Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Och hur ofta står det rätt ägare på ponnyerna på ridspotförbundet? Inte så ofta skulle jag vilja säga, det kostar ju pengar att göra ägarbyte... Däremot borde ju ägarbytet registreras hos avelsförbunden oftare?

Och hur ofta står det rätt ägare på ponnyerna på ridspotförbundet? Inte så ofta skulle jag vilja säga, det kostar ju pengar att göra ägarbyte... Däremot borde ju ägarbytet registreras hos avelsförbunden oftare?

Ja, visst är det så och det är ett problem. Problemet i det fallet ligger dels hos ponnyägarna och dels hos SvRF. SvRF är definitivt inte de raskaste på att ändra saker.
Jag har kontaktat SvRF mer än en gång för att ändra felstavat namn på min licens samt tillägg av stamboksnummer på en av hästarnas licens men se det fungerar inte alls. Därför har jag för tillfället lagt det projektet på is. Så bör det ju definitivt inte vara! :mad:

Kostnaden på 300 kronor anser ju inte jag vara ett egentligt hinder, i december och januari kostar det dessutom bara 100 kronor...
Det som är underligt är att en ny bricka, vid förlust av bricka, endast kostar 150 kronor när ägarbytet kostar 300 kronor. Det känns klart orimligt att ägarbytet ska kosta dubbelt så mycket. mycket arbete kan det väl ändå inte innebära :confused:

Ja det står föl... Men OM det är fött så är det tillverkat i samband eller efter att jag uttryckte önskan om att de skulle tillverka en "kopia" som jag i så fall är hemskt intresserad av.

Ja det står föl... Men OM det är fött så är det tillverkat i samband eller efter att jag uttryckte önskan om att de skulle tillverka en "kopia" som jag i så fall är hemskt intresserad av.

Det står föl (okänt namn) på båda mina ston. Det ena stoet blev inte dräktigt och det andra stoet kastade. Tycker inte de borde lagt ut infon när de inte vet resultatet. Hoppas det finns en liten lillasyster till Patsy i alla fall.

Haha antar att vi diskuterar "Blå Basen"

Graffe stämde ju, NJA!
Inte va jag på någon uställning i Falkenberg i September :P
hihi

----Ny fråga---

Har suttit och tittat en del på mina pållars (o andras) stamtavlor. Jag förundras över hur samma hingst kan komma både på hästens mor o fars sida, ex andra led på faderns och tredje led på moderns. Vet att connemaraponnyn är en liten ras men är det ok när det är så nära varandra.... Är det någon mer som funderat över detta o har åsikter? Hur tänker ni när ni avlar och väljer hingst? Vill man inte komma bort från att ha samma stam på bägge sidor eller är det oundvikligt?

----Ny fråga---

Har suttit och tittat en del på mina pållars (o andras) stamtavlor. Jag förundras över hur samma hingst kan komma både på hästens mor o fars sida, ex andra led på faderns och tredje led på moderns. Vet att connemaraponnyn är en liten ras men är det ok när det är så nära varandra.... Är det någon mer som funderat över detta o har åsikter? Hur tänker ni när ni avlar och väljer hingst? Vill man inte komma bort från att ha samma stam på bägge sidor eller är det oundvikligt?

Helst inte samma "namn" inom tre led på fölet, har jag fått "lära" mig. Men tex Hagens har sagt i en intervju att pappa till hingsten och morfar till stoet om individen blir bra.

Eftersom Connemararasen inte är så stor tycker jag att man ska unvika linje(in)avel. (Man fördubblar ju generna både bra och dåliga). Tror även temperament och fertilitet kan höra ihop med de här.

När vi valde hingst valde vi en som inte var nära släkt med vårat sto: Garryhack Frederick. Och för hans färg.

Att få samma namn på både far och mor sidan är nog omöjligt men man kan ju eftersträva att använda en hingst som inte är så nära släkt med stoet.

Är det någon som har en bild på eller vet var det finns en på Ashfield Festy? Jag har suttit och letat men inte hittat någon....

Jag vill gärna "blanda" men min förra var linjeavlad på Brantshammar Bell Dara. Eller eg var hennes mamma det (morfar och farfar). På de verkar det ha blivit bra (tycker det syns på de avkommor jag sett att det är mkt BBD).

Är det någon som har en bild på eller vet var det finns en på Ashfield Festy? Jag har suttit och letat men inte hittat någon....

Hittar ingen heller. Fått för mig att jag sett bild på honom?:confused:

Men jag tycker att när man tittar på Flynn, Dark Stanger (England) och Beezies Storm (som jag träffade på min praktik på Irland) så är de rätt lika. Huvud mm. (Bild på Storm finns i CN 3-05).

Alla ni som väntar connemaraföl i vår/sommar:
* Hur långt har ert/a ston kvar?
* Första fölet?
* Märker ni att de är dräktiga dvs humör osv?
* Har de fått "fölmage"?
* Hur ska de få föla ? Inne kontra ute?
* Skriv gärna lite om era förväntningar osv. Är kul å höra hur Ni andra har det med era ston.:)

Vi har ett sto som är förstföderska i stallet. Det är en madame som har humör som bara ston kan ha :angel: Hon ska föla i mitten av maj är det beräknat. Hon själv är e. Kulan Kavat o fölets far är Hagens Ryan. Ska bli kul me föl i stallet igen....det var så länge sedan! Bara allt går bra...

Alla ni som väntar connemaraföl i vår/sommar:
* Första fölet?
* Har de fått "fölmage"?
* Skriv gärna lite om era förväntningar osv. Är kul å höra hur Ni andra har det med era ston.:)

Vi har ett sto som är förstföderska i stallet. Det är en madame som har humör som bara ston kan ha :angel: Hon ska föla i mitten av maj är det beräknat. Hon själv är e. Kulan Kavat o fölets far är Hagens Ryan. Ska bli kul me föl i stallet igen....det var så länge sedan! Bara allt går bra...

Madicken är beräknad till den 20 maj, så det är ganska långt kvar...Det är andra fölet, och den lille är e: Grange Flynn Sparrow. Madicken är jäkligt vass vanligtvis, och låter mycket ilska gå ut över de andra hästarna. Särskilt russvalacken och de tre russåringarna, som släpptes in i hagen igår. Med andra ord, hon är alltid arg, dräktig eller inte... Madicken har inte gått ihop sig sedan förra fölet, så hennes mage är ganska stor redan nu, päronstilen. Tanken är att hon ska föla i utebox, med en liten tillhörande hage. Jag vill såklart att fölungen ska bli en bra, frisk och vacker häst, som blivande ägare tycker om och har stor glädje och nytta av!

Min 4-åring får sitt första föl den 14:e april om allt går som det ska:)
Hon har varit rund om magen bra länge ...och nej, inte fet:smirk: Sadeln slutade passa redan i september och sedan dess har hon inte velat bli riden.
Humöret är mest som vanligt, men ibland spelar hormonerna sina spratt. Sällan elak, men skrika, det kan hon:crazy:
Hon går på lösdrift nu, men kommer att stallas in nattetid from 1:a april.
Annars har jag inte funderat så mycket över vad som kan tänkas "ploppa" ut... En rejäl connemara med lite mer gång än sin mor hoppas jag på:)
Och fadern ska vara Flynn även till denna.

Kul frågor!:)

Beräknad till 1 juni

* Första fölet?
tredje fölet för stoet (kastade förra året:cry: ) men första för oss ihop.

Ja. :angel: . Lätt i frambenen = hatar hingsten/valackerna. Först ser hon snäll ut och gnäggar men sen... Attacker mot gallerna när de stackars 6-åriga pojkarna går förbi. Annars är hon lika underbar som hon brukar vara :love:.

* Har de fått "fölmage"?
Ja, typ direkt:o . Vi skrittar barbacka för sadeln bara glider fram, och hon är lite för glad för att rida i snabbare gångarter på.:D

Beror helt på väder och vind och vilken tid på dygnet. Men de brukar fortfarnade vara inne om nätterna i början av juni, men hon har fått ockupera största boxen sen förra vintern. Sparar på våran fina gamla halm så hon står på spån nu.

Jag hoppas bara på att det går bra den häst gången. Tror att det är ett stoföl. Och jag hoppas på en svart fölunge.

Stoet är e Boden Park Finnard och betäckt med Garryhack Frederick

Skoj å läsa om era ston o på de föl som kommer komma... Det sto som är dräktigt i stallet är oxå 4 år. Tycker alltid det är lite mer oroligt när det är första gången o de är så pass unga.

Kommer ihåg när jag var med vid Killens födsel. Stoet stod installat i box. Vi tajmade precis, så när vi kom ner på natten var han halvvägs ute. Det blev dramatiskt för hans puls skönk mm och så vi fick "gnugga" o blåsa i näsan för att få igång honom. Det var stoets första föl och hon var totalt slut efteråt...tog ett bra tag innan hon kunde resa sig. Men det är en händelse man sent glömmer, fastän det är 12 år sedan...;)

Har ni varit med om komplikationer vid fölning? Det kan ju hända vare sig man vill eller inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 078
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 299
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka