Hjälp att välja ras

Robban35

Trådstartare
Hej
Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv
Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som bor ute för de mesta.

Vill ha en hund som mest bara kan vara med och va sig själv.
leka med barnen ute och få ut oss på promenader.
Gå runt med mig när jag grejar ute med allt vad de kan vara i garaget, i trädgården och på kontoret.
Träna på tricks men även kunna bara slappna av och chilla när vi är inne.
Så stor vikt att kunna vara lös och inte sticka iväg då det finns både kor och vilda djur runt oss.
Kunna vara med på allt vi gör om det är en vecka i fjällen eller en kolla på en fotbollsmatch

Min corgi hade aldrig problem med detta utan han var underbar.
Dock var han väldigt nervös, vet inte om han var egen eller om det hör till rasen.
Men alltid orolig och på sin vakt.
Kunde inte slappna av och tog man fram någon han inte kände igen, tex en slipmasikin så ville han inte vara kvar utan gick upp till huset.
Han var inte trygg i sig själv och det gjorde oss alla stressade.
Och fällde tonvis med hår 😑
Alla golv i huset är ju vita pga av honom 😂

Just fällningen saknar jag inte, men kan leva med lite hår.

Kollar på några raser
Finsk lapphund, dock rädd att den skäller väl mycket.

Nova retriver men kanske lite väl aktiv för oss.
Vi är mycket ute men vi tar inte och cyklar mil varje dag utan kastar lite boll och tar promenader

Golden retriever, låter perfekt egentligen men kanske aningen stor, och fäller väl som en corgi?

Dansk-svensk gårdshund låter med som ett bra val, men egentligen faller inte lika mycket i smaken som de övre.

Finns den perfekta hunden?
 
Vilken hund ni än väljer kommer den att fälla hår om ni inte vill ha en ras som kräver pälsvård, så är det bara. :)
Jag föredrar personligen spetspäls som fäller mycket två gånger om året framför korthår som fäller konstant men det är ju en smaksak, :) Jag tänker att flera sällskapsspetsar kan passa hos er. Mittelspitz och lapphund absolut! Varför inte en annan corgi?
Annars en mellanterrier typ norfolk, york eller cairn... eller en mellanpudel? Malteser, bichon? Er situation känns öppen för många raser!
 
Vilken hund ni än väljer kommer den att fälla hår om ni inte vill ha en ras som kräver pälsvård, så är det bara. :)
Jag föredrar personligen spetspäls som fäller mycket två gånger om året framför korthår som fäller konstant men det är ju en smaksak, :) Jag tänker att flera sällskapsspetsar kan passa hos er. Mittelspitz och lapphund absolut! Varför inte en annan corgi?
Annars en mellanterrier typ norfolk, york eller cairn... eller en mellanpudel? Malteser, bichon? Er situation känns öppen för många raser!
Ja hår får man ju leva med så är det ju 😅
Men finns olika grader att välja på.
Kändes som corgin fällde året om.

Corgi är absolut ett alternativ, dock blev han inte äldre än 10pga höfterna.
Och lite smidigare hund känner jag denna gången som iaf kan hoppa upp i bilen själv utan att klättra med bakbenen på hela lacken 🫣

Så det är minsta kravet på storlek, och vill gärna ha en mjuk päls att gosa ner sig i.
Ja absolut öppen för andra förslag!
Ska kika på de raserna du förslår :)
 
Vill rekommendera min ras shih tzu en liten,glad ,pigg ,fällfri och social hund.
Nervösa är dom mycket sällan utan det är en trygg hund som tror gott både om sig själva och resten av världen.
Mycket sällan problem med människor eller andra hundar eller djur och den orkar oftast mycket mer än man kan tro.
Jag kom precis in från kvällspromenaden som blev milen och hundarna går lösa som vanligt då jaktintresset är i princip noll :)

Har haft lite problem att ha den yngsta lös då han så gärna vill hälsa på mötande särskilt om dom har hund med sig. Men det kan vara en åldersgrej också då han fortfarande bara är året.

Shih tzu är ingen ras man väljer om man vill träna och tävla hund men det är en fantastisk hund om man vill ha en lättsam och enkel bästa vän i vardagen.
 
Ja hår får man ju leva med så är det ju 😅
Men finns olika grader att välja på.
Kändes som corgin fällde året om.

Corgi är absolut ett alternativ, dock blev han inte äldre än 10pga höfterna.
Och lite smidigare hund känner jag denna gången som iaf kan hoppa upp i bilen själv utan att klättra med bakbenen på hela lacken 🫣

Så det är minsta kravet på storlek, och vill gärna ha en mjuk päls att gosa ner sig i.
Ja absolut öppen för andra förslag!
Ska kika på de raserna du förslår :)
Missade att du ville ha en större hund. Keeshound som föreslagits i tråden låter som ett bra val och en golden retriver ur utställningslinjer är ofta även den en perfekt familjehund men dom kan ju också vara och upplevas lite nervösa och rädda för obegripliga saker som underlag och vanliga vardagsljud.

Finns inte överdrivet många större sällskapshundar dom flesta om inte alla i grupp 9 är små hundar.😊
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 192
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 908
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 080
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 824
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp