Träning och hälsa del 12

Imorgon ska jag träna!!!!!!!
Är fortfarande lite snorig och hes, men har inte ont nånstans, så ska köra ett lugnare rygg/biceps pass och sen försöka köra hela helgen ☺️

Kommer vara hos killen på lördag så får se hur det blir då, tycker det är så bökigt, då måste jag först hem och hämta mina grejer, gå till gymmet, gå hem och åka tillbaka till honom 😅

Invigde hexbaren nyss. Vet att det inte är samma teknik som vid vanliga marklyft och oj vad det gick lätt att lasta på :o
20250410_185200.webp

Jag fick gräva djupt under dagens "Engine"-pass (läs: PT-pass med konditionsfokus), jag har sån sinnessjuk träningsvärk i låren efter igår och det kändes helt omöjligt att ta sig igenom i början men det slutade med att jag kunde pusha mig själv oväntat mycket under passets gång. Njutbart var det dock inte!

Först körde vi uppvärmning i form av 6x20 sekunder med stegrande tempo på valfri maskin, och sedan tre varv av följande fyra delar där varje del pågick i tre minuter ("E3MOM" för er som är bekanta med crossfit-terminologi):

A:
  1. 12-15 kcal stakmaskin, högt tempo
  2. 3 rope climbs
  3. Lugnt tempo på stakmaskinen resterande tid
B:
  1. 12-15 kcal löpning, högt tempo
  2. 15 sit ups
  3. Lugnt tempo på löpbandet resterande tid
C:
  1. 12-15 kcal rodd, högt tempo
  2. 10 armhävningar
  3. Lugnt tempo på roddmaskinen resterande tid
D:
  1. 12-15 kcal cykel, högt tempo
  2. 6 burpee box jumps
  3. Lugnt tempo på cykeln resterande tid
När vi hade kört igenom A-D en gång fick vi vila i en minut, sedan körde vi igenom det igen, vilade en minut och så till slut en tredje runda.

D var nog den enda delen som kändes något sånär hanterbar för mig och C var definitivt den jag kämpade mest med. B var också tuff eftersom jag har väldigt svårt att få någon slags återhämtning medan jag springer (vilket alltså var poängen med att springa i lugnt tempo när man gjort de första två övningarna). Det var nog lite därför jag upplevde C som så tuff, annars är både rodd och armhävningar sådant jag oftast känner mig hyfsat stark i. Men men, jag lyckades skrapa ihop 15 kcal på samtliga övningar samtliga varv och det är jag jättenöjd med, annars brukar jag sikta på den lägre siffran (eller någonstans däremellan) eftersom passet naturligtvis även vänder sig till folk som är både 1) män och/eller 2) mer vältränade än jag :D

Firade med en lång välbehövlig dusch och sedan tonfisksallad + Ben & Jerry's till middag, allt handlar om balans här i livet ni vet ;)

Nu ladda om inför styrkepass med fokus militärpress imorgon!

Tänkte försöka ta mig i kragen och ta mig till gymmet. Men det är motigt att ta sig iväg dit bland alla vältränade människor och vara helt otränad och jäklig. Jag inser att det sitter i mitt huvud men det är ändå svårt. Har ingen direkt koll på hur maskiner osv funkar heller

Tänkte försöka ta mig i kragen och ta mig till gymmet. Men det är motigt att ta sig iväg dit bland alla vältränade människor och vara helt otränad och jäklig. Jag inser att det sitter i mitt huvud men det är ändå svårt. Har ingen direkt koll på hur maskiner osv funkar heller
Här vill jag verkligen slå ett slag för att boka en introduktion med en PT som kan visa dig hur allt fungerar. Jag vet att det kostar en slant, men en timme bör räcka och det är väl investerade hundralappar. Jag kan nästan garantera att det kommer att göra dig betydligt mer bekväm med att gå dit, för det är verkligen jättejobbigt och läskigt att gå till gymmet när man inte riktigt vet vad/hur man ska göra! Jag har tränat på olika gym i mer än 10 år nu och känner mig fortfarande lite obekväm när jag ska träna på ett nytt ställe där jag inte riktigt vet hur det ser ut eller fungerar. Tror också att det kommer att hjälpa dig att bli av med känslorna av att du inte passar in, och så får du försöka komma ihåg att de där "vältränade" människorna sällan har tid att tycka eller tänka något om dig. Om något är det väl jättebra att du är där trots att du är "otränad", man måste ju börja någonstans och det gäller alla! Heja heja :heart

Helt okej pass idag!
Rygg/biceps

Tillbaka efter 100 års sjukdom. Försökte ta det hyfsat lugnt 😂🤡

Marklyft
- 60x10
- 70x10
- 80x10
- 90x6 😅

Bicepscurl med hantlar
- 10x10
- 10x10
- 10x8

Latsdrag
- 40x10
- 37.5x10
- 37.5x10

Enarmsrodd i maskin
Denna var bra!
- 5x10
- 10x12
- 15x12

Hammercurl med hantlar
- 9x10
- 9x8
- 9x8

Sista på 90 här.

Jag har jobbat mycket, (bland annat ett beordrat 15 h pass förra söndagen..) och sen varit på konferans i tre dagar denna veckan så det var mer än en vecka sedan jag var på gymet!
Hade en tanke att ta det lugnt men så blev det icke haha.
Tog ett pr i frontböj på 50 kg x 6. Kul med riktiga dips! Gjorde 2+2+1 med kroppsvikt och sen ett gäng med gummiband.
Avslutade med 10 min roddmaskin med målet att ta mig så långt som möjligt bara. Det var jobbigt men älskar roddmaskin ändå. Bästa konditionsmaskinen tycker jag!

Det var SÅ härligt att vara tillbaka!

IMG_2345.webp

Och hörni jag filmade mina dips idag fick den här bilden. Tyckte det var kul att lägga jämte en startbild jag tog från en annan film för två år sedan! Då hade jag ganska precis fått mitt andra barn och rumpan var plattare än någonsin. Nu som sagt två år senare och börjar tycka riktigt bra om min form! Kände mig lite stolt idag när jag kollade bilderna 🥰

IMG_2346.webp

Och hörni jag filmade mina dips idag fick den här bilden. Tyckte det var kul att lägga jämte en startbild jag tog från en annan film för två år sedan! Då hade jag ganska precis fått mitt andra barn och rumpan var plattare än någonsin. Nu som sagt två år senare och börjar tycka riktigt bra om min form! Kände mig lite stolt idag när jag kollade bilderna 🥰

Visa bifogad fil 165508

Vilken skillnad! Du är gryyyym, och najs med magmusklerna som skymtas där under också 🙌

Visa bifogad fil 165508
Grym skillnad 💪🏻💪🏻💪🏻 imponerad!

Och eftersom man får mycket tid över när man är uppe med tuppen så tog jag årets första uterunda också!
1000092801.webp

Ska försöka komma igång och köra 3 km så ofta jag kan. Det var skitjobbigt och skitvarmt 😂 nästa gång blir det att springa i t-shirt.

Är det någon annan än jag som får problem med, som i smärta i, övre delen av latsen efter pull ups? För mig blir det ofta att de gör ont på ett sätt att de känns närmast inflammerade, det bränner och svider alltså även när jag bara sitter helt stilla, och det tenderar att sitta i ett bra tag (i skrivande stund har jag rejält ont sedan ett pass i fredags eftermiddag). Det är bara just den övre delen det gäller, den som liksom löper från övre delen av ryggen, runt revbenen och fram emot armhålan, typ den här:

1.webp

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
73 909
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 509
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
65 210
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
78 142
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek på jaktlabbar
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈