Knäckemacka

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 691
Knäckebröd med havssalt - det är svårslaget. Och av någon anledning föredrar jag runda knäckebröd, just för att de är runda. Det är något tillfredsställande över det.

Vi ater ganska mycket knackebrod nar vi far tag pa det. Det finns alltid wasa sma paket, men av nagon anledning gar det inte at forran jag smular det som "skorpsmulur" I nagot. 🤔 Det finns Siljans (som tydligen gors av Finn Crisp) Crisp Bread I flera butiker har i Oregon. (vilken lyx:D)
Maken brer pa sidan med stora hal, Jag brer pa den slata sidan.
Maken bryter bara av bitar nar han far gora som han vill, men Jag vill ha skurna trekanter sa Jag skar oftast hela paketet, men aven Maken skar numera ocksa trekanter med brodkniv (man skarar sa det bryts i raka trekanter)

palagg blir vad man har hemma ... eller snarare kall potatis, tomat skivor, ost skivor, eller om vi har rester pa girllat kott som skars i skivor eller liknande.
Jag gillar ocksa orginal Finn Crisp och har alltid hemma sa jag kan ta ett par skivor ibland. Fore hjartatacken med smor och lite flingsalt, efter med allt fran marmelad (den nya favoriten ar figg marmelade med chili) till ett tunnt lager smor och nutritional yeast eller Japansk umami broth.

Visa bifogad fil 162753
Jag har försökt skära, allt knäcks och smulor överallt. Det finns inget vassare än knäckebrödssmulor! Till och med värre än legobitar! :D

Äter ni knäckemacka?
Vilken sort?
Vilken sida brer ni på?
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet?
Vad har ni på?

:D
Knäckemackor till frukost 5 dagar i veckan. Wasa surdeg gourmet oftast, en halv rundel. Eller rågrut . Men lite variation.

Brer på sidan med minst hål, men oftast endast ägg och kaviar på.

Jag älskar knäcke!! Och jag är en riktig periodare när det kommer till vilken sort och vad jag har på. Wasa hade förut ett delikatess-knäcke med linfrö. Det var universums godaste! Med ost och några små skivor röd spetspaprika på. Herregud, jag drömmer fortfarande om att det ska komma tillbaka! Men det tog borts pga linfrö-larmet som kom när det hade blivit lite trendigt att äta linfrö. Vissa fick ju i sig så mkt att det blev på gränsen till förgiftningsnivå. Och då drog Wasa kvickt in sitt knäcke.

Jag har inte längre ngn storfavorit. Men på julen äter jag bara Wasas julknäcke! Det är så sjukt gott med julskinka och senap. Äter enorma mängder varje år. Men ett år köpte jag på mig så att jag kunde äta dem fram till typ sommaren men då tröttnade jag. Så nu håller jag mig till att bara äta över jul.

Just nu är jag inne i en falu Rut-period med bara kaviar på.
Låter som tur jag inte testade den indragna varianten! Men de kanske kommer tillbaka med mindre linfrö på?

Rågrut med kaviar på är en klassiker! De senaste dagarna har jag ätit med leverpastej på-och jag har ändå järnbrist så mycket leverpastej jag äter, sanslöst!

Knäckebröd med havssalt - det är svårslaget. Och av någon anledning föredrar jag runda knäckebröd, just för att de är runda. Det är något tillfredsställande över det.
Som jag med trekantsknäcke, jag gillar dem skarpt! Önskar de fanns i rågrut och liknande varianter också, hade bara köpt dem då!

Jag har försökt skära, allt knäcks och smulor överallt. Det finns inget vassare än knäckebrödssmulor! Till och med värre än legobitar! :D

Man skar inte i broden, man tar brodkniven och gor en skara i den "bubbliga" sidan av brodet, da kan man bryda det efter skaran och det blir betydligt midre smulor an om man bryter pa fri hand.

Man skar inte i broden, man tar brodkniven och gor en skara i den "bubbliga" sidan av brodet, da kan man bryda det efter skaran och det blir betydligt midre smulor an om man bryter pa fri hand.
Hm, vet inte om jag förstår, men får nog testa! Min hjärna är skeptisk och tror på miljarder med smulor och bitar överallt ändå. Men icke desto mindre ska jag äta upp bitarna om du har rätt och min skeptiker fel :D

Köper endast Leksands brungräddade.
Tar några och knäcker dem mot kökskranen (smuorna ner i vaskle - praktiskt) Fyra bitar av varje skiva och bryter av bitar om jag vill ha nåt mindre.
Finn Crisp köps som lyx ibland

Gårdsgoda och ost. Eller äggmacka med kalles.

Jag äter sällan knäckebröd. Det känns verkligen som en betydligt större ansträngning än mjukt och smular... Tror inte ens jag lyckades äta en med julskinka på vid jul :o Detta trots att jag brukar tycka om knäckebröd men får inse att knäckebröd är ett av livsmedlen som kommer hem till mig för att dö:bag:

Köper endast Leksands brungräddade.
Tar några och knäcker dem mot kökskranen (smuorna ner i vaskle - praktiskt) Fyra bitar av varje skiva och bryter av bitar om jag vill ha nåt mindre.
Finn Crisp köps som lyx ibland

Gårdsgoda och ost. Eller äggmacka med kalles.
Har handlat hem kaviar... tanken var just äggmacka med kalles kaviar på :D

Jag äter sällan knäckebröd. Det känns verkligen som en betydligt större ansträngning än mjukt och smular... Tror inte ens jag lyckades äta en med julskinka på vid jul :o Detta trots att jag brukar tycka om knäckebröd men får inse att knäckebröd är ett av livsmedlen som kommer hem till mig för att dö:bag:
Men stackars knäckebrödet! Men knäcke är så enkelt ju! Bröd hinner mögla, knäcke håller i evigheter dessutom :D

Knäckemackor till frukost 5 dagar i veckan. Wasa surdeg gourmet oftast, en halv rundel. Eller rågrut . Men lite variation.

Brer på sidan med minst hål, men oftast endast ägg och kaviar på.
Undrar om ägg och/eller kaviar är vanligast på knäcke....

Förvarar? Jag har bara paketen liggande i skafferiet, öppnar dem på baksidan genom att vika upp flikarna och bryter direkt i paketet när jag tar det jag ska ha. Då blir alla mulor kvar däri och kan tas omhand när paketet är tomt.

Bryter alltid rakt över till två halvcirklar. sedan kan man från dessa bryta den storlek man vill ha. Gör ofta två kvartar om jag ska ha ost på. Om jag steker två ägg blir det bitar som passar till deras form och ca en tredjedel kvar som blir 'efterrätt' med marmelad på.
Men blir de inte mjuka av att ligga öppet? Mitt skafferi är ett vanligt köksskåp så det är knappt ett sådant får plats utan att stå upprätt tyvärr. Nackdelen med nybyggda lägenheter-inget skafferi som förr. :)

Älskar knäckemackor :d
Men är också något av en periodare. Väldigt bra mellanmål!

Äter ni knäckemacka?
Ja, till frukost eller mellanmål.
Vilken sort?
Husman, Leksands brungräddade trekantsbröd. Älskar de runda men brukar bli att jag köper hem husman.
Vilken sida brer ni på?
Den slätaste.
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet?
Ja, men de brukar bli kvar till sist.
Vad har ni på?
Smör och olika pålägg. Skivbar leverpastej är det bästa! Men även bredbar leverpastej, onsalakorv, cognacsmedwurst, ost, skinka… Det mesta passar på :D
Gurka på korvarna och ost, röd paprika på skinka.

Naturell färskost med rökt skinka, röd paprika och lite svartpeppar är gudomligt.
Eller hårdkokt ägg och kaviar (då utan smör). Eller makrill i tomatsås!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 906
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka