Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Gå in i menyn på avelsvärderingar, sedan sto-och unghästar.
Där kan man klicka på storeglemente 2007.
På sid 60 finns gemensamma regler för ponny, och efter den långa texten om avelsvärdesklasser, där man kan se vad som krävs för att få ELIT, finner man poängskalan fran 10p-50 p
På sid 64 hittar man sedan de rasvisa kraven för connemara.
Kolla igen, det finns där.

Konstigt... Den fungerade i morse, men nu får jag inte heller upp några resultat vid sökning...
Inkörnings-problem och barnsjukdomar?;)

Hlsn Helena

Men se där! Sid 60 var det som gällde:) Har letat tidigare efter den informationen. Bäst man printar ut den med en gång innan man glömmer bort var man har den!!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
TACK för hjälpen...det hade jag aldrig hittat utan Er hjälp! Skönt att det finns någon att vända sig till och att det går snabbt...tusen tack!

Konstigt... Den fungerade i morse, men nu får jag inte heller upp några resultat vid sökning...
Inkörnings-problem och barnsjukdomar?;)

Hlsn Helena

Den fungerade nu :) !

Men jag håller med dig om barnsjukdomar, men det är ju så det skall vara med en beta-version.

En sak som verkar ha ramlat bort är betyget i treårstest för teknik och förmåga.

Sedan är det synd att inte utställningsresultaten går längre tillbaks i tiden. Det kanske skall kompletteras?

Tycker det är lite lustigt att se hur en och samma häst kan bli bedömd så olika. Gångarter kan jag förstå, men resten... Ett steg är OK, men två eller tre :crazy: .

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt bara att det finns en del saker som inte stämmer. Peias namn är t.ex. felstavat *mutter*
Att sen inte alla Cinnas tävlingsresultat är med är ju SvRF:s/tävlingsarrangörernas fel :mad:
Hoppas att de lägger ut resultat från 2006 sen också, det görs säkert :)

Något som däremot är väldigt fel är utställningsresultaten. Inte nuffrorna utan platserna. Cinna var minsann inte i Vetlanda och Falkenberg utan på Hagen och Åstorp. Det står fel plats och datum både på Cinna och Peia.

På sidan saknar jag också stamboksnummer. Det kanske kommer?! Det är ju trots allt bara en testversion.
Tidigare utställningsresultat vore också väldigt roligt. Cinna är ju visad som unghäst :)

Senast ändrad:

:love: :love: :love:

NFB BROLÖTENS GRAFIT RC 70

är idag, den 12/1 2007 friskförklarad ifrån sin hovbensrotation !

:love: :love: :love: :love:

SKAM DEN SOM GER SIG !

Helt otroligt stora skillnader kan det vara... Vad mycket diskussioner det lär bli när alla siffror blir så lättillgängliga!

Mitt förra sto tex hade en 5:a på skritten på kvalitets. Ett år senare hade hon 8+ (enligt domaren så nära en 9:a det gick, men hon ville skilja på den från traven som var snäppet bättre, som hon fick en 9:a för).:crazy: :smirk:

(Riks-)Stamboksnummer är något jag verkligen saknar, hoppas verkligen att de kommer att komplettera databasen med detta.
Tråkigt att det redan visar sig finnas en hel del felaktigheter, men jag hoppas att det kommer att rättas till och jag hoppas verkligen på att denna databas kommer att omfatta alla raser framöver! (Helst SNART...) :)
Hoppas dessutom att den kommer fortsätta att vara gratis, och inte avgiftsbelagd som Danska HesteData.

Hlsn Helena

Grattis! Kommer du att ha honom hemma eller ställa bort honom på ngn station under betäckningssäsongen?

Hlsn Helena

(Riks-)Stamboksnummer är något jag verkligen saknar, hoppas verkligen att de kommer att komplettera databasen med detta.
Tråkigt att det redan visar sig finnas en hel del felaktigheter, men jag hoppas att det kommer att rättas till och jag hoppas verkligen på att denna databas kommer att omfatta alla raser framöver! (Helst SNART...) :)
Hoppas dessutom att den kommer fortsätta att vara gratis, och inte avgiftsbelagd som Danska HesteData.

Hlsn Helena

Jo, det är trots allt en del av hästens namn.
Ska kolla om man kan mejla någon för att påpeka felaktigheterna. Jag såg att det tycks vara fel datum och plats på de övriga som också var på Hagen och på Riks. Har såklart inte kollat alla men de tre-fyra stycken jag kollade var iaf fel.

Vore superbra med en gemensam databas för alla raser :D

Toppen! Det är ni värda båda två, som ni har kämpat med detta! :bow: :bow: :)

Hlsn Helena

Undrar om det kan bli gratis... Sv ridsportförbundet tar ju betalt för utdrag om äldre resultat...

På önskelistan:
  • äldre resultat från både tävlingar, utställningar och avelsvärderingar
  • resultat (inte bara siffror) utan ev. diplom på treårstest
  • resultat från riksfinaler kvalitetsbedömning och championat
  • framstående tävlande avkommor
  • foton!
+ förstås att alla uppgifter är korrekta...

Det kan nog bli riktigt bra när det är färdigt!

Patsys BIS finns inte med (för att den inte var avelsgrundande). Trist.

Haha men kul att se det staplat, det skiljer mkt i poäng. Och så finns inte resultaten från 2002 & 2003 med heller.

Neffis 40p finns inte heller med men det kanske inte är registrerat ännu fast det var i somras.

Nu när jag har sovit på saken känner jag mig riktigt grinig :devil: när det gäller den nya hästdatabasen...

Jag rycktes väl med först för att jag blev så glad över att se sammanställningar över både utställnings- och tävlingsresultat.

Men tyvärr, jag tycker fortfarande att Shetlands webbstambok är mycket överskådligare:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=8537

Och så saknas det som borde vara självklart i en modern databas, nämligen filtreringsfunktion, alltså att man t ex skulle kunna söka efter avkommor till en hingst med en viss morfar (alltså för att se om hingsten passar till mitt sto) och som har poäng i hoppning. Så här t ex

http://www.netuniversity.se/page/4918/page.htm

Det kanske inte är något större problem i små ponnyraser, men tänk när halvbloden (varmbloden) skall in :crazy:.

Det finns en viss filtreringsfunktion under sök/resultat, men inte tillräckligt avancerat enligt mig.

Att sedan uppgifter är fel eller saknas (gäller t ex chips-och licensnummer) går ju att rätta till. Jag skulle också vilja kunna se direkt vid avkommor vem den andra föräldern är. Det vore också intressant att se vilka som har dömt utställningarna.

Jag vet att jag låter gnällig, men man skulle kanske kunna kalla det konstruktiv kritik ;) . Det vore inte fel med ett forum för kommentarer på SH´s hemsida :idea: .

Senast ändrad av en moderator:

23 åriga stoet, skall tävlas i några western klasser, ev betäckas
14 åriga valacken, skall tävlas i Pleasure och kvala i på SM.
7 åriga stoet, skall ridas in, ev tävlas i några western klasser
2 åriga stoet, växa på sig, ev tävlas i Showmanship at Halter, åka på unghästpremiering
2 åriga hingsten, växa på sig, ev tävlas i Showmanship at Halter, åka på unghästpremiering
1 åriga hingsten, växa på sig, åka på unghästpremiering

Grattis! Kommer du att ha honom hemma eller ställa bort honom på ngn station under betäckningssäsongen?

Hlsn Helena

Tack !
Han kommer att stå hemma hos mig, på Ensta Gård. Sen får vi se nästa säsong, han är fortfarande en porslinsfigur med tanke på fång o allt så jag vågar inte riktigt släppa taget :)

//Nanna

Toppen! Det är ni värda båda två, som ni har kämpat med detta! :bow: :bow: :)

Jaaa ! i 10 månader har vi kämpat o igår kom äntligen belöningen ! !
Helt underbart är det, jag kan inte vara lyckligare, så idag, skall han sättas igång !

Det saknas väldigt mycket i denna hästdatabas, finns inte uppgift om hästen är chips märkt inte på mina hästar i alla fall, sedan saknas det utställningsresultat.

Den skulle också kunna gjorts mycket snyggare utseende och lättare att hitta i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 080
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 300
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka