Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd
Hanterad, ja. Tränad på visning, inte särskilt.
Men hon har öht aldrig hållit på sådär, hon har ett gudabenådat psyke. Men när det gäller uppfödning så är det väl inte jättemånga uppfödare som går 10-12 föl eller mer per år?! Det vanligaste är väl 1-3 föl?
Jag förstår ju din tanke, självfallet. Samtidigt tycker jag nog inte att man ska åka på en visning om hästen inte ens kan hålla sig lugn 30 minuter inne på banan. Det är ju en säkerhetsfråga för övriga visare, domare och åskådare också.
Ja, men det kanske beror på att din häst var tränad och visste att inte missköta sig. Jag har också sett duktiga människor visa vildhästar, men då kanske det mer beror på situation och psyke. Det är ju som fölungar, dem är ju nästan alltid vilda oberoende vem som håller i snöret. En del ettåringar är inte så mycket hanterade, och uppvisar samma beteende. Har man många hästar så går nog vuxna hästar och äldre unghästar före i "hanteringsskalan" För oss som bara har några hästar är det lättare att lägga lite krut på en ettåring.
Hanterad, ja. Tränad på visning, inte särskilt.
Men hon har öht aldrig hållit på sådär, hon har ett gudabenådat psyke. Men när det gäller uppfödning så är det väl inte jättemånga uppfödare som går 10-12 föl eller mer per år?! Det vanligaste är väl 1-3 föl?
Jag förstår ju din tanke, självfallet. Samtidigt tycker jag nog inte att man ska åka på en visning om hästen inte ens kan hålla sig lugn 30 minuter inne på banan. Det är ju en säkerhetsfråga för övriga visare, domare och åskådare också.