellt, samt rasvisa krav för olika raser.

Har tänkt ställa ut Amirett, och ev även Aragorn. :bump:

Fö ska Ami betäckas, och Aragorn ska fortsättas att tränas, med longering, tömkörning, löshoppning mm. Sedan så ska han få gå på sommarbete och vila upp sig lite.

Du då? :)

Detta regleras av Storeglementet 2007, som finns att hämta hem på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se
Där kan man se alla regler som gäller generellt, samt rasvisa krav för olika raser.

Ja, titt, där är det ju. Svehast:s hemsida var omgjord och nu fanns det till och med någon form av logik :smirk:
Sen stämmer inte sidhänvisningen på connemara, det står sidan 66 men det är sidan 64 :)

Haha ja det är ju tack var Dan-Axel det :)

Min ponny ska ställas ut, övrigt är hon för gammal för...

Och så ska vi på Polishästträning på Strömsholm :)

Men jag kan iaf inte hitta något om poängssystemet på SH's hemsida! Står ju bara lite allmänt...

Jag får då inte fram något resultat när jag söker! Är den inte igång än?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 306
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka