Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Zetly

Trådstartare
God kväll!
Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande.
Ena hästen sväljer inte sin saliv, det ser nästan ut som om han kräks eftersom det samlas i munnen och rinner ut när han öppnar munnen. Allmäntillståndet är inte försämrat utan han betedde sig som vanligt.
Ringde ut jourhavande veterinär som kollade i munnen men inget konstigt där, vi gick då med sond ner i matstrupen men inget där heller, tog infektionsprover som var normala. Han fick 1 spruta kortison för att utesluta någon form av allergisk reaktion men inger där heller.
Veterinären jag hade ute rådde mig att åka akut till klinik, ringde upp närmsta akutöppna klinik men de rådde mig, efter samtal med veterinären som väntade kvar i stallet , att avvakta till imorgon. Distriktsvet tyckte absolut att jag skulle åka trots att kliniken rått mig att vänta. Efter att distriktsvet åkt ringde jag upp min vanliga vet som tack och lov svarade. Hon rådde mig också att vänta tills imorgon då allmäntillståndet verkade stabilt. Så nu sitter vi här, jag kollar honom 1 gång i timmen och hittills är det inga större förbättringar. Någon som har varit med om samma?
Kan tillägga att han åt några tuggor hö men inte mer än så :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min labrador har en mycket aggressiv variant av armbågsartros. Förra hösten märkte vi av att hon blev stel efter aktivitet, vilket har...
Svar
14
· Visningar
3 110
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 260
Senast: pews1972
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 046
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 932
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp