Meta funderar på att ta betalt för sociala medier.

Skulle du betala för Facebook eller Instagram?

• Jag skulle betala för det.

Röster: 0 0,0%
  • Kanske.

Röster: 9 9,9%
  • Inte en chans.

Röster: 82 90,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    91
Mark Zuckerberg går nu ut med att dom användare som väljer bort riktad reklam men vill använda Facebook och Instagram ska betala 141:- i månaden för att få tillgång till tjänsten.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3MdEL0/hot-om-manadsavgift-for-facebook-och-instagram
Snacka om att skynda på sin egna undergång. Jag är redan på väg bort så mycket som jag kan. Har börjat försöka röra mig mer mot Pixelfed istället för instagram men saknar fortfarande de jag följer på instagram så jag hänger på båda ett tag till. Facebook har en del grupper, sen länge uppbyggda communites, som jag kommer sakna men de är redan på väg bort därifrån som det är. En hel del startar discord-servrar istället vilket jag gillar.

Innebär det att man får betala för att slippa just riktade annonser, men fortfarande får annonser? Eller innebär det att man betalar för en annonsfri upplevelse? Stor skillnad på de två kan jag tycka, och är tveksam till att det första förslaget kommer godkännas som alternativ i EU?

Mark Zuckerberg går nu ut med att dom användare som väljer bort riktad reklam men vill använda Facebook och Instagram ska betala 141:- i månaden för att få tillgång till tjänsten.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3MdEL0/hot-om-manadsavgift-for-facebook-och-instagram
Det är väl inget nytt? Det har jul varit så i några år nu.

Och det handlar om att försöka runda EU-beslut. Genom att sätta en orimlig kostnad på det hela, vill Meta kul visa på att "titta, folk vill ha riktad reklam".

Snacka om att skynda på sin egna undergång. Jag är redan på väg bort så mycket som jag kan. Har börjat försöka röra mig mer mot Pixelfed istället för instagram men saknar fortfarande de jag följer på instagram så jag hänger på båda ett tag till. Facebook har en del grupper, sen länge uppbyggda communites, som jag kommer sakna men de är redan på väg bort därifrån som det är. En hel del startar discord-servrar istället vilket jag gillar.
Många är på väg bort eller har redan lämnat och jag upplever att forumen, som Bukefalos, har fått tillbaks mycket av vad det en gång var. Jag är med på ett amerikanskt elektronikforum som har användare från jordens alla hörn och med dagens AI-genererade översättningar som blir bättre och bättre är det inte mer märkligt att snacka med nån från Indien eller Mellanöstern än att chatta med grannen på andra sidan vägen. Numera är ju jorden väldigt liten och ryms i fickan.:)

Jag lyckades läsa och rösta sanningsenligt men lite fort, du kanske får räkna bort en röst på "Inte en chans", eftersom själva existensen av betalning eller ens riktad reklam inte är det avgörande för min del.

Så är det väl egentligen överallt nu, antingen betalar man för att slippa reklamen eller så har man reklamen och använder det gratis. Det som är fult är när dom lägger in såpass mycket reklam att det inte är hållbart att hålla på med det ens om man inte betalar bort reklamen.

Är det inte typ andra-tredje gången man kan köpa sig fri från reklam? De körde väl någon sådan rajd för ett par år sedan också, vad är skillnaden nu? Typ allt i mitt flöde är reklam sedan dess.

Svarade kanse men som det ser ut nu, nä.

Som närmast nu ligger att betala för att slippa reklamen på YT men det beror mycket på att det inte blir många kronor dyrare än det jag redan betalar för att slippa reklamen på YT music.
Men för mig är det ett inget problem med reklamen på FB då jag aldrig ser någon då jag alltid går in på den gruppen jag vill till och aldrig skrollar i flödet.

I mitt FB-flöde är mellan 1/3 och 1/2 reklam idag. Huruvida den är individuellt riktad eller inte gör ingen jättestor skillnad för min upplevelse. :meh:
Även jag tittar på alternativ. Nosar på Mastodon men känner ingen jätteattraktion.

Instagram har jag inte och har aldrig haft.
Fb använder jag för marketplace och några olika grupper, typ cykling och löpning, dock inte lika aktiv längre. Så betala 1700:- om året för det, näe.

På instagram nu iallafall om man vill slippa sponsrad reklam så kan man gå in på "följer" och då ser man enbart dom man följer och ingenting annat. Ingen reklam och ingen sponsrad reklam, väldigt skönt. Plus att man inte missar dom man faktiskt följer.

Helt ointressant för mig att betala. Använder FB mycket sparsamt, har inga foton, eller ens någon riktig profil där. Skulle aldrig dela några riktiga uppgifter offentligt där om mig själv av flera skäl. Instagram har jag aldrig haft ett konto på och har inget intresse av.

På instagram nu iallafall om man vill slippa sponsrad reklam så kan man gå in på "följer" och då ser man enbart dom man följer och ingenting annat. Ingen reklam och ingen sponsrad reklam, väldigt skönt. Plus att man inte missar dom man faktiskt följer.
Hade ingen aning om detta, vilken skillnad :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Småhunds ägare
  • Kangal!

Hästrelaterat

Tillbaka