Kritiken mot Skatteverket – efter beslutet om systrarna Ramel

Skatteverkets beslut om Antonia och Juliette Ramel väcker irritation i hästvärlden.
Lantbrukarnas riksförbund är kritiskt.
– Vi har under lång tid noterat att Skatteverket haft en negativ inställning till hästföretag, säger Martin Mörman, näringspolitisk skatteexpert på förbundet.

Med systranars resonemang kan man ju även registrera ett företag där man enbart redovisar utgifter för resa till och från arbete samt dra momsen på försäkring, bränsle, service och reparationer på bilen samt däck m.m. Redovisar man inga intäkter så är det än hobby. Särskild då om man inte utbildar och vidare säljer i det här fallet dressyr hästar, utan enbart ägnar sig åt det egna tävlandet utan att redovisa eventuella prispengar utan enbart redovisar momsavdrag på foder, reseutgifter mm.

Anledningen till att Skatteverket generellt kan vara något skeptiska till hästverksamhet, är väl just sånt här. Jag kan gott förstå det, ärligt talat, även om det kan ställa till det för dem som bedriver hästverksamhet/-företag enligt konstens alla regler. Om jag fick en krona för varje tillfälle då nån föreslog/tyckte att jag kunde köpa t ex en sadel "på firman", eller något annat till min egen häst (som inte hade något med mitt företag att göra, även om verksamheten var hästrelaterad), så skulle jag vara rik...

Känns det inte lite oseriöst av LRF att stå bakom dem också när de faktiskt inte verkar bedriva ett seriöst företag?
Dvs med vinstsyfte. Jag håller med Skatteverket att det inte räknas om man inte säljer..
Framför allt att gå in i retoriken om att vara för eller emot hästföretag tycker jag känns oseriös.

Om de har konkreta synpunkter på vad de anser vara fel i kriterierna för näringsverksamhet, eller deras tillämpning i något speciellt fall, så kan det ge en vettig diskussion om saken.

Men i detta fall verkar det av infon snarare vara solklart fel än fråga om tolkning av praxis i någon oklar gråzon? Så vad är det egentligen för lagstiftning de förespråkar? Specialregler för hästsport, eller en förändring av hela principen om gränserna för vad som är näringsverksamhet?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Antonia och Juliette Ramel har åkt på en skattesmäll. Staten kräver OS-ryttarna på 30 miljoner kronor efter att Skatteverket bedömt...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka