Träning och hälsa del 12

Jag är så bortskämd med sällskap på gymmet, mitt sällskap är dock upptaget hela helgen så jag får vara här själv idag 😅 tog i lite för mycket sist så fick lite känningar i ryggen, så idag går jag ner lite i vikt och är försiktig. Har fått lite ändringar i mitt program, har bett om mer fokus på rygg och rumpa då jag tycker att jag byggt mycket muskler på armar och låt, får se hur det känns om några månader 😊
 
Tränar blygsamt med promenader och lätta pass på gymmet 1-2 gånger per vecka. Målet har främst varit att bli rörligare då kroppen är rätt trasig. Så hittade jag detta i DN idag, där man presenterar forskning kring sambandet mellan vighet och livslängd.

Gjorde den förenklade versionen av testet som visas i tidningen och fick mycket låg risk. Säger tack till träningen för det! Bättre motivation till att ta sig till gymmet går knappast att få.
IMG_7036.webp
 
Mycket bättre känsla i gårdagens knäböjspass! Förra veckan fick jag skippa sista setet p.g.a kramp i lårmusklerna som fick det att kännas som att de skulle gå av ifall jag belastade mer, men idag hade jag inga sådana känningar alls. Förmodligen en kombination av att kroppen är lite mer "igång" nu än förra veckan, då jag just hade kommit hem från semestern, samt att jag var lite extra noga med uppvärmning och stretch igår.

Screenshot_20241015_110703_Zone One.webp


Det var alltså Week 2 vi körde idag, andra veckan av pågående volymblock. Volympass är mentalt jobbiga på sitt eget sätt, så många reps och så mycket tid att tänka på hur jobbigt det är! 😅 Men det är visst nyttigt det också... Gillar verkligen släden och även sandbag hold var kul, vi gjorde den med 50 kg vilket var lättare än väntat. Det svåraste var att få upp den från golvet...

Passet avslutades med 4x10 sekunders sprint på valfri konditionsmaskin (i mitt fall stakmaskin) och sedan kände vi oss väldigt klara!

Ikväll står det bänkpress på schemat 🥳
 
Just det ja, vi körde ju en väldigt rolig uppvärmning igår som jag kan rekommendera till de som tränar med kompis/ar! Vi delades in i par och valde varsin konditionsmaskin. Där skulle vi turas om att köra tills vi kom så nära 100 meter som möjligt - lättare sagt än gjort! De meter vi överskred 100m med förvandlades till samma antal reps av en viss styrkeövning. Så om jag t.ex. rodde 105 meter på roddmaskinen skulle min partner göra 5 armhävningar, om min partner sedan sprang 108 meter på löpbandet skulle jag göra 8 benböj, osv... Så höll vi på tills alla paren gått igenom alla maskiner (rodd, stakmaskin, löpband och cykel). Det funkar ju även om man tränar själv, men då blir det lite mer intensivt kanske ;)
 
Var rädd om dig så kroppen håller ❤️ Jag är fortfarande inte återställd efter mitt diskbråck i november förra året. Ett litet misstag på grund av trötthet eller att kroppen är utmattad kan få väldigt stora konsekvenser. Jag kände inte ens av trötthet den dagen jag skadade mig. Bra att PTn tog sig tid att prata med dig.

Word!

Senaste månaderna har jag av naturliga skäl haft oerhört mkt tid att fundera kring hurfan det kunde gå så illa för mig på ett vanligt träningspass. Och jag tror att det kan vara så att kroppen var lite grundtrött i kombination med extrem otur. Jag var inte kännbart trött, men jag var heller inte pigg. När jag är ledig har jag en tendens att träna extra mkt eftersom jag har mer tid, jag är rastlös och ger mig sällan vilodagar. Jag tycker att man ska klara att vara fysiskt aktiv, vi är ju byggda för det och jag har aldrig varit en sådan som sitter still mkt. Så, jag vet inte om det är så, men jag vet heller inte att det inte finns ett samband, men faktum är att jag dagarna innan skadan sprungit en halvmara i halvstökig terräng på torsdag, cyklat 2-3 mil MTB fredag och söndag och detta förödande pass på måndagen var inget jag egentligen behövde göra. Jag bara tog mig ut för att jag inte hade nåt annat för mig, en kompis svarade inte i tfn och i väntan på att ha nån att besöka i området tänkte jag jogga en runda. Jag hade först tänkt strunta i det men eftersom jag inte skulle ha tid att träna dagen efter tänkte jag att jag kunde göra bort det denna dag istället...
Om jag grämer mig för det? Resten av livet...

Så - vad ni än gör - lyssna på kroppen eller lär er att göra det. Jag har betalt dyrt för mitt "tänk om jag bara är lat"-komplex.
 
Word!

Senaste månaderna har jag av naturliga skäl haft oerhört mkt tid att fundera kring hurfan det kunde gå så illa för mig på ett vanligt träningspass. Och jag tror att det kan vara så att kroppen var lite grundtrött i kombination med extrem otur. Jag var inte kännbart trött, men jag var heller inte pigg. När jag är ledig har jag en tendens att träna extra mkt eftersom jag har mer tid, jag är rastlös och ger mig sällan vilodagar. Jag tycker att man ska klara att vara fysiskt aktiv, vi är ju byggda för det och jag har aldrig varit en sådan som sitter still mkt. Så, jag vet inte om det är så, men jag vet heller inte att det inte finns ett samband, men faktum är att jag dagarna innan skadan sprungit en halvmara i halvstökig terräng på torsdag, cyklat 2-3 mil MTB fredag och söndag och detta förödande pass på måndagen var inget jag egentligen behövde göra. Jag bara tog mig ut för att jag inte hade nåt annat för mig, en kompis svarade inte i tfn och i väntan på att ha nån att besöka i området tänkte jag jogga en runda. Jag hade först tänkt strunta i det men eftersom jag inte skulle ha tid att träna dagen efter tänkte jag att jag kunde göra bort det denna dag istället...
Om jag grämer mig för det? Resten av livet...

Så - vad ni än gör - lyssna på kroppen eller lär er att göra det. Jag har betalt dyrt för mitt "tänk om jag bara är lat"-komplex.


Var tvungen att kolla lite i tråden nu har jag läst om din skada fan vad surt alltså. Jag kände mig ju inte ens trött den dagen jag skadade mig men jag hade definitivt tränat för många dagar den veckan. Jag skadade mig på en söndag och det tog emot lite att gå till gymmet den dagen just för att jag tränat många dagar. Men fysiskt var jag okej ändå kändes det som.

Jag ångrar mig också som fan. Nu är det snart ett år med daglig smärta, flera bakslag än jag kan räkna och total avsaknad av konditionsträning och styrketräning.

Till alla andra i tråden lär er att lägga in vilodagar även om kroppen känns okej. Det är aldrig värt det aldrig att dras med långvariga skador och smärta på grund av överträning.
 
Var tvungen att kolla lite i tråden nu har jag läst om din skada fan vad surt alltså. Jag kände mig ju inte ens trött den dagen jag skadade mig men jag hade definitivt tränat för många dagar den veckan. Jag skadade mig på en söndag och det tog emot lite att gå till gymmet den dagen just för att jag tränat många dagar. Men fysiskt var jag okej ändå kändes det som.

Jag ångrar mig också som fan. Nu är det snart ett år med daglig smärta, flera bakslag än jag kan räkna och total avsaknad av konditionsträning och styrketräning.

Till alla andra i tråden lär er att lägga in vilodagar även om kroppen känns okej. Det är aldrig värt det aldrig att dras med långvariga skador och smärta på grund av överträning.
Det är en balansgång det där med att veta när man behöver pusha sig själv lite och när det faktiskt är dags att lyssna på kroppen och ta en extra vilodag. För ibland kommer man vara trött eller osugen eller inte känna sig hundra. Om man aldrig pushar förbi sånt som är obekvämt eller som man inte känner för kommer man nog inte långt med sin träning. Men samtidigt tror jag som du och @_Taggis_ är inne på att man behöver lyssna på kroppen och vila om det verkligen känns som man behöver det. Har man skadat sig allvarligt förstår jag att man tänker mycket på vad som gick fel och om man hade kunnat förhindra det på något sätt. Men jag tror tyvärr att ibland kommer man skada sig trots att man gjort allt rätt. Ibland skadar man sig för att man tränat för mycket. Ibland för att man inte tränar alls. Men jag kan bara tänka mig hur deppigt med en så långdragen skada där det inte funkar med någon träning alls :( Önskar verkligen så snabb bättring som bara är möjligt.
 
Jag har varit på gymet tidigt tisdag morgon och nu ikväll! Har helst två dygn mellan passen minst eftersom jag kör helkropp varje gång men 1,5 dygn fick räcka denna gången. Är på sista veckan innan nytt upplägg och det innebär att pusha övningarna så mycket som möjligt (med bibehållen form) och förhoppningsvis landa några fina pb:n. Var inte riktigt på hugget i tisdags (klockan var trots allt 5 på morgonen 😂) men fick iaf ett pb i knäböj med 80 kg x 2. Var lite missnöjd med detta för jag ville haft x 3 men det kändes tungt så bangade på sista.
Mer nöjd med pb i viktade chins (supinerat grepp) där jag gjorde 3 rep med +4 kg :bump: Just det, raka marklyft blev också ett pb med 60 kg x 10 repetitioner.
Idag kände jag mig lite piggare, dock med lite träningsvärk i baksida lår efter igår morse (gissar att de raka marklyften är boven). Löste ett stadigt pb i hip thrust med 120 kg x 6. Och sen ett lite mer blygsamt pb i press 30 kg x 3.

På fredag är planen sista passet för veckan då jag hoppas på något slags pb i marklyft och frontböj. Marklyften har tbh inte känts skitbra dessa veckorna så vi får se. Hade sån hybris inför marklyften efter att inte ha kört de alls på hela sommaren haha. Men har ödmjukt fått inse att jag inte bara magiskt utvecklats i marklyft bara för att jag blivit starkare i knäböj :angel:
 
Det är en balansgång det där med att veta när man behöver pusha sig själv lite och när det faktiskt är dags att lyssna på kroppen och ta en extra vilodag. För ibland kommer man vara trött eller osugen eller inte känna sig hundra. Om man aldrig pushar förbi sånt som är obekvämt eller som man inte känner för kommer man nog inte långt med sin träning. Men samtidigt tror jag som du och @_Taggis_ är inne på att man behöver lyssna på kroppen och vila om det verkligen känns som man behöver det. Har man skadat sig allvarligt förstår jag att man tänker mycket på vad som gick fel och om man hade kunnat förhindra det på något sätt. Men jag tror tyvärr att ibland kommer man skada sig trots att man gjort allt rätt. Ibland skadar man sig för att man tränat för mycket. Ibland för att man inte tränar alls. Men jag kan bara tänka mig hur deppigt med en så långdragen skada där det inte funkar med någon träning alls :( Önskar verkligen så snabb bättring som bara är möjligt.

Det fetade i mitt citat. Ja... så har jag tänkt alltid. Att om jag inte biter ihop kommer jag ingen vart. Och nej man kan inte veta om det var ett samband eller bara ren otur. Omöjligt att veta. Men ja, man fundrar på det... Faktum är att min sköldkörtelsjukdom i sig kräver mer återhämtning än friska personer så jag kan inte bortse från det. Men som sagt, jag ville också komma i form och för det behöver man träna. Hur man än gör har man röven bak.
 
Båda marklyften och frontböjen gick vägen så nytt pb i mark med 90 kg x 2 och i frontböj 50 kg x 5. Kändes bra! Nu nytt fyra veckors program med huvudfokus marklyft och chins/pull-ups (supinerat grepp). Har varit riktigt trött i kroppen efter gårdagens pass men jag är ledig imorgon så jag måste passa på då tänker jag. Har väldigt hektiska veckor framför oss med mycket jobb och båda barnen fyller år och styrelsemöten och släktkalas och barnkalas och hej-kom-och-hjälp-mig 🤪
 
Haft en bra träningshelg. Fredagsfys på jobbet med en kortlek, ground to overhead, rumänska mark, Russian twists och någon mer magövning som jag glömt.
Tog mig runt milen igår medan yngsta barnet hade aktivitet, lite snabbare än sist och med en bra känsla i kroppen (mestadels 😅). Idag tog jag och killen med oss varsin kettlebell och gick med barnen till lekplatsen, så körde vi ett enkelt pass där medan de små lekte. Det jobbigaste var nog promenaden dit, suitcase carry med 18 kg (för mig då), 700 meter enkel väg. Bytte hand rätt ofta på slutet :D
image (6).webp
 
Båda marklyften och frontböjen gick vägen så nytt pb i mark med 90 kg x 2 och i frontböj 50 kg x 5. Kändes bra! Nu nytt fyra veckors program med huvudfokus marklyft och chins/pull-ups (supinerat grepp). Har varit riktigt trött i kroppen efter gårdagens pass men jag är ledig imorgon så jag måste passa på då tänker jag. Har väldigt hektiska veckor framför oss med mycket jobb och båda barnen fyller år och styrelsemöten och släktkalas och barnkalas och hej-kom-och-hjälp-mig 🤪
Wohoo, grattis till nya PBn! 🥳 Skönt att ha det i kroppen nu när du går in i en mer intensiv period, tänker jag?

Haft en bra träningshelg. Fredagsfys på jobbet med en kortlek, ground to overhead, rumänska mark, Russian twists och någon mer magövning som jag glömt.
Tog mig runt milen igår medan yngsta barnet hade aktivitet, lite snabbare än sist och med en bra känsla i kroppen (mestadels 😅). Idag tog jag och killen med oss varsin kettlebell och gick med barnen till lekplatsen, så körde vi ett enkelt pass där medan de små lekte. Det jobbigaste var nog promenaden dit, suitcase carry med 18 kg (för mig då), 700 meter enkel väg. Bytte hand rätt ofta på slutet :D
Visa bifogad fil 155373
Det här har jag kanske sagt förut, men din träning låter väldigt rolig och varierad! Vill också ha ett jobb som erbjuder fredagsfys på det sättet :cautious:
 
Jag hade en bra träningsvecka förra veckan: ett pass med fokus stöt, ett med knäböj, ett med bänkpress och så en ridlektion utöver det. Det enda som saknades var någon slags renodlad konditionsträning, vilket jag skulle ha gjort i fredags men blev tvungen att ställa in p.g.a livet. Men men, två av styrkepassen innehöll ganska rejält pulshöjande avslutningar och enligt min Garmin skrapade jag ändå ihop 315 intensiva minuter under veckans gång, så hjärta & lungor fick nog sitt ändå!

Planen för veckan är:

Måndag: Vila
Tisdag: Styrketräning, fokus bänkpress
Onsdag: Styrketräning, fokus frivändning
Torsdag: Vila
Fredag: Styrketräning, fokus stöt
Lördag: Konditionsträning (Hyrox)
Söndag: Vila

Jag hade egentligen jättegärna velat träna idag men får gäster vid lunchtid som stannar till imorgon, så det blir svårt att få in. Hade kunnat köra ett pass i morse, men så hade vi gäster igår som inte gick hem förrän vid midnatt så jag prioriterade sömn. Jag är visst inne i en socialt intensiv period just nu :p
 
Det här har jag kanske sagt förut, men din träning låter väldigt rolig och varierad! Vill också ha ett jobb som erbjuder fredagsfys på det sättet
Det är nog för att jag bara tränar det som känns kul för stunden. Kallas också för bristande självdisciplin 😂 skämt åsido så vet jag att om jag ska fortsätta vilja träna så måste det kännas roligt och varierat.
Och fredagsfysen är på eget bevåg, men vi har än så länge möjlighet att nyttja lokal och lite utrustning på jobbet vilket är en himla fördel!
 
Wohoo, grattis till nya PBn! 🥳 Skönt att ha det i kroppen nu när du går in i en mer intensiv period, tänker jag?
Tack! Ja känns väldigt lämpligt med en deload-vecka just nu 😅

Igår första passet på nya schemat! Känns lite snällare än de andra veckorna. Var klar på en timme utan stress och fick ändå vänta lite på leg curl maskinen. De andra måndagspassen har varit tufft att hinna med på mindre än 75 minuter. Ganska skönt måste jag säga!
Det var raka mark - pullups - bänk - hip thrust med 3 sek paus i toppläget - leg curl - abduktion mot band.

Nästa pass tänker jag imorgon bitti kl 5 🥳😭
 
Hej alla

Någon som kan tipsa om enklare styrkepass att göra hemma? Har lite vikter hemma men måste ta tag i det och komma igång. Kommer inte iväg till gymmet så tänkte börja hemma.
 
Hej alla

Någon som kan tipsa om enklare styrkepass att göra hemma? Har lite vikter hemma men måste ta tag i det och komma igång. Kommer inte iväg till gymmet så tänkte börja hemma.
Om du laddar ner StrengthLog-appen (gratis) har de två olika pass som låter som de kan vara något 😊
”Helkroppspass med kroppsvikt för kvinnor” och ”Hemmaträningspass utan redskap”.
 
Var tvungen att kolla lite i tråden nu har jag läst om din skada fan vad surt alltså. Jag kände mig ju inte ens trött den dagen jag skadade mig men jag hade definitivt tränat för många dagar den veckan. Jag skadade mig på en söndag och det tog emot lite att gå till gymmet den dagen just för att jag tränat många dagar. Men fysiskt var jag okej ändå kändes det som.

Jag ångrar mig också som fan. Nu är det snart ett år med daglig smärta, flera bakslag än jag kan räkna och total avsaknad av konditionsträning och styrketräning.

Till alla andra i tråden lär er att lägga in vilodagar även om kroppen känns okej. Det är aldrig värt det aldrig att dras med långvariga skador och smärta på grund av överträning.

Amen på det, kanske inte bara dagar utan en vilovecka skadar inte när man börjar känna sig sliten. Hade tre veckors ofrivillig vila senast när jag fick inflammation i underarmarna, ont i armbågen och ont i ett knä..
Hade känningar ett tag innan men inte så farligt och försökte träna runt det men sen gick det inte alls. Sen tar det ett tag att komma tillbaka också efter så långt uppehåll.
 
Hej alla

Någon som kan tipsa om enklare styrkepass att göra hemma? Har lite vikter hemma men måste ta tag i det och komma igång. Kommer inte iväg till gymmet så tänkte börja hemma.

Sandra Friberg på youtube har många lika sorters hemma-pass. Både med och utan vikter. Tycker de ofta är lättsamma och lagom långa, vissa är i cirkelform där man väljer själv hur många varv man gör och således bestämmer längden på passet själv. För mig var det perfekt att göra när motivationen inte fanns till att ta sig iväg till gymmet, eller för all del för att komma igång med träning efter uppehåll.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 928
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 706
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 919
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 966
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp