Benskydd med fårskinn - varma senor och skaderisk

feel

Trådstartare
Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd.

Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det blir för varmt, vet ni något mer om detta? Jag har tex använt fårskinn till raka motsatsen, att hålla luftigt och inte överhetta.

Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd.

Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det blir för varmt, vet ni något mer om detta? Jag har tex använt fårskinn till raka motsatsen, att hålla luftigt och inte överhetta.
Beror det inte på skyddens utformning i övrigt? Till exempel hur resterande material utanpå skinnet andas eller stänger in.

Många tycker ju till exempel fårskinnstofflor är överlägset för kalla fötter?

Rent spontant så vill jag tycka att fårskinnskydd borde vara rätt varma. Men jag har inte undersökt det.
Kan det verkligen bli så luftigt i fårskinnet med skydd överhuvudtaget eftersom de spänns fast mot benet?

Möjligen att vissa med gel och/eller utformning inriktad på att ventilera bort värme väl kan vara en aning bättre.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 592
Senast: Bregen
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
39
· Visningar
3 108
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: Stergo
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka