Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja.
Jag växte upp med en Newfoundland som liten, sen en korsning labrador/schäfer som tyvärr högg mig i ansiktet så jag är lite försiktig av mig emellanåt. Jag har idag katter och har haft häst men ingen egen hund så jag tänker att jag är förstagångs hundägare.
Jag letar efter en ras som är mediumstorlek, ca 15 till 20 kg, tik, inte fäller så mycket eller inget, lite pälsvård är ok, inte mycket jaktlust, ej alltför skällig. Jag vill kunna åka iväg och campa/vandra i naturen men känner mig inte helt säker själv så önskar en hund som kan verka lite "avskräckande"/säger till om något verkar konstigt, om man kan säga så. Vill ha en intelligent hund.
Jag vill träna lydnad, kunna ha hunden lös, jogga och cykla med den, kanske testa drag med cykel. Jag är inte hundra på vad jag egentligen vill göra med hunden då jag inte testat på saker ännu. Super om den gillar vatten då jag har kajak och är mycket vid havet.
Jag bor idag i lägenhet, har katter, tänker att jag kan lägga en del tid på hunden, kommer att ha hjälp ifrån föräldrar till att passa om det skulle behövas, helst vill jag ha hunden med mig så mycket som möjligt. Drömmer om att en dag skaffa häst igen och ha hunden med lös på ridturer.
Border collie vore ju en dröm men de känns för intensiva och jag är rädd för att inte göra rättvisa för hunden, annars perfekta rent storleksmässigt, kroppsligt.
Spansk vattenhund är jag nyfiken på.
Pudel har jag också kikat på men mellan verkar vara för litet och stor är för stor.
Nästa vecka ska jag åka till MyDog i Göteborg så jag kan kolla runt på en del raser. Jag har varit på flera olika utställningar och kollat runt lite, samt att jag går till den lokala hundparken för att träffa lite olika hundar.
Någon som har tips eller kan rekommendera en eller flera raser jag kan kolla på?