Allt mina barn inte får...

Sv: Allt mina barn inte får...

Jag tror inte att någon hävdar att en all-inclusive vecka på kanarieöarna är viktigt. Men jag tror att skillnaden i resonemang handlar om att resande för vissa av oss i tråden är inte enbart är en fråga om lyx och nöje i vardagen utan också grundläggande allmänbildning. Det ÄR inte samma sak att spatsera i Göteborg eller Stockholm som att vara i New York, Peking, Moskva eller vad som helst och i de flesta fall ger det helt andra och nya erfarenheter med annorlunda mat, miljöer och språk. Sen kan semestern bli minst lika kul på Gotland som på Maldiverna, men det är en annan sak.

Nu har jag inga barn. Men vill iaf göra ett litet inlägg i debatten.

Jag har rest runt i världen till leda. Med en pappa som är pilot och en mamma som älskar diverse skumma resmål så blev det minst 4-5 resor /år. Har även bott i Turkiet under en tid och varit på en massa skumma platser som de flesta fortfarande inte varit på trots att de flesta platser på jorden numera är så tillgängliga. Och jag är INTE allmänbildad, känner ingen som är så grymt ointresserad av annan kultur och spännande resmål som mig själv. Allt jag ville var att flytta till en gård och ha en massa djur omkring mig. Jag kunde inte bry mig mindre om jag befann mig mitt på Himmelska fridens torg, såg jag däremot en häst så blev jag överlycklig.

Jag tror helt enkelt inte att resor är det viktigaste i världen för ett barn, min sambo som knappt varit utanför rysslands gränser som barn är grymt mycket mer allmänbildad än vad jag är. Därför kommer jag vara stolt och lycklig över det faktum att mina framtida eventuella ungar får växa upp på en gård, åka fyrhjuling, traktor och pussa på hästar. För mig är det tusen ggr mer värt än en sunkig utlandsresa, och tycker inte eventuella ungar det så får väl ungarna resa hej vilt så fort de blir äldre. Klart vi kommer resa iväg någon gång, men då vill jag nog helst sitta på ett all inclusive och inte lämna poolområdet, DET är nämligen exotiskt för mig, inte en hydda i djungeln.

Summa summarum, jag tror att TS ungar får en alldeles förträfflig uppväxt, lyckliga ungar!

Summa summarum 2: Så finns det barn som växt upp på gård med djur och hela faderullan och är lika positiv till den uppväxten som du är till din uppväxt med en massa resande.

Svårt att veta hur man ska bete sig, jag väljer nog den gyllene medelvägen :)

Summa summarum 2: Så finns det barn som växt upp på gård med djur och hela faderullan och är lika positiv till den uppväxten som du är till din uppväxt med en massa resande.

Ja det handlar nog mer om sin inställning till föräldraskapet än vad man faktiskt erbjuder barnen, man kan ha skittrist på en semester, eller hemma eller var som helst om man inte har engagerade föräldrar på rätt nivå för just det barnet. Själv var jag dödligt avundsjuk på en kompis som hade två egna ponnier men som hellre satt inne och titta på tv är var ute i stallet, så det var jag som följde med hennes mamma till stallet, morgonfodring och kvälls fodring och mockade allt jag kom åt och den underbaraste stunden på dagen när jag fick rida en liten stund. :love: Medans kompisen tyckte att hästar var rätt trista och hon helst ville vara hemma hos oss när vi gjorde picknic i trädgården...

Sanning! Dessutom är väl alla barn också individer och längtar efter olika saker här i livet. Men inte har jag mått dåligt av att längta efter en gård, och inte mår barn dåligt av att längta efter resor.

Jag nappar.

Själv skulle jag skämmas som förälder om jag lade ned alla mina pengar på hästar (dvs. min hobby) så att mina barn knappt kom utanför gården. Då kan de skutta runt där hur mycket som helst. Och inget annat.

Varför ska det ena utesluta det andra? Varför ska man vara en tråkig och trist förälder för att man gillar att resa? Varför pratar ni bara solresor? Jag vill visa min barn världen. Jag tycker att man åtminstone ska få ha sett några sevärdheter. För hästintresserade mammor skulle kanske Spanska ridskolan kunna passa? Är det tillräckligt motiverande för att lämna hemmet?

Jag har aldrig sett det som en nackdel att vår treåring nog hade kunnat visa många vuxna hur man gör på ett flygplan. Det betyder inte att han övrig tid sitter som ett kolli och aldrig får grilla korv i skogen. Tror ni inte att föräldrar som reser kan grilla korv? Är det bara hemmaföräldrar som kan det? Jag tror inte att resor gör att barn blir mindre vetande och det bara är barn som får vara på en gård och gräva i jorden som blir smarta och allmänbildade.

Är det någon som har koll på hur mycket det kostar att resa i Sverige? Bara att köra bil kan ju kosta kring 1000:- för 100 mil. Eller tänka ni resa runt som i 30 mil? Att hyra en stuga kan kosta mellan 500-1000 kronor per natt. Hotell ännu mer. Det är ju inte så att det är billigt att bara resa runt i sverige. Man komma långt utomlands för de pengarna också... Eller ska man köpa en husvagn för 80.000? Det är ju pengar det med.

I vår familj har alla lika värde och det innebär att vi satsar samma kvalitét för oss vuxna som för våra barn. Det är inte bara vi som ska ha en cool hobby och barnen inte få något alls som kan kosta pengar. Då kan jag lägga 25% av pengarna på mig själv, men inte mer än så.

Jag ryser när jag ser på Lyxfällan hur folk ska "ha och ha" fast de inte har råd. Går alla ens pengar åt till ens hobby anser jag att man inte har råd.

Men jag älskar att resa så jag är inte på något sätt emot det men jag får erkänna att det har inte gett min son några wowupplevelser som han pratar om trots sköldpaddssafari, båtutflykter, vandringar i ruiner, mysiga restauranger och härliga stränder. Det fräckaste han minns från Turkiet var att det fanns så många påskkärringar där och att en i personalen hette Morot :o

Barn upplever inte det som vi vill att de ska göra. Jag har hört en miljard gånger att barnen är för små för det ena och det andra. Men precis som du själv upptäckt så hittar de egna saker som de upplever och som är betydelsefulla för dem. Det har gett din son en upplevelse, även om du tycker att den är "fel" för det var inte vad du förväntade dig.

Jag håller med dig.

Tycker det är orättvist mot hela familjen om en förälder har en hobby som kostar såpass mycket att dom andra får göra avkall på sina saker.
Självklart kan man inte göra och få allt man vill jämt. Men det ska väl inte vara så att EN tar det mesta av pengarna.

Varför målas folk som tycker om att resa som riktiga tråkmånsar som inte kan vara ute och grilla korv osv? Tror knappast familjer som tycker om att sola och bada inte umgås med sina barn på hemmaplan.

Finns inget intresse för att resa eller åka skidor i familjen ser jag ingen anledning till att man ska göra det, men om barnen uttrycker att dom vill då?

Barn upplever inte det som vi vill att de ska göra. Jag har hört en miljard gånger att barnen är för små för det ena och det andra. Men precis som du själv upptäckt så hittar de egna saker som de upplever och som är betydelsefulla för dem. Det har gett din son en upplevelse, även om du tycker att den är "fel" för det var inte vad du förväntade dig.

Det här har jag också reagerat på i tråden. Ett slags vuxen förväntan på att barns reaktioner och glädje ska stå i proportion till vad utflykten/resan kostar, och att de ska minnas "rätt" saker (de dyra och spektakulära).

Och så då ett slags motbild där man framhåller att saker i stil det mest spännande enligt barnet på hela resan till tex Kina var att det fanns en spindel i sängen en gång, samt att samma barn blivit helt ifrån sig av lycka över att gå på kafé i Sunne.

Jag har snarare sett resorna som ett sätt att göra "hela världen" tillgänglig och "normal" för barnen. Jag varken kräver eller förväntar mig att de ska uppskatta just resor extraordinärt mycket, men jag vill gärna bidra till att de ser hela världen som "hemma".

Lite beroende på barnens ålder är det inte helt önskvärt att väldigt "små" och vardagliga saker ses som jättespännande av barnen, kanske? Det skulle ju kunna tyda på att de helt enkelt har fått se lite för lite?

Vad gäller resor inom Sverige låter det svindyrt i mina öron, om det inte handlar om att hälsa på hos släkt och vänner. Det finns ju inga billiga hotell i Sverige öht (jfr 100 kronor/natt i Palermo), och på landet och i småorterna är restaurangmaten både dyr och ofta dödstrist. Lösningen med en husvagn och en bil som kan dra husvagnen, verkar inte betala sig ur den aspekten på bra många år, tycker jag?

Men i den här tråden är det väl snarare så att föräldrar som inte gillar att resa målas som egoistiska människor som garanterat har häst och lägger alla pengar på sig själv?

Men i den här tråden är det väl snarare så att föräldrar som inte gillar att resa målas som egoistiska människor som garanterat har häst och lägger alla pengar på sig själv?

Fast det handlar ju inte riktigt om att man inte gillar att resa, utan snarare att man lägger pengar på sig själv och sin egen hobby istället för att göra saker med barnen som kostar pengar. Oavsett om det är hästar eller rallybilar.

Sen måste jag hålla med Petruska, det är de små grejerna som gör hela resan, de jättefina stenarna, när det regnade så hårt att regnet gick på sidan i sommarstugan, ödlan på väggen utan för vårat hotellrum, när vi fick upp en abborre osv Oavsett vad vi gör och var så gäller det att ta vara på ögonblicken.

Just nu ser våra barn fram emot våran kommande semsterresa, något nytt för oss, resa tillsammans med en annan familj, det kan bli katastrof och det kan bli våran bästa semester, det återstår att se, men tid tillsammans kommer det att bli oavsett!

Är det någon som har koll på hur mycket det kostar att resa i Sverige? Bara att köra bil kan ju kosta kring 1000:- för 100 mil. Eller tänka ni resa runt som i 30 mil? Att hyra en stuga kan kosta mellan 500-1000 kronor per natt. Hotell ännu mer. Det är ju inte så att det är billigt att bara resa runt i sverige. Man komma långt utomlands för de pengarna också... Eller ska man köpa en husvagn för 80.000? Det är ju pengar det med.

.

Ja, nu måste jag erkänna att jag inte har koll på hur prisläget ser ut nu, men när jag var liten och reste en hel del med mina föräldrar så var det tydligen betydligt billigare att resa utomlands än det var att resa i Sverige.

Sen tror jag att det kan bero på vad man prioriterar även när man reser. Vi reste billigt och kunde därmed resa trots att vi inte skulle ha haft råd med en vecka på kanarieöarna. (Inte för att vi hade åkt dit ändå)
Att bo på bättre vandrarhem och ha både toa och dusch i rummet tycker jag fortfarande är rena lyxen .:D

Resor prioriterades högt i vår familj och jag kan fortfarande tycka att det är jättespännande att resa - även om det bara är till grannkommun för att äta på MAX.

st. Lösningen med en husvagn och en bil som kan dra husvagnen, verkar inte betala sig ur den aspekten på bra många år, tycker jag?

Köp en fallfärdig husvagn för några tusen, lassa i ett gäng barn och åt europa runt tills den klappar ihop... Det finns alltid någon "man of plenty fix" med en verkstad i en obygd som kan lappa ihop den om det krävs.
Husvagnssemester behöver inte vara tråkigt;)

Resor prioriterades högt i vår familj och jag kan fortfarande tycka att det är jättespännande att resa - även om det bara är till grannkommun för att äta på MAX.

Älskar dagstripper!
Jag drar gärna iväg 10-20 mil för att käka kebab eller mjukglass på annan ort bara-för-att :D

Men om man har gård och hästar (eller grisar, kossor, får, vad som helst för djur), har en trevlig utvecklande vardag med många tillfällen till att hitta på saker med barnen, ska man då göra sig av med allt detta för att kunna åka utomlands en vecka/år för att just det är "allmänbildande"? När resterande av årets 51 veckor består av just vardag, eftersom arbete, skola och annat oftast begränsar resandet.

Köp en fallfärdig husvagn för några tusen, lassa i ett gäng barn och åt europa runt tills den klappar ihop...

Men bilen, då? Den måste väl vara hyfsat stor och dyr för att kunna dra en husvagn?

Just bilsemestrar med barn har jag undvikit därför att jag tycker att det är så exceptionellt tråkigt att åka bil, och jag ogillade det ännu mer som barn. Alla andra sätt att förflytta sig är bättre, tycker jag, särskilt när det finns barn inblandade. (Jag får ångest bara jag tänker på tjatande, bråkande barn i barnsätet, och nuförtiden måste de stackarna ju dessutom sitta fast. Min syster och jag kunde ju röja runt i baksätet, och ligga ner och sova.)

Så jag är mer negativ till bilen än till husvagnen. Jag hade inte gissat att din familj hade husvagnen stående på samma camping år efter år med pelargoner och ett litet trästaket och likadana träningsoveraller. :D

Jag tror att det är utvecklande att åka iväg och göra saker, att få nya intryck och upplevelser. Men det behöver inte vara så vansinnigt märkvärdigt eller jättedyrt. Man behöver inte åka till kenya eller bo på hotel med 7 pooler på kanarieöarna.
Speciellt inte med mindre ungar som är tämligen lättroade. Det räcker att åka buss till köpenhamn och bo på ett billigt vandrarhem för få spännande erfarenhet. Äta dansk korv och hoppa studsmatta på en ny lekplats och med barn man inte förstår ett jota av vad de säger men man har kul ändå. Det finns en massa gratisaktiviteter och museum som tex HC anderssons.

Älskar dagstripper!
Jag drar gärna iväg 10-20 mil för att käka kebab eller mjukglass på annan ort bara-för-att :D

Sådant gjorde vi massor när barnen var små för det uppskattade vi allihop :D Eller att åka iväg och titta i en helt annan leksaksaffär än den hemma! Det var grejer det ;) Givetvis skulle man helst både åka buss och tåg, då var det som allra bäst.

Jag tror också att det är utvecklande att resa, även om det bara är till grannstaden...

Det jag menar är att TS har gård och hästar, ska hon göra sig av med detta för att omgivningen tycker att man ska visa barnen världen? Att det tillhör allmänbildningen att se stora städer som New York och Peking, medans det för henne kanske räcker med att åka på en weekend någon gång och i övrigt ha en bra vardag?

Vad tycker du att man bör svara på ett forum? Klapp på axeln, du tänker helt rätt, resor är bara onödig lyx och barn mår inte bra av lyx... Om TS överhuvudtaget ställer frågan här så får man väl förutsätta att hon reflekterar över olika alternativ, vad är annars vitsen med att ta upp ämnet?

Det jag reagerade på var att "alla andra" gör det och det, men OM hon och familjen är nöjd med tillvaron så ska man väl inte behöva resa bara för att alla andra gör det? För det var väl just det som startade hennes funderingar, vad alla andra gör...

Jag kör på medelvägen, reser någon gång då och då, gör korta tripper till grannstäderna emellanåt, men mer än så blir det inte och jag hoppas att mina barn kommer bli allmänbildade iaf...

Sedan får man väl svara, tycka och diskutera som man vill på ett forum, även du och jag...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 025
Senast: Wingates
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 562
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar