Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Jamen verkligen! Jag har aldrig haft lätt för löpningen, ibland blir jag lite "sur" på de som bara springer en mil lätt som en plätt fast de är helt otränade, själv får man kämpa som en gnu liksom :p Men man får ju fokusera på sig själv och sina egna mål :)

Visst blir man sur ibland? Jag kan förvisso springa långt men jag kan inte för mitt liv springa fort. Min tråd om långsamma löpare på ett visst jogg-forum blev dock en väldigt lång historia, för tydligen är jag inte ensam. :p

Anmäld till tjejmilen! :banana: Var osäker på om jag skulle springa i år, men en vän som just har börjat springa är anmäld så vi gör det som en kul grej ihop! Förra gången var ju målet bara att ta mig runt men i år ska jag försöka göra det på en lite bättre tid och utan att fullkomligt dö de två sista kilometrarna :D

Härligt! Var dock beredd på att det kanske inte går att persa även om du har all ork i världen för risken är stor att det mot slutet är knöktjockt med långsamma människor som inte har vett att flytta på sig.

*kl*

Var på skivstång/intervall idag. Opepp innan, som vanligt denna vecka, men jag tjurade mig igenom. Höjde vikten på bänkpressen också, kändes bra!

Nu är det bara ett eller två pass kvar innan jag ska opereras. Hade tänkt köra Spin 120 på söndag men det krockar med herrstafetten så det får bli trainern istället. :D Frågan är om jag ska hitta på något imorgon, det återstår att se.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jamen verkligen! Jag har aldrig haft lätt för löpningen, ibland blir jag lite "sur" på de som bara springer en mil lätt som en plätt fast de är helt otränade, själv får man kämpa som en gnu liksom :p Men man får ju fokusera på sig själv och sina egna mål :)

Är precis likadan! Just nu längtar jag efter att börja springa igen. :) Skickade tidsförfrågan igår till sjukgymnast ju, så hoppas de hör av sig snart! Min bror fick nog vänta flera veckor totalt till sin tid men det kan det ju vara värt.

Idag har jag faktiskt tränat så smått! Gjorde lite övningar i periodpauserna under hockeyn som planerat. Det var 5+5 tricepsarmhävningar mot soffan, 10+10 vanliga armhävningar och plankan 2x30 sekunder. Nu ikväll har jag målat insidan på en väldigt liten walk in closet, har suttit på huk osv i två timmar. Rätt trött i benen nu! Har verkligen tappat all benstyrka men kände att detta kanske även var nyttigt för knäna. Kanske var för mycket, det lär jag märka i morgon.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Skönt att man inte är ensam i alla fall då ;) Jag har några klasskompisar som är små och lätta och inte har några problem att springa trots begränsat med träning. Vi var med på Blodomloppet förra året, jag hade tränat i några månader medan de kanske sprungit tre gånger totalt innan. Jag kämpade mig runt på 35+ minuter, de studsade in i mål på under 30 och såg inget konstigt med det :p

Nejdå, det är ju ruskigt mycket folk så jag har inga jättehöga förväntningar. Så länge känslan är bra och jag faktiskt orkar springa (läs: inte hasa) mig i mål så är jag nöjd :D Förhoppningsvis är det inte lika varmt i år...
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jamen verkligen! Jag har aldrig haft lätt för löpningen, ibland blir jag lite "sur" på de som bara springer en mil lätt som en plätt fast de är helt otränade, själv får man kämpa som en gnu liksom :p Men man får ju fokusera på sig själv och sina egna mål :)

Det förstår jag att du blir :p Jag går ju till och med så långt att jag blir provocerad när folk tycker det på riktigt är SKÖNT att springa (förstår att många av er i tråden tycker det) då jag aldrig någonsin har nått dit. Sambon är ett exempel - han ser det som ren njutning att ge sig ut en mil eller två och bara låta tankarna flyga... Men man är nog också olika lagd, vissa gillar väl annan slags träning eller "meditationsknep" än löpning :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag har hållt mig strax över kaloribalans senaste veckan eftersom jag fortfarande inte går ner något (och dessutom känner mig allmänt pluffsig i kroppen). Kaloribalans har inneburit att jag har ätit ganska dåligt (då har jag ju plats att moffa lite fika här och där, pasta med gräddiga såser o.s.v.) men ska skärpa mig i veckan som kommer. Förmodligen ska jag ringa barnmorskan också för att ev byta ppiller igen, förutom vätskeansamlingen så har jag fått fler biverkningar som nedstämdhet och stora acnebölder i ansiktet. Suck... Orkar inte med hormonkaruseller igen, vill ha tillbaka mina gamla piller...

Har varit urdålig på promenader också, p.g.a. tidsbrist och så kommer det bli i veckan som kommer också då jag har planer varenda kväll efter skolan. Egentligen borde jag masa mig upp vid 6 och ta mig ut på promenad innan skolan men jag är för lat... Tror jag? :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Idag så kunde jag gå över från de silvriga vikterna till dom stora, svarta vikterna som ser sjukt mycket coolare ut i bänkpressen! Och det gick inte så himla dåligt heller! :D Körde 3x5 vanlig bänkpress och 2x5 sned bänkpress. Lite svårt med stabiliteten så jag behövde hjälp att få upp dem i ursprungsläge men sen kunde jag köra på! Sen skakade alla mina bröst så mycket så att det var riktigt fascinerande att titta på dem! :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Blir förresten så himla sugen på att springa nu när jag ser er skriva om det! Men jag behöver en kurs i intervaller! Hur gör man?
Jag har alltid bara sprungit långt (nåja...) och långsamt. (Japp, jag är distansryttare...) Men jag ser hur sjukt bra intervaller är för hästarna, så det vill jag ju också prova! Berätta ALLT!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det skummaste på reklamfronten är att jag titt som tätt får upp reklam för grisinseminering...
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl
Jag har haft en härlig dag!

Ledig, träffade en kompis och kollade på en liten konstutställning med helt underbara träfåglar och tog en (nyttig) fika. Åkte sen hem, tog en promenad och myste lite innan jag och sambon fikade på djurgården (favorit i repris av vår första dejt, typ) och gick sen ut och åt här i närheten. Mysigt!
Dessutom är jag typ frisk och har världens sug efter att både gymma och sticka ut och springa :) inte nyttigaste/bästa dagen matmässigt men det var planerat. Vet väl inte riktigt om det var värt det dock.... nya tag imorgon!
Enda nackdelen är att mitt jobbschema strular igen men men, senare problem.

Har kollat upp naprapathögskolan också, jag vill ha massage :)
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del IV

Ridningen gick sjukt bra igår, hoppade bana med finaste ponnyn, känner mig så trygg på henne!:)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag är likadan och skulle behöva intervallträning, men hur gör man? X sek assnabbt och X sek sakta? Byt gärna ut X mot någon siffra:D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Vad trist med ppillrena, hur länge har du testat dem? Jag tänker att kroppen kanske behöver längre tid för att vänja sig?
 
Sv: Beach 2014 del IV

Blir förresten så himla sugen på att springa nu när jag ser er skriva om det! Men jag behöver en kurs i intervaller! Hur gör man?
Jag har alltid bara sprungit långt (nåja...) och långsamt. (Japp, jag är distansryttare...) Men jag ser hur sjukt bra intervaller är för hästarna, så det vill jag ju också prova! Berätta ALLT!

Hmm, vad är egentligen bra/lagom intervaller att köra?

Vilka intervaller som är lagom beror ju helt på vilken nivå man är på och vilka mål man har :). Jag kan ta de intervaller som jag kör som exempel. Just nu tränar jag inte för något särskilt i löpningen utan springer mest "för att hålla igång". Distanspassen blir på skidor så när jag springer blir det nästan alltid intervaller (ca 2 ggr/veckan nu i vinter).

Jag varvar mellan tre olika pass: korta intervaller, tröskelintervaller och backintervaller.

De korta intervallerna springer jag antingen 10x1 min med 1 minuts gå/joggvila mellan varje. Dessa intervaller försöker jag springa SNABBT, 1 minut är mer än nog att återhämta sig emellan. För att variera mig kör jag ibland 3x(2 min - 1,5 min - 1 min - 30 sek), också med 1 min mellan varje intervall. Målet är att varje intervall ska gå snabbare och snabbare.

Tröskelintervallerna kör jag just nu 6x5 minuter med 1 minuts gåvila. Dessa intervaller kör jag i min milfart (ca 4:30 min/km). I vår kommer jag förmodligen speeda upp dessa intervaller och försöka springa lite snabbare, men nu under vintern är det skönt att inte ligga på nära-döden-gränsen. Tröskeln är den hastighet man orkar hålla precis innan man får mjölksyra.

Backintervaller varierar jag. Ibland springer jag en kort backe på ca 1 minut och då brukar jag köra 10 st, ibland kör jag en backe på ca 600 meter och då springer jag kanske 5-6 stycken. I onsdags sprang jag den längsta backe vi har här i Falun på ca 2 km, då blev det bara två stycken. Backintervaller är superbra för styrkan i benen och mjölksyratåligheten.

Dessa tre intervalltyper kan man köra som nybörjare också, men kanske med färre repetitioner. Jag springer på tid just nu men man kan också springa på distans ("tusingar" är ett välkänt begrepp i löpvärlden, då springer man alltså 1000 meter upprepat x angal gånger). Tränar man för milen kan man t.ex. köra 4-5 tusingar i ett tempo som är lite över ens milfart, det ger bra effekt för farttåligheten.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kul att ridningen gick så bra och mysigt att rida PONNY :love: Åh! Rider du på ridskola, är du medryttare eller ....?

Har haft pillrena i 1,5 månad och ja, egentligen behöver man väl ge dem tid men vet inte hur många acneärr jag ska få innan det är nog och hur länge man ska stå ut med nedstämdheten/tomheten? Hittills har jag två acneutslag som förmodligen gått så djupt att de blir ärr, har en stor tredje kandidat på väg... Fick lite panik över det här igår kväll och googlade ärrbehandling med laser. Men är lite lugnare idag, får väl leva med ärren men vill inte ha fler. Har bara två acneärr sedan innan och de fick jag av mina första ppiller. Sedan är det halvkul att vara ledsen över ingenting, gråta hela kvällar o.s.v. som jag aldrig någonsin gör annars (jo, på vissa andra ppiller). Min förra som försvunnit ur produktion behövde jag ingen invänjningsperiod på, jag mådde bra direkt :(

Gud så jag gnäller, är bara så trött på att inte bara få må som vanligt och få bölder i ansiktet, känna mig pluffsig i kroppen och inte känna igen sig själv i de ledsna känslorna... Men ska ringa barnmorskan och se vad de säger, förmodligen kommer de också vilja att jag väntar ut det så jag tror du har rätt egentligen :) Tre månader brukar de väl säga.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Nu ska jag strax iväg till jobbet men ska försöka komma ut på en PW i eftermiddag istället. Sedan ska jag påbörja expedition-övertala-kompis-om-friskiskort :D Är riktigt sugen på att börja gruppträna igen.

Vad är era planer för idag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 966
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 942
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp