Jag fick gräva djupt under dagens "Engine"-pass (läs: PT-pass med konditionsfokus), jag har sån sinnessjuk träningsvärk i låren efter igår och det kändes helt omöjligt att ta sig igenom i början men det slutade med att jag kunde pusha mig själv oväntat mycket under passets gång. Njutbart var det dock inte!
Först körde vi uppvärmning i form av 6x20 sekunder med stegrande tempo på valfri maskin, och sedan tre varv av följande fyra delar där varje del pågick i tre minuter ("E3MOM" för er som är bekanta med crossfit-terminologi):
A:
- 12-15 kcal stakmaskin, högt tempo
- 3 rope climbs
- Lugnt tempo på stakmaskinen resterande tid
B:
- 12-15 kcal löpning, högt tempo
- 15 sit ups
- Lugnt tempo på löpbandet resterande tid
C:
- 12-15 kcal rodd, högt tempo
- 10 armhävningar
- Lugnt tempo på roddmaskinen resterande tid
D:
- 12-15 kcal cykel, högt tempo
- 6 burpee box jumps
- Lugnt tempo på cykeln resterande tid
När vi hade kört igenom A-D en gång fick vi vila i en minut, sedan körde vi igenom det igen, vilade en minut och så till slut en tredje runda.
D var nog den enda delen som kändes något sånär hanterbar för mig och C var definitivt den jag kämpade mest med. B var också tuff eftersom jag har väldigt svårt att få någon slags återhämtning medan jag springer (vilket alltså var poängen med att springa i lugnt tempo när man gjort de första två övningarna). Det var nog lite därför jag upplevde C som så tuff, annars är både rodd och armhävningar sådant jag oftast känner mig hyfsat stark i. Men men, jag lyckades skrapa ihop 15 kcal på samtliga övningar samtliga varv och det är jag jättenöjd med, annars brukar jag sikta på den lägre siffran (eller någonstans däremellan) eftersom passet naturligtvis även vänder sig till folk som är både 1) män och/eller 2) mer vältränade än jag
Firade med en lång välbehövlig dusch och sedan tonfisksallad + Ben & Jerry's till middag, allt handlar om balans här i livet ni vet
Nu ladda om inför styrkepass med fokus militärpress imorgon!