Meta funderar på att ta betalt för sociala medier.

Skulle du betala för Facebook eller Instagram?

• Jag skulle betala för det.

Röster: 1 0,6%
  • Kanske.

Röster: 20 12,7%
  • Inte en chans.

Röster: 137 86,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    158
Men om jag slipper att de lagrar och hanterar mina data spelar roll. (Om man nu kan lita på att man gör det? Men det är en annan fråga.)
Det slipper man nog inte oavsett.

Jag har personligen lättare att värja mig mot sådant som jag är väl bekant med än ny prylar som jag inte vet något om.
Det stökar inte lika mycket med min hjärna.

Men där så fungerar man nog olika.
Har jag sett en annons en gång så sorterar hjärnan bort den nästa gång.

Det gör inte jag.
Reklam som reklam, den är inget annat än ett irriterande moment. Jag har typ aldrig behov av att köpa något som sticks upp i nyllet på mig utan att jag frågat efter det, och ju mer oväsentligt desto lättare att ignorera.

Men om jag slipper att de lagrar och hanterar mina data spelar roll. (Om man nu kan lita på att man gör det? Men det är en annan fråga.)
Jag litar inte ett ögonblick på det. De lär lagra data lika mycket som någonsin.

Jag kan tänka lika. Om Facebook får minskat inflytande genom att ta betalt och gräva sin egen grav, så blir världen en bättre plats. Men du har säkert rätt i att det inte bevarar trådämnet.
på vilket sätt har det inflytande och på vilket sätt blir världen en bättre plats? Visst är folk otrevliga på facebook, men det är inte riktigt där krigen och det värsta sker i världen, så att önska betalning för alla de som rent faktiskt har det som social grej känns lite som en överreaktion. Bara låt bli att använda om man är missnöjd?

på vilket sätt har det inflytande och på vilket sätt blir världen en bättre plats? Visst är folk otrevliga på facebook, men det är inte riktigt där krigen och det värsta sker i världen, så att önska betalning för alla de som rent faktiskt har det som social grej känns lite som en överreaktion. Bara låt bli att använda om man är missnöjd?

Jag tänker inte i första hand på användare utan på konceptet och maktkoncentrationen hos Meta som samlar data från alla användare runtom i världen för att få ännu mer makt och inflytande. Jag anser alltså att det vore finurligt om Meta misslyckades med sina strategier för att skaffa mer makt, och en sån väg kan vara att införa betalning.

Nu är hela betalningshotet en teater för att visa på något annat för att få ännu mer makt. Men ändå.

Jag tänker inte i första hand på användare utan på konceptet och maktkoncentrationen hos Meta som samlar data från alla användare runtom i världen för att få ännu mer makt och inflytande. Jag anser alltså att det vore finurligt om Meta misslyckades med sina strategier för att skaffa mer makt, och en sån väg kan vara att införa betalning.

Nu är hela betalningshotet en teater för att visa på något annat för att få ännu mer makt. Men ändå.
Sådant där hot går jag inte på och skulle inte betala för det heller.
Makt och inflytande över vad?
Men meta är ju inte de enda som har våra uppgifter. Har aldrig förstått den här märkliga rädslan för att någon samlar ens data. Jag har inte precis läst mängder av incidenter där de uppgifterna används? Förutom av privatpersoner som skickar skit och virus som folk klickar på och så reklam osv.

Men jag antar att jag är både naiv och dum i huvudet som inte ser det som några större faror jämfört med allt annat som pågår i världen.

Ja om de börjar ta betalt tror jag majoriteten av användarna flyttar till en annan app och då kommer det ju bli den som blir tongivande istället. Problemet är ju att alla verkar bli helt galna så fort de får lite makt, så risken är väll stor att även den på sikt går samma väg.

Sådant där hot går jag inte på och skulle inte betala för det heller.
Makt och inflytande över vad?
Men meta är ju inte de enda som har våra uppgifter. Har aldrig förstått den här märkliga rädslan för att någon samlar ens data. Jag har inte precis läst mängder av incidenter där de uppgifterna används? Förutom av privatpersoner som skickar skit och virus som folk klickar på och så reklam osv.

Men jag antar att jag är både naiv och dum i huvudet som inte ser det som några större faror jämfört med allt annat som pågår i världen.

Hotet om betalning har en annan avsikt, eftersom EU börjar ifrågasätta och ställa krav.

Metas logikschema ska få alla att ledas till att de flesta vill ha reklam. De lanserar att man kan betala för att få reklamfritt och sätter kostnaden hyfsat högt. Väldigt få väljer att köra reklamfritt. Alltså vill de flesta medborgarna egentligen ha reklam och EU är dumma som ens tar upp frågan som viktig.

Jag anser nog att det är ganska naivt om man inte ser vilken enorm makt Meta har i det samhälle vi lever i.

Hotet om betalning har en annan avsikt, eftersom EU börjar ifrågasätta och ställa krav.

Metas logikschema ska få alla att ledas till att de flesta vill ha reklam. De lanserar att man kan betala för att få reklamfritt och sätter kostnaden hyfsat högt. Väldigt få väljer att köra reklamfritt. Alltså vill de flesta medborgarna egentligen ha reklam och EU är dumma som ens tar upp frågan som viktig.

Jag anser nog att det är ganska naivt om man inte ser vilken enorm makt Meta har i det samhälle vi lever i.
Jag anser att sociala medier har makt eftersom folk hänger där och det påverkar ens mående. Men makt som i annat har jag svårt att se som enormt. Speciellt då jag inte fått den förklarad för mig.
Reklam? Ja, den finns överallt. Jag har svårt att se den som farlig, mer jobbig, men inte farlig.

Är man inte nöjd med Meta hamnar man på någon annan plattform. Jag har ett instagramkonto som jag inte använder, bara för att meta finns betyder inte det att man måste använda deras tjänster. Det är många som inte gör.

Utan fb skulle jag lite snabbt räknat behöva ha kolla på över 20 hemsidor om jag ska få med allt. Vilken jävla röra 😅
Det är galet smidigt med allt på samma ställe, snabb översikt, kunna bjuda in andra, se vilka som ska vara med, snabba svar, snabba ändringar som alla berörda ser, kunna skriva med de andra osv.

Visst att det går att byta till en annan plattform men då behöver verkligen alla byta och jag är cynisk nog att inse att det kommer bli precis samma där med reklam osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att kommunicera
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Dammsugare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka