Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag tycker att det är väl tidigt att ha en tränsvan åring. Vi kör in unghästarna när de är 1,5 år gamla, men använder då grimma. Bett och träns får komma senare i livet. Madicken visades i träns som unghäst, men efter en mardrömsvisning med en häst som bara ruskade på huvudet och tänkte på bettet hela tiden, så visas hon nu i en rundsydd lädervisningsgrimma. Dock med en kedja under hakan.Men det är konstigt det där med unghingstarna, olika bud från SCS...På premiering måste man ha hingst i alla åldrar i träns, fölungar såklart undantagna.

Jag satte träns på Peia när hon var elva månader. Inget problem alls, hon gapade efter bettet och har accepterat det fullt ut sen dess. Hon är likadan med allting, sadeln protesterade hon inte heller mot. Mycket trevlig individ :love: På riks var hon ju nästan 15 månader.
Men jag förstår ju att man visar i grimma om inte ponnyn accepterar bettet.

Jag blir väldigt fundersam när det är olika bud på det här viset. De borde ju ha någon sorts samordning. Nu har jag ingen hingstunge ändå men det kan ju komma en :)

Jag blir väldigt fundersam när det är olika bud på det här viset. De borde ju ha någon sorts samordning. Nu har jag ingen hingstunge ändå men det kan ju komma en :)

Jag håller helt med dig. Visst finns det för- och nackdelar med båda sakerna. Men det är ju bra om föreningen är enad i den frågan. Man vill ju göra rätt...

Jag visar hellre i träns än grimma, känner att man har bättre koll då. Jag börjar vänja både ston och hingstar vid träns när dom är ett och det har funkat på alla mina.

Färg på grimma på utställning är nog en smaksak, men jag har aldrig (vad jag kan komma på) sett någon åring med vit grimma.

knapplån.

vem här var de som bodde norrut.. typ östersund ,sundsvall nånstans och har 2 ston o rider bla. western ??

Men visst står det på hemsidan (och i propparna?) att hingstar 1 år och äldre ska visas i träns. Jag skulle inte våga mig på att visa i grimma. Kanske ett äldre sto, men inte en unghäst. Är ju inte säkert att de uppför sig likadant på utställningen som de gör hemma. De två sista åren har ju en del av unghästarna sett ut så här: :bump:

Har aldrig haft problem med mina killar vad gäller träns, bett, sadel mm.

Vad gäller färg på grimma så tycker jag personligen att det ska vara en svart lädergrimma. Vitt känns inte lika rätt.

Men visst står det på hemsidan (och i propparna?) att hingstar 1 år och äldre ska visas i träns. Jag skulle inte våga mig på att visa i grimma. Kanske ett äldre sto, men inte en unghäst. Är ju inte säkert att de uppför sig likadant på utställningen som de gör hemma. De två sista åren har ju en del av unghästarna sett ut så här: :bump:

Vad gäller färg på grimma så tycker jag personligen att det ska vara en svart lädergrimma. Vitt känns inte lika rätt.

Jag har beställt en grimma från England nu, så det är vad Maggie ska iklädas. Vad det gäller unghästar och visning i grimma eller träns så måste jag säga att jag visat mycket hästar, olika raser, hingstar, ston och unghästar. Ingen häst som jag visat har egentligen behövt något mer än grimma, även om hingstarna måste visas i träns. Visade tex en godkänd shettishingst på en vinterutställning, hade träffat hästen en gång, han var from som ett litet lamm.

Madicken visas i visningsgrimma, och snällare häst får man nog leta efter. Maggie är lika snäll hon, och jag tycker att en häst ska kunna hålla sig på mattan även om den inte är på hemmaplan. Jag vet att det kan gå vilt till med unghästar, men det är som allting annat en fråga om uppfostran, hyfs och en skicklig visare.

Jag vet att det kan gå vilt till med unghästar, men det är som allting annat en fråga om uppfostran, hyfs och en skicklig visare.

Om man ska nämna personer så måste alltså Jörgen Folkesson vara en rätt kass visare och jag en helt fantastisk ;) (Syftar då skämtsamt på riks, 1-årsstona förra året.)

Jepp, det har jag tidigare citerat i den här tråden. Ligger nog på förra sidan :)
Jag visar i träns, inte för att mina hästar skulle slita sig utan bara som en säkerhetsgrej. Peia och Cinna uppför sig mycket väl i ringen och jag skulle säkerligen kunna visa i grimma. Men nej. Jag är ju tävlingsmänniska och på tävlingsplats är det ju träns som gäller, kan vara ett minne därifrån :)

På riks gick ju ett av ettårsstona omkull. Peia stod synnerligen stilla. Jag måste få skryta lite, bara hon och vinnaren stod stilla :D

Jag var väldigt osäker på vad som gällde, när jag skulle visa Aragorn. Jag ringde till JH som var ansvarig, och frågade vad som gällde. Jag fick ett väldigt bestämt svar att 1-åringar skulle visas i grimma! Även hingstar! :o Även om jag själv också tycker att det kan vara lite att utmana ödet, så var det det svaret jag fick. Då antar jag att eftersom hon var kontaktpersonen, så skulle hon vara insatt i vad som gällde, och då fick man ju lita på det...

Av oss som visade hingstar, så var det bara en som hade träns. Men då jag kände att jag som liten tjej inte hade så mycket att sätta emot när Aragorn hade grimma, i fall han skulle få ett ryck, så hjälpte JF mig att visa honom i stället. ;) Men det gick ändå bra! Aragorn är väldigt lugn och snäll att ha och göra med.

Det kan vara snyggt med vit grimma på vissa raser, men på connemarorna tycker jag nog att svart lädergrimma är snyggast. :D Eller är det kanske bara för att man är van vid det? Hmm..

Senast ändrad:

Om man ska nämna personer så måste alltså Jörgen Folkesson vara en rätt kass visare och jag en helt fantastisk ;) (Syftar då skämtsamt på riks, 1-årsstona förra året.)

Ja, men det kanske beror på att din häst var tränad och visste att inte missköta sig. Jag har också sett duktiga människor visa vildhästar, men då kanske det mer beror på situation och psyke. Det är ju som fölungar, dem är ju nästan alltid vilda oberoende vem som håller i snöret. En del ettåringar är inte så mycket hanterade, och uppvisar samma beteende. Har man många hästar så går nog vuxna hästar och äldre unghästar före i "hanteringsskalan" För oss som bara har några hästar är det lättare att lägga lite krut på en ettåring.

Jag var väldigt osäker på vad som gällde, när jag skulle visa Aragorn. Jag ringde till JH som var ansvarig, och frågade vad som gällde. Jag fick ett väldigt bestämt svar att 1-åringar skulle visas i grimma! Även hingstar! :o Även om jag själv också tycker att det kan vara lite att utmana ödet, så var det det svaret jag fick. Då antar jag att eftersom hon var kontaktpersonen, så skulle hon vara insatt i vad som gällde, och då fick man ju lita på det...

Av oss som visade hingstar, så var det bara en som hade träns. Men då jag kände att jag som liten tjej inte hade så mycket att sätta emot när Aragorn hade grimma, i fall han skulle få ett ryck, så hjälpte JF mig att visa honom i stället. ;) Men det gick ändå bra! Aragorn är väldigt lugn och snäll att ha och göra med.

Det kan vara snyggt med vit grimma på vissa raser, men på connemarorna tycker jag nog att svart lädergrimma är snyggast. :D Eller är det kanske bara för att man är van vid det? Hmm..

Ja, det kan vara mycket snyggt med vitt huvudlag på en del hästar. Visade en kolsvart shettis en gång med vitt läderträns. De båda engelska domarna var helt till sig, även om Shetland inte visas i vitt i Storbrittanien, däremot i Belgien och Tyskland. Jag tycker också att svart läder är snyggast, kanske även havanna och mörkbrunt.

okandhingst.jpg

Någon som vet vem han är?
Det är en godkänd hingst, fotograferad på utställning i Mälardalen (Rimbo?) 1999

Ja, det kan vara mycket snyggt med vitt huvudlag på en del hästar. Visade en kolsvart shettis en gång med vitt läderträns. De båda engelska domarna var helt till sig, även om Shetland inte visas i vitt i Storbrittanien, däremot i Belgien och Tyskland. Jag tycker också att svart läder är snyggast, kanske även havanna och mörkbrunt.

Kan tänka mig att det såg riktigt snyggt ut - vitt mot kolsvart!! :d

Ja, det är så klart även snyggt med havanna & mörkbrunt. ;)

Det kan mycket väl stämma :) Han står/stod väl i Gävle-trakten?

Hlsn Helena (som tagit kortet - men glömt att skriva på baksidan vem det var...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 704
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 078
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 297
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka