Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Ok.Han har väl några döttrar?Kanske ngn kan vara till salu.

han har några döttrar ja, men de flesta utav dem har bara skrapat ihop 37 poäng o så, man vill ju gärna ha en som tar 40p han har 1 godkänd dotter. vi får se, jag ska iaf tappa honom nu. sen är han tyvärr blott en legend att minnas.

Du har rätt. GI är bättre än GII. Hingstarna får ju GII när de gjort hela bruksprovet, har de meriter kan de få GI i stället (alltså lite finare)

Jag har för mig att hingstarna bara kan få GII för att de inte vill rekomendera någon hingst framför en annan. Men jag kan ha fel.

han har några döttrar ja, men de flesta utav dem har bara skrapat ihop 37 poäng o så, man vill ju gärna ha en som tar 40p han har 1 godkänd dotter. vi får se, jag ska iaf tappa honom nu. sen är han tyvärr blott en legend att minnas.

Man ska inte stirra sig blind på poängen. Vårat ena sto hemma har fått 35p och sen 41p. Touchwood Winston fick 32p på utställning men fick 40p när han blev godkänd. Är mamman till stona bara stamboksförda så kan du ju stambokföra stoet om hon är visad. Lycka till med frysningen.

Jag såg på Irlands hemsida att deras nya stambok kommit. Måste nog beställa den. :D

Jag har för mig att hingstarna bara kan få GII för att de inte vill rekomendera någon hingst framför en annan. Men jag kan ha fel.

Nä det kanske är jag som har... Det är iaf så för NF, Wilmer X fick GI för han hade varit med i kvalitetsfinalen.

Nä det kanske är jag som har... Det är iaf så för NF, Wilmer X fick GI för han hade varit med i kvalitetsfinalen.

Nejdå, du har inte fel. Hingstar av vissa raser kan få GI, men inte Connemara. Se mitt inlägg 919. Anledningen är precis som miss_beauty skrev...att man inte vill rekommendera någon före någon annan...

För New forest finns kvalitetsklasserna GI och GII kvar. Hingsten Sörbys Vilmer X RNF 170 fick dessutom GI (prest) tack vare sina fina resultat från kvalitetsbedömningen.
http://www.svehast.se/allm/avelsv06/06CNF.htm#Sörbys Vilmer X RNF 170
Connemara har endast G och GII. GII tilldelas hingstar som slutfört sitt bruksprov.

Bestämmelserna för kvalitetsklasserna finns här:
För hingstar: http://www.svehast.se/allm/2007Hingstregl.pdf (rasvisa krav för connemara, sid.74ff)
För ston: http://www.svehast.se/allm/2007Storegl.pdf (gemensamma bestämmelser s.60, rasvisa krav för connemara s.64)

Tycker att det var betydligt enklare med kvalitetsklasserna B och AB, och A och ELIT efter avkommeprövning. Nu är det ju dessutom olika kriterier för olika raser, vilket gör att det blir ännu svårare att hälla i sär begreppen...:crazy:

Hlsn Helena

Många efterlyser en likriktning i reglerna inom raserna. Kan inte vara kul att vara premieringsförrättare och försöka hålla rätt på alla olika regler.

Man kanske skulle utlysa sig till hingst-station.. jag menar jag har bra läge och vana av hingst o stor lösdrift.. om någon kanske vill få upp sin hingst eller ner sin hingst i landet.. *funderar*

Det är väl jättebra om det finns stationer så hingstarna kan flytta runt lite i landet.Vilka hingstar har du haft på betäckningsstation tidigare?

Det är väl jättebra om det finns stationer så hingstarna kan flytta runt lite i landet.Vilka hingstar har du haft på betäckningsstation tidigare?

Har haft Graffe, sen har jag haft hand om diverse islandshingstar och en russhingst som jag tävla i trav.

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med en icke svensk connemaralinje, är själv mycket dålig på detta. (Önskar att det vore ett halvblod =P) Ponnyns härstamninging : Sydserff Riverdance - Deise Sam Maguire - Westside Fred. vore tacksam för svar...Tack på förhand

Mvh . Laila

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med en icke svensk connemaralinje, är själv mycket dålig på detta. (Önskar att det vore ett halvblod =P) Ponnyns härstamninging : Sydserff Riverdance - Deise Sam Maguire - Westside Fred. vore tacksam för svar...Tack på förhand

Mvh . Laila

Hej !

Deise Sam Maguire IRE 966
född 1990, skimmel , 146 cm
e. Tantallon Bobby
u. Moy Shanie- Ashfield Rocket

finns numera i Holland !
Han är ju bl.a pappa till duktiga lilla hopp-ponnyn Sceilig Siofra.

Mer om D. S. Maguire finner du på
www. connemara.nl

Hälsn. Connemarasenior

Mvh . Laila

Hej!
Sydserff River Dance är född i Storbrittanien. Jag hittar ingen bild, men här finns en bild på en avkomma:
http://www.hofwaldblick.de/connemarazucht.htm
Han är alltså pappa till det fuxfärgade fölet och är själv gulbrun. Se stamtavla längst ner på sidan.

På tal om fuxfärgade föl, så läste jag om ett fint sådant i senaste connemaranytt, ett på Irland efter Monaghanstown Fionn. Då tänkte jag i mitt stilla sinne, att lille gossen, du får nog flytta utomlands om du vill behålla dina reproduktionsorgan intakta. Fuxar är väl inte direkt populära, obegripligt nog. Hur som helst läste jag nyss att han blivit såld till Sverige, så det var ju kul! Någon som vet vem som har köpt honom?
Bild finns här:
http://web.telia.com/~u71803212/ktown.htm

Senast ändrad av en moderator:

Här (http://www.britishconnemaras.co.uk/stallions/stallionschesh.htm#thunderstorm) är en halvbror till Sydserff River Dance, som dessutom är undan det sto som är River Dances mormor. Han är fux, liksom sin far Cocum Camelot.

Och här är en bild av himself:
3-11_SydserffRiverDance_2000.jpg

http://www.connemara-pony.de/3Hengste/3-11_Fotos_R-S/3-11_fotos_r-s.html
Han ser riktigt trevlig ut!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 702
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 073
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 291
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka