Knäckemacka

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 691
Äter ni knäckemacka?
Japp!
Vilken sort?
Vikabröd oftast. Ibland något fröknäcke eller Falu Rågrut.
Vilken sida brer ni på?
Den grundare.
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet?
Absolut!
Vad har ni på?
Vanligast är väl: Bredgott och antingen Kvibille cheddar, Vitlökssalami med tomatskivor med salt och örtpeppar, avokado med örtsalt, Sameskinka, tonfiskröra(med majonäs, hackad syltlök/rödlök och kryddor), stekt ägg eller kokt ägg skivat med örtsalt på.
Mmm, hungrig, ska ju laga mat men nu lockar ju knäcke! Vilken sida är den grundare?

Jag äter mycket knäckebröd! Har oftast keso som pålägg o en tunn skinkskiva på toppen. Så himla gott. Brer alltid på den sidan med hål i , annars är ju mackan upponer 😅

Har insett att jag tycker tvärtom än de flesta andra i den frågan- men det gör ju ingen, var o en gör som den vill.

Äter oftast wasa sport. Ibland leksands brungräddade eller falu rågrut. Ryvita är gott också.

Knäckta skivor är inga problem såklart, skulle inte få för mig att slänga bitarna.
Äntligen någon som brer på rätt sida :D
Nej slänga är ju att ta i lite, så jag tvångsäter dem när jag inte har några andra kvar :D

Ja jag gillar knäckebröd, favoriten är med grön bregott på, kvibilles cheddar och slotts senap på.
Jag äter Leksands rågrut och tycker om att rosta det för extra krispighet.
(Obs, man behöver passa rosten så att man inte sätter fyr på skiten 😅).
ROSTA knäckebröd? Men är det inte redan...typ rostat? Får be min syster prova först och se vad hon säger, hon har precis fått en brödrost i födelsedagspresent....:angel:

Har du alla tre på samtidigt? Bregott, Kvibille cheddar (eller du tänker inte på den bredbara?) och senap?

Varför äter du inte de bitarna som gått sönder?
Ryvita och Finn crisp var förr så hårda, är de det fortfarande?
Oftast är det småbitar och det känns inte lönt att krångla med att bre på smör.

Ryvita är tyvärr inte lika hårt längre - eller om det är att de är tunnare?. Men Finn crisp är fortfarande knaprigt och bra.

Äter ni knäckemacka?
Ja, för det mesta på fikat på jobbet.

Vilken sort?
Wasa rågrut på jobbet och chia med havssalt hemma.

Vilken sida brer ni på?
Den med störst hål.

Absolut!

Vad har ni på?
På jobbet har jag av ren lättja bara någon form av mjukost på tub, sort varieras.
Hemma har jag Bregott och om tillfälle ges leverpastej eller västerbottenost.
Har jag skrivit ditt inlägg? :D
Chia med havssalt är också gott faktiskt. Finns många goda. Ett problem nu känner jag. Om man inte ska leva på knäcke och dessutom vill ha dem nycke.... jag var förresten överens med @Trott att de ju inte alls behöver vara nyckelhålsmärkta egentligen. Men det finns ju många!

Jag äter Leksands helrunda.
Orsak 1: Det är billigast. Orsak 2: Jag är uppfödd på det. Orsak 3: Riktigt knäcke ska vara 100% råg och runt

Med ägg, med ost, med marmelad. Utan smör.
Mesost eller honung är gott också, men kostar för mycket.

Trasiga bitar...
Hela min uppväxt åt vi andrasortering som man köpte kartongvis i en liten ICA-butik nära fabriken. Tror det var 5 kg i dem. Vi bunkrade ett årslager varje sommar. I min värld är knäckebröd inte normalt om det inte är ojämna bitar. :)

Min morfar hobbysnickrade i källaren. Han tog hela brödpaketet med papper på och körde genom sin bandsåg. Kändes så avigt att äta bröd med raka kanter och inte kunna välja storlek på brödet när man var där. (Detta var alltså innan det började säljas paket med färdigskurna trekanter.)
Vad häftigt! Hade jag vuxit upp så hade jag nog inte haft problem med bitar faktiskt. Var det kommer ifrån vet jag inte. Men hur förvarar ni sådana runda knäcken samt knäckebitar? Det är billigare och har många goda smaker jag vill testa... men så är det det där med att knäcka av....

Jag är uppväxt på Leksandsbröd, men sen öppnade Pyramodbageriet hemma, så då gick vi över till det, även om det är i hårdaste laget för mig! Hästarna älskade dock det, kunde köpa säckar med andrasortering , som gick åt i ett nafs!
Äter oftast med bregott och ost, nuförtiden munkens svarta, när jag växte upp hushållsost.
Smart med andrasortering, skulle jag behöva med tanke på mängden :D Knäckebröd är så lätt!

Äter ni knäckemacka?
ja, men inte lika mkt som för 1 år sen. Gjorde GBP för 2 år sen och då va knäckemacka deras "det här ska du äta".
Vilken sort?
Husman men har även Julknäcke från i julas kvar
Vilken sida brer ni på?
den "släta" Alltid gjort, är inte jättemkt för att ha för mkt "smör" (Mellan Bregott) men gillar inte heller helt utan smör.
Japp men även jag tar de sist ;) Mest för att jag är lat och inte vill "slåss" med bitar när jag gör iordning dem
Vad har ni på?
9 av 10 ggr Bregott, hushållsost med ev gurka eller tomat, andra gånger Salami/skinka eller ägg med kalles kaviar.
Precis, det eskalerade när jag gjorde min gastric sleeve.... november 2021, tror jag det var. Det är var man ska äta. ibland tröttnar jag och köper eller bakar ett bröd, men när det är slut hamnar jag i knäckebrödsträsket igen. Havreknäcke är min favorit, havre har en slags naturlig sötma jag gillar och det är gott som godis! :D Julknäcke har jag kvar på jobbet nu.

Jag kör på Rågi, två skivor, som jag toppar med två kokta ägg. Äggen delar jag i en ägg skivare två gånger, så att dom liksom blir hackade. Sen blandar jag ägghacket med majonnäs och örtsalt och klickar ut på mackorna :d min standardlunch!
Oooooooh, vad gott!!!! jag ska testa! Tack för tips, även om det kanske inte var meningen :D

Ja! Äter helst surdegsknäcke. Just nu mest Leksands surdegsknäcke.
Gillar även de mindre runda från Wasa som heter någon med vallmo eller chia, och har lite salt på sig. Äter faktiskt oftast bara med smör på.
Men en favorit är lagrad ost och mjukkokt ägg med salt och peppar.

Brer på olika sidor varje gång, har ingen direkt preferens 😄
De runda från wasa är jättegod, men med tanke på mängden som går åt är det ekonomiskt oförsvarbart här :D

Precis, det eskalerade när jag gjorde min gastric sleeve.... november 2021, tror jag det var. Det är var man ska äta. ibland tröttnar jag och köper eller bakar ett bröd, men när det är slut hamnar jag i knäckebrödsträsket igen. Havreknäcke är min favorit, havre har en slags naturlig sötma jag gillar och det är gott som godis! :D Julknäcke har jag kvar på jobbet nu.

Äter inte så mkt bröd längre. Min "frukost go to" numer är smaksatt keso, köper en som går till 3-4 frukostar + gärna en banan till (så ca 1-1,5 dl keso + frukt), fast just nu är den svindyr så även den ligger på "vila" ... Men baka bröd som i valnötsbröd :love: då blir det de tills det är slut (mannen älskar det med) ...
Men är jag hungrig (MÅSTE ÄTA) innan jag ska gå å lägga mej så blir de 9/10 ggr knäckebröd.
Kan ibland gå å lägga mej men blir som "kallsvettig" och "yr" och då vet jag att det är bara att gå upp och äta något.

20250222_165228.webp

Köpte ett nytt pålägg som jag provade på Finn crisp. Gott men för sött, tycker jag. Var tvungen att salta och ha på rå lök.

Ja! Äter helst surdegsknäcke. Just nu mest Leksands surdegsknäcke.
Gillar även de mindre runda från Wasa som heter någon med vallmo eller chia, och har lite salt på sig. Äter faktiskt oftast bara med smör på.
Men en favorit är lagrad ost och mjukkokt ägg med salt och peppar.

Brer på olika sidor varje gång, har ingen direkt preferens 😄
Älskade kanel varianten av de runda. Men de är rätt så söta så har inte köpt dem på ett tag. Men de äts i såna fall med enbart smör på...

Vi ater ganska mycket knackebrod nar vi far tag pa det. Det finns alltid wasa sma paket, men av nagon anledning gar det inte at forran jag smular det som "skorpsmulur" I nagot. 🤔 Det finns Siljans (som tydligen gors av Finn Crisp) Crisp Bread I flera butiker har i Oregon. (vilken lyx:D)
Maken brer pa sidan med stora hal, Jag brer pa den slata sidan.
Maken bryter bara av bitar nar han far gora som han vill, men Jag vill ha skurna trekanter sa Jag skar oftast hela paketet, men aven Maken skar numera ocksa trekanter med brodkniv (man skarar sa det bryts i raka trekanter)

palagg blir vad man har hemma ... eller snarare kall potatis, tomat skivor, ost skivor, eller om vi har rester pa girllat kott som skars i skivor eller liknande.
Jag gillar ocksa orginal Finn Crisp och har alltid hemma sa jag kan ta ett par skivor ibland. Fore hjartatacken med smor och lite flingsalt, efter med allt fran marmelad (den nya favoriten ar figg marmelade med chili) till ett tunnt lager smor och nutritional yeast eller Japansk umami broth.

Screen Shot 2025-02-22 at 7.48.56 AM.webp

Jag älskar knäcke!! Och jag är en riktig periodare när det kommer till vilken sort och vad jag har på. Wasa hade förut ett delikatess-knäcke med linfrö. Det var universums godaste! Med ost och några små skivor röd spetspaprika på. Herregud, jag drömmer fortfarande om att det ska komma tillbaka! Men det tog borts pga linfrö-larmet som kom när det hade blivit lite trendigt att äta linfrö. Vissa fick ju i sig så mkt att det blev på gränsen till förgiftningsnivå. Och då drog Wasa kvickt in sitt knäcke.

Jag har inte längre ngn storfavorit. Men på julen äter jag bara Wasas julknäcke! Det är så sjukt gott med julskinka och senap. Äter enorma mängder varje år. Men ett år köpte jag på mig så att jag kunde äta dem fram till typ sommaren men då tröttnade jag. Så nu håller jag mig till att bara äta över jul.

Just nu är jag inne i en falu Rut-period med bara kaviar på.

Vad häftigt! Hade jag vuxit upp så hade jag nog inte haft problem med bitar faktiskt. Var det kommer ifrån vet jag inte. Men hur förvarar ni sådana runda knäcken samt knäckebitar? Det är billigare och har många goda smaker jag vill testa... men så är det det där med att knäcka av....
Förvarar? Jag har bara paketen liggande i skafferiet, öppnar dem på baksidan genom att vika upp flikarna och bryter direkt i paketet när jag tar det jag ska ha. Då blir alla mulor kvar däri och kan tas omhand när paketet är tomt.

Bryter alltid rakt över till två halvcirklar. sedan kan man från dessa bryta den storlek man vill ha. Gör ofta två kvartar om jag ska ha ost på. Om jag steker två ägg blir det bitar som passar till deras form och ca en tredjedel kvar som blir 'efterrätt' med marmelad på.

Äter inte så mkt bröd längre. Min "frukost go to" numer är smaksatt keso, köper en som går till 3-4 frukostar + gärna en banan till (så ca 1-1,5 dl keso + frukt), fast just nu är den svindyr så även den ligger på "vila" ... Men baka bröd som i valnötsbröd :love: då blir det de tills det är slut (mannen älskar det med) ...
Men är jag hungrig (MÅSTE ÄTA) innan jag ska gå å lägga mej så blir de 9/10 ggr knäckebröd.
Kan ibland gå å lägga mej men blir som "kallsvettig" och "yr" och då vet jag att det är bara att gå upp och äta något.
Jag har försökt med keso men det är inte gott tyvärr. Inte kvarg heller- och absolut inte frukt. Så det blir havregrynsgröt till frukost och så knäcke till mellanmål :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 906
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka