Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Visst är det mycket som saknas och som är tokigt. Det vore positivt om de hade en mejladress till den/de som håller på med databasen och som man kunde meddela tokigheterna till.

Visst är det mycket som saknas och som är tokigt. Det vore positivt om de hade en mejladress till den/de som håller på med databasen och som man kunde meddela tokigheterna till.

Mycket bra sagt.

Synd bara att dom inte hade tittat lite mera på shetlandsponny registret, för det är verkligen toppen bra

Mycket bra sagt.

Synd bara att dom inte hade tittat lite mera på shetlandsponny registret, för det är verkligen toppen bra

Jo, det är ju bra när de har en förebild som de kan ta idéer ifrån. Kanske kan man tipsa om det?

Senast ändrad:

Men jag hittade ett helsyskon till Patsy. Vill ha... Men vet inte om det är sto eller hingst. Ska se om jag får tag på ägarna.

Nu vet jag iofs vem som äger fölet om det inte redan är sålt. Men ändå.

De måste då först FRÅGA alla ägare om det är okej. Det är en historia för sig det.

Nu vet jag iofs vem som äger fölet om det inte redan är sålt. Men ändå.

De måste då först FRÅGA alla ägare om det är okej. Det är en historia för sig det.

Mjao, visst är det knivigare. i SvRF:s databas för licenserna står ju ägarna med. Förr i tiden var också telefonnumren med på ryttarna i statistikkalendrarna, men det togs ju bort sen.

Ytterligare en grej som vore kul att ha med i databasen. Ägare :)

Det hade med pul (personuppgiftslagen) att göra. Var uppe fråga om medlemsförteckning ´på årsmötet, men då måste alla godkänna att det skickas/skrivs ut. Däremot tycker jag att uppfödare och färg skulle kunna vara med.

Kändes också lite konstigt att se föllistan på mitt sto som kastade. Men det har säkert med sen rapportering att göra. Men då blev man lite ledsen igen.:cry:

Men jag hittade ett helsyskon till Patsy. Vill ha... Men vet inte om det är sto eller hingst. Ska se om jag får tag på ägarna.

Är det ett föl fött 2006? Det verkar som man har lagt in uppgifterna från betäckningsrapporterna 2005. Inte resultaten av dem. Kollade på en av hingstarna och det står "föl" på ett sto som gick gall tex. Så man kan nog inte vara säker på att det verkligen finns ett föl om det inte uttryckligen står sto eller hingst...

ge

Det hade med pul (personuppgiftslagen) att göra. Var uppe fråga om medlemsförteckning ´på årsmötet, men då måste alla godkänna att det skickas/skrivs ut. Däremot tycker jag att uppfödare och färg skulle kunna vara med.

Kändes också lite konstigt att se föllistan på mitt sto som kastade. Men det har säkert med sen rapportering att göra. Men då blev man lite ledsen igen.:cry:

Jag vet precis varför det togs bort ;)
Kan man inte göra som en särskild ruta att kryssa i då, vad det gäller medlemmarna i SCS. T.ex. "Jag godkänner att mitt namn publiceras i databasen". Bara som ett exempel :)
Uppfödare och färg är i allra högsta grad relevant. Jag ser förstås gärna också att det finns bild med.

Vad tråkigt att behöva se det :(

Varför skulle det vara ok att publicera uppfödares namn när det inte är ok med ägare. :smirk:

Varför skulle det vara ok att publicera uppfödares namn när det inte är ok med ägare. :smirk:

Frågar du mig så tycker jag att båda grejerna är okej :smirk:
Annars är min gissning att det inte innebär att man äger hästen ifråga bara för att man är uppfödare. Många ponnyer har ju dessutom stuteriprefix eller -suffix så.
Men rent allmänt tycker jag att båda grejerna är okej.

Både uppfödare och ägare finns med i SvRF:s databas över ponnyer med licens. Det står också med i resultat från utställningar på SCS hemsida.

Senast ändrad:

Jag är tyvärr inte helt insatt i PUL. Men samma uppgifter ges ju ut om man anger ägare som om man anger uppfödare. Namn som namn, skulle det vara någon skillnad? Tycker därför att det är konstigt om man får skriva ut uppgifter om uppfödaren men inte om ägaren...

För min egen del får de gärna publicera både ägare och uppfödare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är tyvärr inte helt insatt i PUL. Men samma uppgifter ges ju ut om man anger ägare som om man anger uppfödare. Namn som namn, skulle det vara någon skillnad? Tycker därför att det är konstigt om man får skriva ut uppgifter om uppfödaren men inte om ägaren...

För min egen del får de gärna publicera både ägare och uppfödare.

Jag ska inte påstå att jag är extremt insatt heller, tycker bara att det är tämligen inkonsekvent att publicera namn på ägare och uppfödare i licensdatabasen, i resultatlistor och dylikt.
Nu vet vi ju iofs inte anledningen till varför inte uppfödare och ägare står med heller.
Kan dock kanske tänka mig att anledningen är den jag nämnde, eller så finns det helt enkelt ingen anledning...

Jag skryter gärna med både uppfödning och ägande av mina maror :p

Vad har ni tänkt göra med era connemaror i år?

Utställningar
Treårstest
Kvalitets
Kval till championat
Premieringar
Talangjakter

Planerna är väl att få ut 6-åringarna på tävlingsbanan och försöka kvala till championaten. (Men det beror på var det kommer att vara och hur det fungerar på tävlingarna).

Kanske blir det någon utställning för någon av hästarna. Skulle vara roligt att åka med sto o föl om det går bra.

Jag ska i alla fall och titta på riksen. Kanske får någon häst följa med. Det är ju inte jättelångt till Borås. Men vi får se.

Sen är det ju betäckning av stona också.

Men det kan ju vara svårt att publicera ägare till hästen. Många hästar byter ju ägare en del mer ofta än andra. Uppfödaren ändras ju inte.

Jag tycker tex inte att det skulle stå ägare i SCS stambok (där står den som ägde hästen vid stamboksföring som ägare).

...och jag gissar att ni connemaravänner har sett att demoversionen av BlåBasen ligger ute på SH's hemsida? Än så länge med enbart connemaror vad jag har förstått. Hoppas snart att övriga rasföreningar följer efter!! :)

http://www2.freefarm.se/hastavelsforbundet/

Hlsn Helena

Det hade jag missat innan jag såg ditt inlägg. Är riktigt kul att sitta och söka.:)

Tur att Dan-Axel är connemarafrälst. :D

Förstår svårigheterna med att få fram ägare till alla hästarna. Hästar säljs ju mest hela tiden, så att hålla dem informationen aktuell är ju nästan en omöjlighet. Absolut en anledning till varför man inte har med de uppgifterna.
Funderingen var ju varför det inte skulle vara ok enligt PUL om det nu var ok att publicera uppfödare...:smirk:

Men det kan ju vara svårt att publicera ägare till hästen. Många hästar byter ju ägare en del mer ofta än andra. Uppfödaren ändras ju inte.

Vad det gäller ägare så är ju åtminstone alla ägare till ponnyer med licens skyldiga att ha rätt ägare på licensbrickan. Borde man inte kunna göra något liknande med det? Tävlingsponnyerna, som jag gissar är de som säljs oftast, rapporteras ju ägarbytet in via licensen. På de övriga, "skogsmullar", unghästar och avelsdjur, är det förstås knivigare, men byter den typen ägare så ofta då?! :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 080
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 300
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka