Kritiken mot Skatteverket – efter beslutet om systrarna Ramel

Skatteverkets beslut om Antonia och Juliette Ramel väcker irritation i hästvärlden.
Lantbrukarnas riksförbund är kritiskt.
– Vi har under lång tid noterat att Skatteverket haft en negativ inställning till hästföretag, säger Martin Mörman, näringspolitisk skatteexpert på förbundet.

Jag förstår inte ens hur någon kan tycka detta är ok? Det finns ju ingen verksamhet och inget vinstsyfte? Jag skäms om LRF på något sätt tänker driva denna fråga.

Vilken dröm att kunna resa världen runt och tävla och dra av allt utan krav på att tjäna några pengar!
Tro fan att SKV är negativ mot hästverksamhet.

Avdrag får du göra automatiskt eftersom ekonomibyggnader är näringsfastighet. 😊
Jag har nog som @Blyger uppfattningen att många underskattar betydelsen av att göra en genomtänkt gränsdragning mellan näringsdelen och bostadsdelen. Och kanske inte helt inser innebörden och konsekvenserna av de valen som görs i samband med det.

Har man t.ex. en dominerande användning av dem som skulle generera förmånsbeskattning för privat bruk så kan det ofta vara bättre att lägga dem utanför. Och på alla gårdar det inte givet vilka uthus som är bihang till bostaden respektive lantbruket.

Jag förstår upprördheten hos hästföretagare som är uppfödare, det tar ju i allmänhet lång tid innan en får inkomst på ett föl/unghäst men om allt sköts korrekt är ju målet att gå med vinst.

I det här fallet är det ju solklart att det inte fanns något vinstsyfte. Nog måste de ha kunnat utbilda och kränga några tävlingshästar iaf?!

Jag undrar hur dom kunde dra av moms om det inte deklarerades någon inkomst alls?

Dom måste väl ha haft intäkter för åtminstone 30 miljoner för att det ska vara möjligt att göra ett avdrag för 30 mil? Annars skulle väl Skatteverket inte vilja ha dom pengarna?

Men jag är skitkass på pappersarbete och kör frilansfinans för min lilla verksamhet istället 😂

Jag undrar hur dom kunde dra av moms om det inte deklarerades någon inkomst alls?

Dom måste väl ha haft intäkter för åtminstone 30 miljoner för att det ska vara möjligt att göra ett avdrag för 30 mil? Annars skulle väl Skatteverket inte vilja ha dom pengarna?

Men jag är skitkass på pappersarbete och kör frilansfinans för min lilla verksamhet istället 😂
Moms får man tillbaka om det inte finns någon utgående att dra den mot.

Fast jag (och många, många) har inga inkomster på gården. Du behöver väl fortfarande inkomster för att kunna dra moms?
Ja; någon inkomst eller planerad inlomst. Men om du tex bara köper beg traktor och lite plank till ladorna är det låga krav, det presumeras vara företag. Men hästar för 130 M är en annan sak.

Jag förstår upprördheten hos hästföretagare som är uppfödare, det tar ju i allmänhet lång tid innan en får inkomst på ett föl/unghäst men om allt sköts korrekt är ju målet att gå med vinst.

I det här fallet är det ju solklart att det inte fanns något vinstsyfte. Nog måste de ha kunnat utbilda och kränga några tävlingshästar iaf?!
Slår mig också varför de var så korkade att de inte krängde en häst om året. Det går ju att köpa, låta skötare rida och sedan sälja för samma pris. Då går det ju att skylla på otur/marknaden att man inte går med vinst.

Uppfödare måste nog börja som hobby. Sedan har man väl åtminstone 1 till salu per år löpande.

Moms får man tillbaka om det inte finns någon utgående att dra den mot.
Men rör det sig om miljoner lär du bli granskad. Lite kul, när jag hade vinst på företaget ville SKV inte ha moms för de kallade det hobbyverksamhet. Sen hade jag två år med intäktspaus där jag fick tillbaka rätt mkt moms.

I vissa branscher måste man först visa att man drar in pengar för att få dra moms, vilket jag har sparat rätt mycket pengar på.

Omsättningen som framgår är mellan 500 tkr och 1 miljon, vilket troligen inte kan anses vara i paritet med kostnaderna och momsen de fått tillbaka under alla år.

KL
Jag vet inte om det är jag som letar på fel ställe/sätt, men kan inte hitta några av deras hästar i Blup eller SH? :confused:

Ja; någon inkomst eller planerad inlomst. Men om du tex bara köper beg traktor och lite plank till ladorna är det låga krav, det presumeras vara företag. Men hästar för 130 M är en annan sak.
Liten gård, ingen skog pga slättmark, egna hästar - svårt att se vart min planerade inkomst är 😅

Fast jag (och många, många) har inga inkomster på gården. Du behöver väl fortfarande inkomster för att kunna dra moms?
Du redovisar ditt underskott från gården i deklarationen och får då ett ackumulerat underskott. Skulle du då någon dag börja göra en vinst i din verksamhet (kan ju vara något helt annat än hästar), kan du kvitta det mot underskottet. På så sätt tar det ett tag innan du behöver skatta för din vinst.

Citerade nog fel inlägg här 🤔 Underskott är klokt att ta upp i deklarationen, men momsregistrering görs först när man har ”riktig” verksamhet.

Omsättningen som framgår är mellan 500 tkr och 1 miljon, vilket troligen inte kan anses vara i paritet med kostnaderna och momsen de fått tillbaka under alla år.

KL
Jag vet inte om det är jag som letar på fel ställe/sätt, men kan inte hitta några av deras hästar i Blup eller SH? :confused:
De bor utomlands så deras tävlingshästar är inte reggade här. Buriel till exempel tror jag aldrig ens satt en hov på svensk mark.

Slår mig också varför de var så korkade att de inte krängde en häst om året. Det går ju att köpa, låta skötare rida och sedan sälja för samma pris. Då går det ju att skylla på otur/marknaden att man inte går med vinst.
Det måste nog vara en ganska värdefull häst i så fall och det blir en betydande ekonomisk risk att köpa och sälja. Tror inte skatteverket skulle låta sig luras av en häst i normal prisklass, det blir för genomskinligt.

Känns det inte lite oseriöst av LRF att stå bakom dem också när de faktiskt inte verkar bedriva ett seriöst företag?
Dvs med vinstsyfte. Jag håller med Skatteverket att det inte räknas om man inte säljer..
LRF företräder de som har pengar att betala dem. Tyvärr.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Antonia och Juliette Ramel har åkt på en skattesmäll. Staten kräver OS-ryttarna på 30 miljoner kronor efter att Skatteverket bedömt...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama