Knäckemacka

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 572

Enya

Trådstartare
Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med knäckemacka och mjölig potatis med salt. Och knäckemacka med ägg och salt. Favorit är Wasa tunn havre, men de är ju rätt dyra, så drygar ut med Falu rågrut som också är goda och lättätna. Drygade ut med Wasa Husmansknäcke nu senast, men de är lite väl hårda, men äter man massor får man dryga ut lite känner jag...
Pratade med min syster som också äter mycket knäckemacka, samma sorter som jag, och insåg att vi är likadana, skivor som knäckts är vi aviga mot. Hon slänger (:O !) sådana bitar eftersom de blir oätbara (psykologiskt ju), medan jag muttrar och tjurar och tar hela bitar tills det inte finns mer än de som är sönder, och så äter jag de också. Vill inte slänga mat, men söndriga knäckebrödsskivor är... inte lika goda? Vi är överens om att sådana där helrunda flak är goda, men man måste ju dela dem och då blir de ojämna=vi kan inte äta dem. Så vi köper aldrig sådana, även om många är goda när vi råkat testa. Det stör våra hjärnor att äta felaktiga skivor liksom. :D Ja, jag är störd, jag har aldrig påstått något annat, som tur är! :)

Äter ni knäckemacka?
Vilken sort?
Vilken sida brer ni på?
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet?
Vad har ni på?

:D

Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med knäckemacka och mjölig potatis med salt. Och knäckemacka med ägg och salt. Favorit är Wasa tunn havre, men de är ju rätt dyra, så drygar ut med Falu rågrut som också är goda och lättätna. Drygade ut med Wasa Husmansknäcke nu senast, men de är lite väl hårda, men äter man massor får man dryga ut lite känner jag...
Pratade med min syster som också äter mycket knäckemacka, samma sorter som jag, och insåg att vi är likadana, skivor som knäckts är vi aviga mot. Hon slänger (:O !) sådana bitar eftersom de blir oätbara (psykologiskt ju), medan jag muttrar och tjurar och tar hela bitar tills det inte finns mer än de som är sönder, och så äter jag de också. Vill inte slänga mat, men söndriga knäckebrödsskivor är... inte lika goda? Vi är överens om att sådana där helrunda flak är goda, men man måste ju dela dem och då blir de ojämna=vi kan inte äta dem. Så vi köper aldrig sådana, även om många är goda när vi råkat testa. Det stör våra hjärnor att äta felaktiga skivor liksom. :D Ja, jag är störd, jag har aldrig påstått något annat, som tur är! :)

Äter ni knäckemacka?
Vilken sort?
Vilken sida brer ni på?
Vad har ni på?

Äter ni knäckemacka? Ja, på jobbet.
Vilken sort? Falu rågrut eller någon liknande sort.
Vilken sida brer ni på? Den slätaste.
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet? Ja, självklart.
Vad har ni på? Ofta bara smör, annars går det väl bra med ost, mjukost, ägg och kaviar, bara kaviar, leverpastej...

Äter ni knäckemacka? Ja, på jobbet.
Vilken sort? Falu rågrut eller någon liknande sort.
Vilken sida brer ni på? Den slätaste.
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet? Ja, självklart.
Vad har ni på? Ofta bara smör, annars går det väl bra med ost, mjukost, ägg och kaviar, bara kaviar, leverpastej...
Visst är det självklart att knäcka knäckemackor går att äta, men ändå så känns det inte bra på något vis när jag ska äta dem! :D Mycket skum känsla!

Varför äter du bara på jobbet? Jag äter på jobbet på rasten, standard är knäckemacka där med mjukost. Lätt, har en låda med knäckemackor och en tub mjukost där.

Äter ni knäckemacka?
Vilken sort?
Vilken sida brer ni på?
Vad har ni på?

Till tomatsoppa och potatissoppa älskar jag Leksands brungräddade trekantsknäcke med bregott eller liknande och munkens svarta (ost).

Brer på den sida jag känner för. Går bra att äta knäckta mackor men de brukar vara hela!

Är inte sugen på hårdbröd som frukost eller mellanmål. Det ska vara till soppan!

Äter ni knäckemacka? Ja i perioder
Vilken sort? Leksands brungräddat om det är runda kakor, annars Falu rågrut eller wasa frukost typ.
Vilken sida brer ni på? Den slätare (såklart ;))
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet? Ja varför inte? Blir mest bara stökigare att lägga på pålägg men bryr mig inte annars, jag tuggar ju ändå sönder det?
Vad har ni på? Kaviar & ost, kaviar & kokt ägg, leverpastej & smörgåsgurka, mjukost "het räka" & ost. Det kladdiga är alltid underst.

Jag brukar variera men favoriten är Ryvita, den mörka gjord av fullkornsråg. Finn crisp är också gott. För det mesta har jag smör, ost och paprika på. Ibland mosad avokado, salt, peppar och rödlök.

De bitar som gått sönder får haren som bor i syrenbusken :)

Äter ni knäckemacka?
Japp!
Vilken sort?
Vikabröd oftast. Ibland något fröknäcke eller Falu Rågrut.
Vilken sida brer ni på?
Den grundare.
Absolut!
Vad har ni på?
Vanligast är väl: Bredgott och antingen Kvibille cheddar, Vitlökssalami med tomatskivor med salt och örtpeppar, avokado med örtsalt, Sameskinka, tonfiskröra(med majonäs, hackad syltlök/rödlök och kryddor), stekt ägg eller kokt ägg skivat med örtsalt på.

Jag äter mycket knäckebröd! Har oftast keso som pålägg o en tunn skinkskiva på toppen. Så himla gott. Brer alltid på den sidan med hål i , annars är ju mackan upponer 😅

Har insett att jag tycker tvärtom än de flesta andra i den frågan- men det gör ju ingen, var o en gör som den vill.

Äter oftast wasa sport. Ibland leksands brungräddade eller falu rågrut. Ryvita är gott också.

Knäckta skivor är inga problem såklart, skulle inte få för mig att slänga bitarna.

Visst är det självklart att knäcka knäckemackor går att äta, men ändå så känns det inte bra på något vis när jag ska äta dem! :D Mycket skum känsla!

Varför äter du bara på jobbet? Jag äter på jobbet på rasten, standard är knäckemacka där med mjukost. Lätt, har en låda med knäckemackor och en tub mjukost där.
Brukar inte komma ihåg att köpa hem, men jag har alltid knäckebröd på jobbet. Om jag äter pedagogiskt tillsammans med barnen tar jag också knäckebröd när de äter sina.

Ja jag gillar knäckebröd, favoriten är med grön bregott på, kvibilles cheddar och slotts senap på.
Jag äter Leksands rågrut och tycker om att rosta det för extra krispighet.
(Obs, man behöver passa rosten så att man inte sätter fyr på skiten 😅).

Äter ni knäckemacka?
Ja, för det mesta på fikat på jobbet.

Vilken sort?
Wasa rågrut på jobbet och chia med havssalt hemma.

Vilken sida brer ni på?
Den med störst hål.

Absolut!

Vad har ni på?
På jobbet har jag av ren lättja bara någon form av mjukost på tub, sort varieras.
Hemma har jag Bregott och om tillfälle ges leverpastej eller västerbottenost.

Jag äter Leksands helrunda.
Orsak 1: Det är billigast. Orsak 2: Jag är uppfödd på det. Orsak 3: Riktigt knäcke ska vara 100% råg och runt

Med ägg, med ost, med marmelad. Utan smör.
Mesost eller honung är gott också, men kostar för mycket.

Trasiga bitar...
Hela min uppväxt åt vi andrasortering som man köpte kartongvis i en liten ICA-butik nära fabriken. Tror det var 5 kg i dem. Vi bunkrade ett årslager varje sommar. I min värld är knäckebröd inte normalt om det inte är ojämna bitar. :)

Min morfar hobbysnickrade i källaren. Han tog hela brödpaketet med papper på och körde genom sin bandsåg. Kändes så avigt att äta bröd med raka kanter och inte kunna välja storlek på brödet när man var där. (Detta var alltså innan det började säljas paket med färdigskurna trekanter.)

Jag är uppväxt på Leksandsbröd, men sen öppnade Pyramodbageriet hemma, så då gick vi över till det, även om det är i hårdaste laget för mig! Hästarna älskade dock det, kunde köpa säckar med andrasortering , som gick åt i ett nafs!
Äter oftast med bregott och ost, nuförtiden munkens svarta, när jag växte upp hushållsost.

Äter ni knäckemacka?
ja, men inte lika mkt som för 1 år sen. Gjorde GBP för 2 år sen och då va knäckemacka deras "det här ska du äta".
Vilken sort?
Husman men har även Julknäcke från i julas kvar
Vilken sida brer ni på?
den "släta" Alltid gjort, är inte jättemkt för att ha för mkt "smör" (Mellan Bregott) men gillar inte heller helt utan smör.
Japp men även jag tar de sist ;) Mest för att jag är lat och inte vill "slåss" med bitar när jag gör iordning dem
Vad har ni på?
9 av 10 ggr Bregott, hushållsost med ev gurka eller tomat, andra gånger Salami/skinka eller ägg med kalles kaviar.

Jag kör på Rågi, två skivor, som jag toppar med två kokta ägg. Äggen delar jag i en ägg skivare två gånger, så att dom liksom blir hackade. Sen blandar jag ägghacket med majonnäs och örtsalt och klickar ut på mackorna :d min standardlunch!

Äter ni knäckemacka?
Vilken sort?
Vilken sida brer ni på?
Vad har ni på?

Ja! Äter helst surdegsknäcke. Just nu mest Leksands surdegsknäcke.
Gillar även de mindre runda från Wasa som heter någon med vallmo eller chia, och har lite salt på sig. Äter faktiskt oftast bara med smör på.
Men en favorit är lagrad ost och mjukkokt ägg med salt och peppar.

Brer på olika sidor varje gång, har ingen direkt preferens 😄

Till tomatsoppa och potatissoppa älskar jag Leksands brungräddade trekantsknäcke med bregott eller liknande och munkens svarta (ost).

Brer på den sida jag känner för. Går bra att äta knäckta mackor men de brukar vara hela!

Är inte sugen på hårdbröd som frukost eller mellanmål. Det ska vara till soppan!
Här går det som mellanmål eller kvällsmål om jag inte har en period då jag bara äter knäckemacka, men sådana perioder ska jag inte ha... :D

Har nog aldrig ätit till soppa, nu kan jag nog inte pga att det blir för mycket mat i min mage, men trekantsknäcke äter jag på jobbet, de brungräddade. Goda!!!

Äter ni knäckemacka? Ja i perioder
Vilken sort? Leksands brungräddat om det är runda kakor, annars Falu rågrut eller wasa frukost typ.
Vilken sida brer ni på? Den slätare (såklart ;))
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet? Ja varför inte? Blir mest bara stökigare att lägga på pålägg men bryr mig inte annars, jag tuggar ju ändå sönder det?
Vad har ni på? Kaviar & ost, kaviar & kokt ägg, leverpastej & smörgåsgurka, mjukost "het räka" & ost. Det kladdiga är alltid underst.
Se, det där är det vettiga svaret, klart man kan äta de knäckta bitarna, man tuggar ju sönder dem ändå. Men nja, när jag sa samma till min syster skrattade hon och sedan jag och så sa vi rörande överens att det inte spelar någon roll, för känslan av att de inte är goda ändå finns där :D Värst var när vi åt delikatessknäcke och fick böjda knäckebröd!!! Jag köpte annan sort och tänker inte köpa den sorten igen. Nu har jag efter lång tid ätit upp alla delikatess, man kan ju inte slänga, men det tog lång tid.

Såklart brer man på håliga sidan ! :p

Jag brukar variera men favoriten är Ryvita, den mörka gjord av fullkornsråg. Finn crisp är också gott. För det mesta har jag smör, ost och paprika på. Ibland mosad avokado, salt, peppar och rödlök.

De bitar som gått sönder får haren som bor i syrenbusken :)
Varför äter du inte de bitarna som gått sönder?
Ryvita och Finn crisp var förr så hårda, är de det fortfarande?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 906
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Uppdateringstråd 31
  • Retrievertråden