Meta funderar på att ta betalt för sociala medier.

Skulle du betala för Facebook eller Instagram?

• Jag skulle betala för det.

Röster: 1 0,6%
  • Kanske.

Röster: 20 12,7%
  • Inte en chans.

Röster: 137 86,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    158
Absolut inte betala. Har ingen reklam på Insta där jag inte följer särskilt många. Det scrollar en massa reklam när jag kollar på FB på mobilen. På datorn har jag adblock och ser ingen reklam öht. Ibland förslag (mest katter) på grupper jag skulle vilja vara intreseserad av att gå med, och människor med gemensamma vänner jag vill bli vän med.

Jag har valt bort riktad reklam och får upp riktad. Inte en chans att en massa reklam/inlägg som rör min bostadsort, min ålder och det jag söker inte är riktad.

Snacka om att skynda på sin egna undergång. Jag är redan på väg bort så mycket som jag kan. Har börjat försöka röra mig mer mot Pixelfed istället för instagram men saknar fortfarande de jag följer på instagram så jag hänger på båda ett tag till. Facebook har en del grupper, sen länge uppbyggda communites, som jag kommer sakna men de är redan på väg bort därifrån som det är. En hel del startar discord-servrar istället vilket jag gillar.
Pixelfed..? Det är inget jag känner till, men kan det ses som ett alternativ till instagram så är jag med! Jag är SÅ less på både instagram och facebook och vill gärna hitta andra alternativ.

Pixelfed..? Det är inget jag känner till, men kan det ses som ett alternativ till instagram så är jag med! Jag är SÅ less på både instagram och facebook och vill gärna hitta andra alternativ.
Den är en del av 'Fediverse' precis som Mastodon. Tyvärr har jag ännu inte hittat så många konton att följa ännu men jag följer lite hashtags i hopp om att hitta fler :)

Jag ser det litet grand som att köpa tidningen.
Min huvudsakliga användning av Facebook är som annonsblad och kontaktcenter.
Att någon annan håller med en platform för det kan jag tänka mig att betala för.
Jag köpte Gula Tidningen när det begav sig och en egen domän, hemsida och webbhotell kostar det med.

Edit.
Instagram tittar jag bara sporadiskt på.

Jag har inga större problem med reklamen och tycker väl egentligen inte det är något konstigt med att behöva betala om man väljer bort den. Så funkar det ju överlag idag. Men nu stör jag mig inte, som sagt, och kommer därför inte att börja betala. Det här är väl dock inget nytt?

Jag ser det litet grand som att köpa tidningen.
Min huvudsakliga användning av Facebook är som annonsblad och kontaktcenter.
Att någon annan håller med en platform för det kan jag tänka mig att betala för.
Jag köpte Gula Tidningen när det begav sig och en egen domän, hemsida och webbhotell kostar det med.

Edit.
Instagram tittar jag bara sporadiskt på.
Jag köper inga tidningar, har aldrig gjort, och klarar mig utan dom och reklam hatar jag som pesten. Senast i veckan fick en reklamutdelare en utskällning efter frågan om han inte var läskunnig, jag har en skylt vid postlådan som klart och tydligt meddelar att all reklam är förbjuden att lägga i lådan, alla andra fattade budskapet men denne utdelare behövde ett verbalt förtydligande och jag garanterar, han fattade budskapet och kommer aldrig att göra om misstaget.

Ska jag köpa eller sälja nåt finns Blocket och Tradera, jag betalar hellre för min annons och slipper alla "fantastiska" erbjudanden och annat svammel i flödet än hänger mig fast vid ett socialt media som helt gått över till att kräkas nonsens-annonser och ha mage att också ta betalt för skiten.

Instagram, tiktok och annat har jag aldrig haft och har heller inga planer på att skaffa det, jag är helt ointresserad av att veta vad influencers och likställda håller på med.

Ska jag köpa eller sälja nåt finns Blocket och Tradera
Jag tycker att de riktigt bra och billiga alternativen i närområdet saknas på dessa ställen.
Mina bästa affärer gör jag i grupper på Facebook.
Så den begränsningen av min marknad är jag inte beredd att göra.

Men om Facebook blir övergivet av andra så försvinner ju marknaden därifrån och då följer jag med.
Facebook borde akta sig för att få för stora avhopp eftersom att användarna lätt flyttar till någon annan plats.
Och fort går det.

Jag tycker att de riktigt bra och billiga alternativen i närområdet saknas på dessa ställen.
Mina bästa affärer gör jag i grupper på Facebook.
Så den begränsningen av min marknad är jag inte beredd att göra.

Men om Facebook blir övergivet av andra så försvinner ju marknaden därifrån och då följer jag med.
Facebook borde akta sig för att få för stora avhopp eftersom att användarna lätt flyttar till någon annan plats.
Och fort går det.
Flera grupper jag är med i har övergett Facebook och gått tillbaks till forum och det är just pga. reklam samt att vissa kriminella element hittat ett sätt att lägga in fejkannonser och börja blåsa medlemmarna, vilket inte är lika lätt på ett forum där man är med sitt riktiga namn och har måst blivit inbjuden av nån som känner höga vederbörande om det finns en köp & säljsida.

Det vore skönt att kunna slippa facebook helt, så jag hejar på idéerna att ta betalt. Hade det inte varit för events, stallgrupper och säljgrupper hade jag utan problem lämnat.

Det vore skönt att kunna slippa facebook helt, så jag hejar på idéerna att ta betalt. Hade det inte varit för events, stallgrupper och säljgrupper hade jag utan problem lämnat.
Så för att du inte gillar facebook tycker du att de ska börja ta betalt? Det är väl bara att själv lämna om man inte gillar?
Det känns som om jag missförstår vad du menar, tror jag.

Den där riktade reklamen är så urbot dum i sitt urval så varför några annonsörer vill annonsera där är obegripligt. Dessutom är där en hel del tveksamma annonser med som de knappast vill ha sin egen annons bredvid om de vore kloka.

Så för att du inte gillar facebook tycker du att de ska börja ta betalt? Det är väl bara att själv lämna om man inte gillar?
Det känns som om jag missförstår vad du menar, tror jag.
Jag kan tänka lika. Om Facebook får minskat inflytande genom att ta betalt och gräva sin egen grav, så blir världen en bättre plats. Men du har säkert rätt i att det inte bevarar trådämnet.

Jag har inga större problem med reklamen och tycker väl egentligen inte det är något konstigt med att behöva betala om man väljer bort den. Så funkar det ju överlag idag. Men nu stör jag mig inte, som sagt, och kommer därför inte att börja betala. Det här är väl dock inget nytt?
Grejen är att man inte väljer bort reklamen. Man får exakt lika mycket reklam ändå, om avtalet innebär det de beskriver, det enda är att istället för riktad reklam får man slumpmässig.

Grejen är att man inte väljer bort reklamen. Man får exakt lika mycket reklam ändå, om avtalet innebär det de beskriver, det enda är att istället för riktad reklam får man slumpmässig.
Då så föredrar jag ju riktad reklam.
Att ha någon sorts intresse av ämnet är bättre än att det bara är i vägen.

Då så föredrar jag ju riktad reklam.
Att ha någon sorts intresse av ämnet är bättre än att det bara är i vägen.
Det gör inte jag.
Reklam som reklam, den är inget annat än ett irriterande moment. Jag har typ aldrig behov av att köpa något som sticks upp i nyllet på mig utan att jag frågat efter det, och ju mer oväsentligt desto lättare att ignorera.

Men om jag slipper att de lagrar och hanterar mina data spelar roll. (Om man nu kan lita på att man gör det? Men det är en annan fråga.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka