Träning och hälsa del 12

Tränat ett litet pass varje dag sen jag förnyade gymkortet i fredags, igår var jag nog dock lika länge i basun som jag gymmade :angel: .

Kommer ta det lugnt den här veckan eftersom jag inte tränat så mycket senaste månaden och fortfarande inte känner mig 100% frisk. Det blir till att mest satsa på att komma igång och genomvärmning av kroppen.

Böjbänk: Böj 1 (kopia).png

Vänstra skinkan gnällde idag O_o så avbröt böjen i förtid. Allmänt stel i högra benet/höften också(känns som att jag kan ha avlastat det omedvetet och därav att vänstra ilade/högg), det tror jag kommer av att jag haft två långa körningar i rad snarare än nåt annat. Kändes faktiskt bättre efter abduktion/adduktion så ska nog prova börja passen med det ett tag framöver. Men först en deloadvecka tror jag, hösten kom verkligen med en högerkrok den här helgen.

Mastigt pass igår innan jobbet med många tunga lyft av olika slag, böj -> bänk -> hip thrust -> raka marklyft och sen en avslutande typ av ”musslan” som känns riktigt bra. Ett set pull-ups där man ska göra 3 rep på maxvikt. Gjorde 4 rep med 2,5 kg extra. Känns faktiskt riktigt kul att kunna spänna på EXTRA vikt i pull-ups. Det är inte något jag någonsin tänkt mig att jag ska klara. Ska testa med 3,75 kg extra nästa gång 😁
Plan nästa pass imorgon bitti.

En hel vecka utan aktivitet i tråden, vafalls?! Jag kan dock inte klaga, eftersom jag inte skrivit här själv på typ 3-4 veckor, men nu är jag tillbaka minsann! Här kommer statusrapport efter att ha återgått till mitt älskade gym för första gången på fyra veckor:

Screenshot 2024-10-09 at 14.07.21.webp

Det var alltså ett meddelande jag skrev i gymmets gruppchatt i förmiddags och hittills har 13 personer instämt och delat med sig av alla sätt de har ont på. Skönt att det i alla fall inte bara är jag, och att träningsvärken inte enbart beror på att det var några veckor sedan jag tränade riktigt hårt på det sättet.

MEN det är så himla roligt att vara tillbaka, jag har verkligen saknat det härliga gäng som håller till på det stället och alla roliga pass coacherna snickrar ihop åt oss 😍 I måndags var det fokus knäböj och igår var jag med på bänkpresspasset (som även det resulterade i rejäl, om än inte riktigt lika begränsande, träningsvärk). Nästa pass blir ett Hyrox-pass på fredag :)

Just det, och så har jag ju anmält mig till mitt livs första fitnesstävling 😱 Planen var ju att tävla i Hyrox här i min stad i mars, men det har blivit framskjutet till sommaren så då anmälde jag och tre andra tjejer oss till Turf Games istället: https://turfgames.com/

Blir nog Hyrox också, men vi börjar med detta. Sjukt taggad (och lite rädd)!

Själv skriver jag mest på min roman och inte så mycket på buke för tillfället. Har haft en envis förkylning som kommit och gått så inte så mycket rehab övningar utan mest promenader tyvärr. Idag ska jag iallafall iväg till gymmet :)

Kan uppdatera då(och hoppas att nån kan följa upp med nåt roligare 😂) med att deloadveckan råkade bli en vilovecka, igår var första passet tillbaka och jag hade ett riktigt skitpass där det kändes som om jag var delad på mitten och inte fick höger- och vänsterhalvan att samarbeta hur jag än gjorde. Idag vaknade jag efter 5,5 h sömn av att det kändes som om både huvudet och livmodern skulle explodera 🙃 så dagens pass sammanfattar jag med "jag var åtminstone där".

Så spännande med tävlingen @Mineur! Verkar vara crossfit-inspirerat? Du måste verkligen uppdatera om hur det går med träning och tävling 💪

Jag kör på med mitt nya program och det går bra! Hip thrust idag maxade jag på 3 reps på 110 kg så tagit mig över 100 😄 Gjorde också VIKTADE pull-ups (supinerat grepp) härom veckan med hela 2,5 kg extravikt 😁 Men helt ärligt trodde aldrig jag skulle göra pull-ups med någon extravikt alls, känts tillräckligt utmanande att bara göra med kroppsvikt! Näst gång blir det 3,75 kg ;)

Jag siktar på tre pass/vecka just nu men ibland blir det vara två och det är helt ok också.

För min del har jag den senaste tiden blivit lite varierat med backträning (hatar det 🙃), grisiga utefyspass och lite jogging/orientering. Det grisigaste utefyspasset var att välta ett däck runt en 400m-bana, medan den ena välte gjorde den andra 10 armhävningar/knäböj/situps. Byte när de 10 var slut. Och sen avslutade vi med en massa ben. Hade träningsvärk i 3 dagar 😅

Så spännande med tävlingen @Mineur! Verkar vara crossfit-inspirerat? Du måste verkligen uppdatera om hur det går med träning och tävling 💪

Jag kör på med mitt nya program och det går bra! Hip thrust idag maxade jag på 3 reps på 110 kg så tagit mig över 100 😄 Gjorde också VIKTADE pull-ups (supinerat grepp) härom veckan med hela 2,5 kg extravikt 😁 Men helt ärligt trodde aldrig jag skulle göra pull-ups med någon extravikt alls, känts tillräckligt utmanande att bara göra med kroppsvikt! Näst gång blir det 3,75 kg ;)

Jag siktar på tre pass/vecka just nu men ibland blir det vara två och det är helt ok också.
Ja alltså jag tycker att det mesta är crossfit-inspirerat nuförtiden, utan att heta crossfit. Eller så är det bara i min lilla bubbla det är så :p Ja ja, kul ska det bli i alla fall! En stor skillnad från crossfit-tävlingar är att man får reda på momenten i förväg vilket innebär att man kan förbereda sig på ett helt annat sätt. Det gillar jag, annars hade jag nog inte vågat vara med tror jag!

Sjukt starkt med pull ups med vikt ju! Själv står jag fortfarande kvar och trampar på samma ställe när det gäller både pull ups och chins känns det som, men en vacker dag kanske det löser sig det också...

Jag har inte haft tid, ork eller lust att ta mig till gymmet sen före sommaren. Var dit ett par gånger i somras, men som sagt, fick inte till det. Men nu ska jag försöka komma igång igen! Var dit i måndags efter jobbet - vilket är det som passar mig bäst. Hade tappat lite flås, men styrkan var på typ samma nivå som innan sommaren så jag får väl vara nöjd med det.

Jag tränar på, lite rester från en förkylning och lätt nackspärr hindrar lite. Men kan nog inte komma ihåg senast jag var 100% frisk och inte hade ont någonstans 😅 blir ett snabbt benpass på lunchen idag om jag hinner och sen hoppas jag att nacken är okej på lördag, då blir det överkropp 😊

För dagen är jag förkyld vilket suger eftersom jag gick på ledigvecka igår och jag inte har möjlighet att träna på jobbdagarna. Men annars gymmar eller löptränar jag på. Trivs väldigt bra på gymmet jag skaffade medlemskap på för ett tag sedan. Har hemmagym annars.

Dagens Hyroxpass var det jobbigaste jag gjort på länge. Träningsvärken från måndagen + tisdagens pass sitter fortfarande i och jag kände redan under uppvärmningen att kroppen absolut inte under några omständigheter tänkte gå med på detta. Ibland (oftast) går ju det över när man väl är igång, men idag var det ta mig tusan som ett enda långt krig från början till slut. På gott och ont var jag den enda deltagaren på passet, så jag fick massor av stöd och pepp från PT:n som även justerade ner antalet reps/meter/kcal lite så att det hamnade på en för dagen mer rimlig nivå. Jag kämpade som en idiot i 35 minuter i sträck och fick sedan ett väldigt välbehövligt pep talk gällande förväntan, prestationsångest, mental styrka och vikten av ett flexibelt mindset. Så tacksam för att hon tog sig tid att sitta ner och prata med mig i typ 20 minuter efter avslutat pass, annars hade jag gått hem med en helt annan känsla i kroppen (läs: "fy vad jag är värdelös och svag och ingenting kan jag"). Lyssnade också på Träningspodden på väg dit och hem, där de tar upp just det här med prestationsångest kring träning vilket kändes väldigt passande för dagen.

Ska vila ordentligt nu i helgen och så tar jag nya tag på måndag! :)

Dagens Hyroxpass var det jobbigaste jag gjort på länge. Träningsvärken från måndagen + tisdagens pass sitter fortfarande i och jag kände redan under uppvärmningen att kroppen absolut inte under några omständigheter tänkte gå med på detta. Ibland (oftast) går ju det över när man väl är igång, men idag var det ta mig tusan som ett enda långt krig från början till slut. På gott och ont var jag den enda deltagaren på passet, så jag fick massor av stöd och pepp från PT:n som även justerade ner antalet reps/meter/kcal lite så att det hamnade på en för dagen mer rimlig nivå. Jag kämpade som en idiot i 35 minuter i sträck och fick sedan ett väldigt välbehövligt pep talk gällande förväntan, prestationsångest, mental styrka och vikten av ett flexibelt mindset. Så tacksam för att hon tog sig tid att sitta ner och prata med mig i typ 20 minuter efter avslutat pass, annars hade jag gått hem med en helt annan känsla i kroppen (läs: "fy vad jag är värdelös och svag och ingenting kan jag"). Lyssnade också på Träningspodden på väg dit och hem, där de tar upp just det här med prestationsångest kring träning vilket kändes väldigt passande för dagen.

Ska vila ordentligt nu i helgen och så tar jag nya tag på måndag! :)

Var rädd om dig så kroppen håller ❤️ Jag är fortfarande inte återställd efter mitt diskbråck i november förra året. Ett litet misstag på grund av trötthet eller att kroppen är utmattad kan få väldigt stora konsekvenser. Jag kände inte ens av trötthet den dagen jag skadade mig. Bra att PTn tog sig tid att prata med dig.

Senast ändrad:
Var rädd om dig så kroppen håller ❤️ Jag är fortfarande inte återställd efter mitt diskbråck i november förra året. Ett litet misstag på grund av trötthet eller att kroppen är utmattad kan få väldigt stora konsekvenser. Jag kände inte ens av trötthet den dagen jag skadade mig. Bra att PTn tog sig tid att prata med dig.
Tack, nyttig input. Jag har lite svårt att navigera och bedöma vad som är rimligt ibland, särskilt som jag nu tränar i en miljö där det finns flertalet personer som jag skulle klassa som ganska "extrema" atleter. Jag älskar det och inspireras mycket av dem, men det gör också att det är extra viktigt att checka in med mig själv och stämma av vad som är rimligt för just mig och min kropp. I dag ledde det som sagt till att vi skalade passet ganska rejält eftersom PT:n insåg att det inte var rimligt för mig att klara av ett helt sådant monsterpass med rådande dagsform. Men ja, det är både viktigt och svårt att vara medveten om kroppens begränsningar ibland.

Tack, nyttig input. Jag har lite svårt att navigera och bedöma vad som är rimligt ibland, särskilt som jag nu tränar i en miljö där det finns flertalet personer som jag skulle klassa som ganska "extrema" atleter. Jag älskar det och inspireras mycket av dem, men det gör också att det är extra viktigt att checka in med mig själv och stämma av vad som är rimligt för just mig och min kropp. I dag ledde det som sagt till att vi skalade passet ganska rejält eftersom PT:n insåg att det inte var rimligt för mig och min kropp att klara av ett helt sådant monsterpass med rådande dagsform. Men ja, det är både viktigt och svårt att vara medveten om kroppens begränsningar ibland.

Ja alltid bra när man har kunnig person som kan vägleda genom passet och anpassa efter dagsform 🙂

Avslutade arbetsdagen igår med ett AMRAP-pass på 27 minuter. Det var sjukt jobbigt och vi var alla helt färdiga efteråt 😅 känner redan att jag har brutal träningsvärk i baksida lår.
image (5).webp

(Träningstiden stämmer inte eftersom jag skrev in passet i efterhand)

Jag verkar ha någon bugg just nu att jag inte kan lägga in bilder. Men veckans andra pass idag!
Jag kör superset med en överkropp- och en underkroppsövning för att hinna med allt på mindre än 1,5 timme 😅

Marklyft
Smalbänk (1 sek paus i botten)

Frontböj (1 sek paus i botten)
Dumbbell chest supported row

Enbens hip thrust

Kabel kick back
(fått otroligt bra känsla i dessa på senaste tiden!
Hängande benlyft

Stabilt pb i frontböjen på 45 kg x 5. Tänkte testa 50 kg nästa vecka hehe, iaf om jag har en bra dag!

Nästa vecka vill jag verkligen hinna med alla tre passen men det ska nog gå om jag inte blir sjuk. Två-åringen precis insjuknat i hosta och öron- samt halsont så vi får väl se 🙃

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 988
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 745
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 978
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 047
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar