Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det är med otrolig sorg och gråtande hjärta som jag idag meddelar att jag väljer att ta bort NFB Brolötens Grafit RC 70 efter säsongen 2007.

Det smärtar mig oerhört att Grafit aldrig kommer att bli 100% ohalt, någonsin igen. och jag tycker inte att grafit förtjänar att gå och ha ont längre. att bestämma sig för att ta bort någon som ser så pigg och glad ut, o som man älskar mer än sitt eget liv är inte lätt. Men, han förtjänar som sagt bättre.

Får inte grafit ett enda sto säsongen 2007 så kommer jag att ta bort honom innan den värsta perioden för honom kommer, sommaren. Jag hoppas på att få låna ett sto så att jag kan få behålla iaf en del utav denna otroliga individ.

Jag är skyldig honom så mycket, för allt han har ställt upp på, för guldet i veteranklassen och för att han alltid varit en gentleman. Han har alltid varit bäst, i alla lägen.

Jag har gjort allting för grafit, allting som ens finns att göra. Men det räckte inte, det som behövdes göras borde ha gjorts för nästan 4 år sen. jag står o stampar på mållinjen.

Sagan om världens bästa hingst går mot sitt slut.

Hur är det fatt?? Har läst mycket om din fina hingst härinne och undrar hur han mår? Har det hänt nåt nytt? Det var ju bra nyss?

Det är med otrolig sorg och gråtande hjärta som jag idag meddelar att jag väljer att ta bort NFB Brolötens Grafit RC 70 efter säsongen 2007.

Det smärtar mig oerhört att Grafit aldrig kommer att bli 100% ohalt, någonsin igen. och jag tycker inte att grafit förtjänar att gå och ha ont längre. att bestämma sig för att ta bort någon som ser så pigg och glad ut, o som man älskar mer än sitt eget liv är inte lätt. Men, han förtjänar som sagt bättre.

Får inte grafit ett enda sto säsongen 2007 så kommer jag att ta bort honom innan den värsta perioden för honom kommer, sommaren. Jag hoppas på att få låna ett sto så att jag kan få behålla iaf en del utav denna otroliga individ.

Jag är skyldig honom så mycket, för allt han har ställt upp på, för guldet i veteranklassen och för att han alltid varit en gentleman. Han har alltid varit bäst, i alla lägen.

Jag har gjort allting för grafit, allting som ens finns att göra. Men det räckte inte, det som behövdes göras borde ha gjorts för nästan 4 år sen. jag står o stampar på mållinjen.

´

Fy, så tråkigt! Vad hände? Det lät ju så positivt senast. Stackars dig, du har gjort allt och nu har du ändå det värsta framför dig ändå! Du får försöka trösta dig med att det kommer att bli bra för Grafit, och att han fick en fin sista tid hos dig...

Kan du inte tappa honom? Då kan du till slut få en Lill-Graffe, och behöver inte ha så bråttom. Du vänta tills något riktigt bra sto dyker upp som du kan låna/köpa. Det kostar förvisso en del att tappa, och även om han inte tycks vara efterfrågad här hemma, tycker jag inte ska vara omöjligt att sälja sperma ute i Europa efter en prestationshingst!

´

Fy, så tråkigt! Vad hände? Det lät ju så positivt senast. Stackars dig, du har gjort allt och nu har du ändå det värsta framför dig ändå! Du får försöka trösta dig med att det kommer att bli bra för Grafit, och att han fick en fin sista tid hos dig...

Kan du inte tappa honom? Då kan du till slut få en Lill-Graffe, och behöver inte ha så bråttom. Du vänta tills något riktigt bra sto dyker upp som du kan låna/köpa. Det kostar förvisso en del att tappa, och även om han inte tycks vara efterfrågad här hemma, tycker jag inte ska vara omöjligt att sälja sperma ute i Europa efter en prestationshingst!

Problemet är ju just det att det kostar. Annars skulle jag göra det. Jag ska diskutera det med min far imorgon. Men som sagt, jag har inte så bråttom att ta bort honom just nu. Utan jag väntar tills i Maj, har han inga bokningar då så får han somna in. Annars får han betäcka det han ska och somna in i höst.

Hur är det fatt?? Har läst mycket om din fina hingst härinne och undrar hur han mår? Har det hänt nåt nytt? Det var ju bra nyss?

Ja alltså, det var ju bra, men nu har hovbenet roterat ytterligare och han haltar igen. Så nu ger vi upp. Det är ett tungt beslut men han förtjänar så mkt bättre. Han mår jätte bra förutom att han är halt så att säga, han e pigg o glad som vanligt, men travar inte gärna i hagen längre och så.

Försök hitta en ny unghäst som är släkt med Grafit och gå vidare.
Kramar fr saila

Problemet är ju just det att det kostar. Annars skulle jag göra det. Jag ska diskutera det med min far imorgon. Men som sagt, jag har inte så bråttom att ta bort honom just nu. Utan jag väntar tills i Maj, har han inga bokningar då så får han somna in. Annars får han betäcka det han ska och somna in i höst.

Jag förstår. Försök att få faderskapet att se det som en investering. Det måste väl finnas både filmer och fina bilder från tävlingstiden som du kan använda som reklam för europamarknaden?

Hoppas Grafit får några ston i år, men du bör nog vänta lite längre än tills maj. En del stoägare är både veliga och långsamma. Ston kan dyka upp långt efter midsommar. Ge inte upp för tidigt om han mår bra!

Connemaraston behöver inte göra bruksprov. Såhär har jag fattat det hela: Visar du stoet som treåring och får diplom så får du en värdebokstav på en gång, utan föl vid sidan. Får stoet inte diplom så får hon ingen värdebokstav. Denna får hon sedan när hon visas med föl vid sidan.

Min häst, som fick GI när hon fick diplom, behövde inte visas med föl vid sidan, utan jag visade bara fölet.

Men helt säker är jag inte, den här sortens information kan vara svår att få tag på. Läste just storeglementet men blev inte mycket klokare.

Föressten, har inte vi träffats? Hämtade inte du russ på heden och hos Börje? Vi hämtade tre ston, en ljusbrun hos Börje och två svarta på heden. Vi körde en hästlastbil, mindre modell.

OK, hon fick inte diplom så då måste hon alltså visas med föl. Synd att ja inte kollade det förra året.

Jo det har vi. Häntade oxå russ på heden o hos Börje. Va du där året innan oxå?

Jag håller med, det var MYCKET enklare med bara B, A, AB, och Elit. Inte så mkt att hålla reda på. Angående det där med G, GI och GII så har jag inte heller det helt klart för mig.

G är väl det lägsta för ston, sen GI och sen GII, eller? Kan det vara så att GII kommer före GI, och alltså är lite "finare"?

Hingstarna får ju först G, om de inte har några meriter, utan går igenom på exteriör. Sen får de GI när de gjort godkänt bruksprov. längre än så kan de inte komma utan avkommeprövning.

Det är ju aningen invecklat det här!

Jag har för mig att GI är finare än GII och att Cinna har det på sina hopplaceringar. Men som sagt, jag vet inte. MB gav henne det direkt när Cinna fick sitt stamboksnummer :)

Vet inte vad jag ska säga... mer än att jag är hemskt ledsen. Vi förstår alla här hur mycket Grafit betyder för dig. Det är verkligen inget lätt beslut, men det är tyvärr det som måste göras då. Han kommer att få det bra på de grönare ängarna. Jag hoppas verkligen att du får ett litet föl efter Grafit.

Tänker på dig och lider med dig...

Jag har för mig att GI är finare än GII och att Cinna har det på sina hopplaceringar. Men som sagt, jag vet inte. MB gav henne det direkt när Cinna fick sitt stamboksnummer

Du har rätt. GI är bättre än GII. Hingstarna får ju GII när de gjort hela bruksprovet, har de meriter kan de få GI i stället (alltså lite finare)

Hingstarna får ju först G, om de inte har några meriter, utan går igenom på exteriör. Sen får de GI när de gjort godkänt bruksprov. längre än så kan de inte komma utan avkommeprövning.

G får de bara om de godkänns som 3- eller 4-åringar. Har de sedan t.ex. gått kvalitetstävlan med bra resultat innan de gör bruksprov kan de få GI i stället för GII. CF har t.ex. bara G eftersom han inte är klar med sitt bruksprov.

OK, hon fick inte diplom så då måste hon alltså visas med föl. Synd att ja inte kollade det förra året.

Jo det har vi. Häntade oxå russ på heden o hos Börje. Va du där året innan oxå?

Jag var inte där, men det hämtades två hingstungar det året. En från heden, och en från Börje ( u:Cikoria Roll, så Börje står inte som uppfödare). Ägaren till alla dessa russin är Stall Granö. Jag har alltså tre stoföl hemma nu, tillsammans med min Connemaraåring, och mina andra hästar.

Fy, var tråkigt Johanna! Vet precis hur det känns att ta bort sin gamla vän. Men du har ju gjort ett himla jobb, och Grafit har mått bra, så det kan du vara stolt över!

Hoppas att du kan hitta något fint sto, eller en hingst med LI i stammen. Synd att Maggie May är så ung, annars hade du i alla fall haft ett betäckningssto i sommar!

Patsy fick GI när hon stambokfördes som treåring med diplom. Det är väl ungefär som gamla AB? Eller? Noll koll...

Jag förstår. Försök att få faderskapet att se det som en investering. Det måste väl finnas både filmer och fina bilder från tävlingstiden som du kan använda som reklam för europamarknaden?

Hoppas Grafit får några ston i år, men du bör nog vänta lite längre än tills maj. En del stoägare är både veliga och långsamma. Ston kan dyka upp långt efter midsommar. Ge inte upp för tidigt om han mår bra!

Faderskapet ser en investering och jag skall ringa till Flyinge nu i veckan. jag har ju en häst till, ett 8 årigt gotlandsruss som jag tävlar ponnytrav med, henne har jag på foder. jag kan bara tävla ponnytrav tills jag är 25 så nu när Graffe försvinner så får Dis komma i allra första hand. Men om jag tappar grafit på fryst så har jag ju inte så bråttom med att skaffa fram en mini-graffe, även om saknade efter honom kommer att vara enorm !

Tack för alla vänliga ord och för att ni verkligen tycker att jag har kämpat för honom, det har jag, mer än jag någonsin kunnat ana. Men med de pengarna som jag lagt ut på grafits transporter överallt och hans medicinering skulle jag kunnat köpa en frisk häst. Men sen vill ju inte alltid hjärtat som hjärnan.

jag ångrar verkligen inte att jag köpte Grafit med alla hans besvär, vi har haft ett underbart år och än är det inte slut. Vi ska fortsätta och ha det bra ända tills han ska lämna mig och följa sin pappa legenden till de evigt gröna ängarna.

jag är ganska ledsen men mest arg, jag är arg för att det känns som om allt jag försökt göra och gjort för grafit är saker man borde gjort för flera år sedan, då hade man kunnat rädda hans liv. det är snörpligt att stå på mållinjen och inte kunna göra mer. jag kan tyvärr inte trolla!

det känns skönt att jag valde att åka till RIKS i somras och visa upp världens bästa, min ögonsten. så att alla kan se på bilder utav honom sen och verkligen veta att han mådde bra den sista tiden, han såg så fin ut!

Försök hitta en ny unghäst som är släkt med Grafit och gå vidare.
Kramar fr saila

aldrig. ska ja ha en connemara med grafit i stammen, så ska grafit vara pappan. punkt slut, eller så ska jag ha något HELT annat.

Du har rätt. GI är bättre än GII. Hingstarna får ju GII när de gjort hela bruksprovet, har de meriter kan de få GI i stället (alltså lite finare)

Hingstar av vissa raser får GI vid tävlingsmeriter. Inte Conemarahingstarna. De tilldelas inte högre än GII, oavsett om de har placerat sig på SM eller "bara" gjort bruksprovet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 701
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 073
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 291
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka