Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Skulle behöva tips till bra (utländska) hemsidor där man kan läsa om hingstar som verkat/ar i connemaraavel? Har kollat lite, dels de som är länkade från SCS hemsida...men tänkte höra om ni har någon bra guldgruva förutom de sidorna?

Är det några speciella du tänker på? Kan slänga in några länkar som jag har på mina favoriter. (OBS! Jag har inte läst alla utan sparat de för framtida läsande). Och du säg till om du hittar något intressant :) .

http://www.connemaras.com/PonyPages/aladdin.html

http://www.connemaras.com/PonyPages/smoky-duncn.html

http://www.connemarapony.ch/gal03.htm

http://www.connemaras.com/PonyPages/mac-dara.html

http://www.connemaras.com/wsbrs2.html (står inte så mycket, men en snygg hingst.:d .

Det var mycket att läsa :) Precis sådant jag var ute efter...info om de gamla godbitarna:) Meddelar om jag hittar ngt intressant! Tack för tipsen:bow:

Jag var på Holmtebo, och åt en massa gott bröd, tittade på två intressanta filmer.
Den ena om olika typer av connemaror, med levande studieobjekt, den andra från stoinpektionerna på våren. Intressant att se de vanliga uppfödarnas hästar, jag som bara sett dem på Clifden tidigare.
Sedan var vi och tittade runt på hästarna, och Johan visade Hagens Darcy, vilket var jättekul. Jag har inte sett Darcy tidigare.

Sen var det slut på det roliga!

Det var mycket att läsa :) Precis sådant jag var ute efter...info om de gamla godbitarna:) Meddelar om jag hittar ngt intressant! Tack för tipsen:bow:

Här kommer en till länk till connemaraponymailinglist. Där kanske det finns intressant fakta om olika marahingstar. Tror att det går att söka på namn mm. Är ingen speciell sidonr som jag länkar till så du får leta själv.:D

http://pets.groups.yahoo.com/group/ConnemaraPony/messages/501?viscount=100

Tack till den som uppfann scanner:) Vilka härliga bilder på hingstar som Ab. Owen o Mac Dara mfl. Det är ju som sagt var en hel del att läsa, men jag har börjat å kika lite smått...Det är intressant att se hur utvecklingen har skett i connemarans exteriöra utformning! Mig tilltalar den "gamla" typen av connemara mer än den nätta...men det är en smaksak:smirk: Det ska synas att det är en connemara!!!:bump:

Tack till den som uppfann scanner:) Vilka härliga bilder på hingstar som Ab. Owen o Mac Dara mfl. Det är ju som sagt var en hel del att läsa, men jag har börjat å kika lite smått...Det är intressant att se hur utvecklingen har skett i connemarans exteriöra utformning! Mig tilltalar den "gamla" typen av connemara mer än den nätta...men det är en smaksak:smirk: Det ska synas att det är en connemara!!!:bump:

Håller med dig om att det är kul att se. Det är roligt att folk lägger ner tid på att skriva och lägga ut bilder också. :bow:

Ja, det ska synas. Tycker de kraftiga connemarorna är vackra :love: men de får gärna vara högställda ändå.

Här kommer en till länk till connemaraponymailinglist. Där kanske det finns intressant fakta om olika marahingstar. Tror att det går att söka på namn mm. Är ingen speciell sidonr som jag länkar till så du får leta själv.:D

http://pets.groups.yahoo.com/group/ConnemaraPony/messages/501?viscount=100

Den listan är inte aktiv längre, den ersattes för flera år sen av den här:
http://pets.groups.yahoo.com/group/Connemara_Pony/

*Ny fråga igen*

Vilka tre (eller fem-välj själv) saker/kriterier är viktigast för dig när du väljer hingst till ditt sto? Skriv gärna en "lista" för varje sto.

Vilka tre (eller fem-välj själv) saker/kriterier är viktigast för dig när du väljer hingst till ditt sto? Skriv gärna en "lista" för varje sto.

Ingen rangordning, lika viktiga.
•Färgad hingst, inget skimmelblod i mina pållar inte
•Mankhöjden/storleken
•Stammen
•Meriter
•Psyket

*Att hingsten inte är närbesläktad på något vis (fast det är svårt bak i leden)
*Att hingsten är exteriört korrekt och frisk, det inkl inte för stor och att enligt MEJ vara exteriört korrekt och snygg.
*Att hingsten har kapacitet. Tävlingsmeriter är ett plus, men kapaciteten måste finnas där.

*Ny fråga igen*

* Han ska ha en intressant stam, och jag vill undvika att han är mkt besläktad med stoet.

* Han ska ha en bra, korrekt exteriör, och vara frisk, utan några "fel".

* Han ska ha kapacitet för att kunna prestera.

* Han ska ha goda rörelser.

* Han ska ha ett gott temperament.

*Ny fråga igen*

Ej rangerade

Sto 1 e Öxenholm Marble Jr
*Intressant härstamning, helst obesläktad med stoet
*Ej gulanlag
*Hingsthållaren

Sto 2 e Boden Park Finnard
*Irländsk härstamning
*Färgad (ej skimmel)
*Hingsthållaren
*Prestationer
*Avkommor (meriter mm)

Sto 3 e Windy Day
*Irländsk härstamning
*Ej gulanlag
*Bra temperament
*Hingsthållaren
*God exteriör

Sto 4 e Westside Fred
*Irländsk härstamning
*Ej gulanlag
*Hingsthållaren
*Prestationer
*Ej för lång i ryggen

Knapplån...
Nu är ju jag ganska novis när det gäller connemaror, så jag gissar att jag kan få lite hjälp och vägledning här....

Vad säger ni om en stam som denna:
e.Fredriksminde Hazy Chance - Hagens O'Chief - Millfield Ensign - Holens Ingolf - Carna Bobby
u. sto med hoppdiplom 8-9 (3 år), hopptalang på kvalbed 8-9 (5 år)
uu.ELIT-premierat sto

Jag har kollat Blå Basen, vet att den inte är komplett, men undrar om F H Chance och/eller Hagens O'Chief har tävlat något? Vad har de själva lämnat avseende tävlingsponnyer? Hur ligger de till i exteriör och kvalitetsbedömningsindex? (För det finns väl på connemara likväl som hos New forest?)

Är det något som är utmärkande för stammen, ex hoppning, exteriör/utställningsmeriter eller gångarter?

OM stoet skulle betäckas, är det någon som har förslag på hingst? Hon är maxad D (överhöjdare ej önskvärt...) och brun - bär alltså inget gulanlag.

Hlsn Helena

*Ny fråga igen*

Den här listan får nog gälla för alla ston jag ska sätta i avel...

1; Hingstens typ, sida och rörelser
2; Hingsthållaren, samt möjlighet att ta med föl
3; Hingstens utställningsresultat
4; Hingstens tävlingsresultat
5; En bra stam, som passar någorlunda till stoet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 705
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 078
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 299
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka