Läste din tråd igår
@Balverine och funderade länge på om jag skulle svara eller inte.
Jag har isländsk fårhund, och med tanke på att du funderar på en annan vallande spets, så kanske IF kan vara något? Jag är långt ifrån säker, men.... När jag läser ursprungsinlägget så stämmer mycket, men inte allt, in på min hund. I fråga om självständighet och will to please, så är han liksom både vallhund och spets - han har absolut väldigt mycket egna idéer och i brist på tydliga direktiv tar han alltid egna initiativ (ibland bra, ibland mindre bra...), men han är känslomässigt väldigt "nära", vill vara med mig/oss och är som lyckligast när han får hitta på något tillsammans. Mycket energi, mycket vilja att jobba och en väldigt glad hund men utan att vara så flamsig som en retriever. Han älskar folk, men har också viss skärpa. Han agerar gärna "polis" och har åsikter om vad de andra djuren på gården får göra. Nu har jag inga yngre barn, men kan mycket väl tänka mig att han skulle vara "polis" även gentemot lekande barn. Har också varit med om andra IF som agerat på samma sätt.
Älskar att vara med ute på gården i olika sysslor och blir påtagligt nöjd av den typen av aktiviteter, även när man tycker att man inte specifikt "aktiverat hund" under dagen. Fysiskt uthållig och energisk, skulle säkert gärna springa maraton om JAG orkade! Perfekt päls för utomhusliv, "dubbel" med underull och täckhår vilket gör att han i stort sett aldrig blir riktigt våt eller kall. Smuts "glider av" när den torkar och kravet på pälsvård är verkligen minimalt. Finns i både långhårig och korthårig variant (av min hunds kullsyskon är tre korthåriga och två, varav min är en, långhåriga).
Bland de mindre positiva egenskaperna är en viss glädje i att höra sin egen röst (det är ju trots allt en spets!) och en klar tendens till separationsångest. Lämnar fortfarande inte min mer än 30-40 minuter och han skäller när jag går (men slutar när jag är borta).
Trevlig modell och trevligt utseende, tycker jag. Lagom stor, min hane som är 17 månader väger 16 kg, hans pappa något mer. Tikarna är tydligt mindre.
Sammanfattningsvis är det här både den roligaste och den jobbigaste hunden jag har haft. Ibland kan jag bli galen på hans "egna initiativ" (kan vara allt från att hålla rovfåglar borta från gården till att nappa åt sig ett vedträ och sedan finfördela det i soffan....), men jag älskar verkligen den här hunden! För mig är IF den ras som blivit mest "rätt" för mig av de hundar jag/familjen haft, men då ska sägas att jag lever ett väldigt aktivt liv men utan tydligt fokus på hundsport. Jag tränar/tävlar inte på det viset, även om jag givetvis tränar min hund. Har dock en kompis som med stor framgång tävlade sin IF i lydnad och tittar man på rasklubbens fb-sida och lite andra fb-grupper med fokus på IF så verkar hundarna och deras ägare ägna sig åt alla sorters aktiviteter - vallning såklart, men också lydnad, agility, spår o sök, jakt osv. Tror att det viktiga här är arbetsviljan!