Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är lite intressant att den ena hästägaren efter den andra säger att barn inte behöver ha dyra grejer och dyra hobbies.
För vuxna tycks det dock vara något av ett livsvillkor. Tex i form av häst/-ar.
Men resa är nog mer en vuxenhobby.
Och att få uppleva olika typer av miljöer och sammanhang, så att man kan hantera så många sorters miljöer som möjligt som vuxen. Man kan hjälpa dem med det.
Jag ser ingen principiellt viktig skillnad mellan utlandsresor och resor inom Sverige, för egen del är jag dock så förtjust i städer att Sverige inte riktigt räcker till för mig som semesterland. Och medelhavsmat.
Och jag tänker mig att det är en nyttig erfarenhet att vara någonstans där man inte kan språket och saker verkligen är annorlunda än hemma (kanske inte en charterbadort, då). Man lär sig mer av det än av att laga staket en gång till.
Apropå märkesprylar...
Jag har en vän vars barn går på "fin skola" i stan. Vännens barn började i skolan i sjätte klass och redan från början så var det lite kärvt att skaffa vänner, men det gick väl hyfsat. När de blev lite äldre så skulle *alla* ha Canada Goose jackor och *alla* hade detta utom då min väns barn. Barnet blev mer och mer utanför. Så småningom så lyckades barnet tjata/gråta sig till en dylik jacka och se, det var som att öppna en dörr helt plötsligt var utanförskapet ett minne blott.
Sånt får mig att fullkomligt spy.
Men man får ju ändå ta ställning till vad det kostar att ge barnen den hjälp som den där jackan innebär jämfört med att inte ge dem den.
Det kanske är de andra barnen som behöver "hjälp" att inse att hur rolig någon är att vara med inte hänger på ett klädmärke?
Fast jag förstår Petruska ( tror jag )
Barnet är ju den som lider och kommer i kläm för förälderns val av skola till denne. Hur mycket man än förklarar så så är det ju fortfarande ett faktum att barnet står utanför gemenskapen. Jag förstår det du skriver och ja det må vara helt uppåt väggarna, men man får som Petruska skrev ta ställning till vad som är bäst att göra i situationen som råder.
Jag valde det sista av de alternativen med acceptabelt resultat.
Jag är så oerhört tacksam att jag INTE fick den "hjälpen" av min mamma. Istället fick jag styrka genom peppning och insikt om vem som egentligen ägde problemet (=tuffingarna).
Jag kan inte se att du svarar på mitt inlägg öht, men kommenterar det här.
Både jag, min man och mina barn har minnen av resor sedan treårsåldern och framåt, företrädesvis europeiska städer. Jag minns det som kul och spännande och det säger både man och barn att de också gör. En poäng med att resa är ju att alla släpper sin vanliga vardag och kan ägna sig åt varandra och den nya miljön på ett mer jämbördigt sätt än när barnen bara följer med på de vuxnas vardagsbestyr. Det senare blir det ju ändå mest av.
När jag var ensamstående student och sonen liten lyckades jag få ett stipendium (några tusen kronor, lagom för en veckolång resa där vi bodde på vandrarhem) några år i sträck. Vi reste till Paris etc för de pengarna, och sonen sa en dag "Alltid när vi får stipendium tycker jag att vi ska resa utomlands."
Jag kan inte se att du svarar på mitt inlägg öht, men kommenterar det här.
Både jag, min man och mina barn har minnen av resor sedan treårsåldern och framåt, företrädesvis europeiska städer. Jag minns det som kul och spännande och det säger både man och barn att de också gör. En poäng med att resa är ju att alla släpper sin vanliga vardag och kan ägna sig åt varandra och den nya miljön på ett mer jämbördigt sätt än när barnen bara följer med på de vuxnas vardagsbestyr. Det senare blir det ju ändå mest av.
När jag var ensamstående student och sonen liten lyckades jag få ett stipendium (några tusen kronor, lagom för en veckolång resa där vi bodde på vandrarhem) några år i sträck. Vi reste till Paris etc för de pengarna, och sonen sa en dag "Alltid när vi får stipendium tycker jag att vi ska resa utomlands."
Men resa är ju ditt och din familjs intresse, knappast något som ger en bra uppväxt generellt. Eller menar du det? Vore intressant att få veta hur du tänker där. Alla har ju inte råd att resa runt.
Han blir lika glad över en heldag på vattenpalatsen för 80:- som för en dag i Turkiet som kostar ca 1000:- dagen.