I jämförelse med kelpie (ca 150 registrerade per år) eller tervueren (ca 130 registrerade per år) så är collie med sina cirkus 270-300 registeringar per år en riktigt stor ras, faktiskt.
Grabben på bilden är köpt i Schweiz, men har mestadels tyska och amerikanska linjer bakom sig. Många av hans tyska släktingar tränar olika former av räddning/ruinsök, en del kör faktiskt också skydd med sina collies där (med blandat resultat, men ändå). På sin mammas sida har han också en del klassiska svenska linjer med god mentalitet och god ledhälsa. Om du skickar ett PM kan jag berätta mer om uppfödare och linjer.
Det beror på hur mycket du kan om linjer och nedärvning, skulle jag säga. Det finns definitivt collieuppfödare av långhår där jag skulle säga att du oavsett kombination med stor sannolikhet kommer få en trevlig och glad träningskompis med friska leder. Om du vill ha mer än så, dvs att hundens arbetslust ska räcka till att tävla bruks/lydnad högre upp i klasserna och att du inte ska behöva lägga mycket tid med att få upp hundens motivation för träning (och kanske inte lyckas ändå), så krävs det betydligt mer efterforskningar. På uppfödarnas hemsidor och Facebooksidor åter det som om varenda collieuppfödare värnar om mentaliteten och har orädda och skottfasta och arbetsglada hundar - det stämmer tyvärr inte! Att hunden har lyckats få kryss i alla rutor på MH är INTE en merit i sig.
Och lita inte bara på de hundar och ägare du träffar - du behöver lägga ett antal timmar på collieklubbens hemsida och läsa på om mentalindex och MH-spindlar och HD-index för att kunna värdera det folk säger.
Men med det sagt - en bra collie är en jäkla rolig och bra hund, som är väl värd jobbet att lära sig om rasen på riktigt! Lättlärda, lättmotiverade, trevliga mot andra hundar, människor och djur, lätta att dra upp i både godisbelöningar och lekbelöningar, lättsamma i vardagen bara de fått motionera kropp och knopp, klarar en lugn vecka med promenader utan att riva huset, gosiga och närhetssökande mot familjen, ofta lätta att ensamträna - ja, helt enkelt härliga hundar!
Tillägg
@Balverine - om du bor i Östergötland alternativt Uppland/södra Svealand eller däromkring så vet jag ett antal trevliga collies med ägare som du kan få träffa om du vill.