Sv: Allt mina barn inte får...
Menar du att resonemanget skulle vara specifikt för hästägande föräldrar?
Om vi ska resonera utifrån reella behov så behöver väl ingen dyra grejer och dyra hobbies?
Nej, det tror jag inte att det är.
Utifrån idéer om "reella behov" kan vi ju resonera bort allt utom lite skydd för vädret och lite nödtorftig mat. Varför skulle vi göra det?
Fast handlar inte det där väldigt mycket om normer? Normer som vuxna och samhället i stort är bärare av?
Jag kan dock nu i vuxen ålder hålla med om att vissa märken (även om jag är väldigt LITE sån jämfört med många andra jag känner) ger mig också "en känsla". Jag vet dock inte direkt om jag tycker det är något som är viktigt eller rimligt att uppmuntra ens barn att känna; att det är viktigt med såna attribut.
Jo, det handlar väl om normer, men det gäller väl allting? Om vissa normer är förhärskande, och om man lyckas identifiera dem och resonera om dem som just normer (vilket verkar kräva att de inte är helt oreflekterat internaliserade), så får man väl ta ställning till vad man vill bryta och vad man vill anpassa sig till och vad priset resp vinsten av de olika valen är.
Jag unnar tveklöst barnen att få "pråla" lite på de områden som är/känns viktigast för dem, och som ryms i familjeekonomin. Och jag unnar mig själv samma sak. Man skapar social tillhörighet delvis genom sina kläder och grejer, jag ser egentligen inget problem med att det är så. Och det är inte alla sociala tillhörigheter som kräver de dyraste grejerna (jag har barn som "livsstilsshoppar" på Myrorna).
För mig handlar det alltså om att unna, inte om att tillgodose "behov" av märkesprylar.
Människor har väl alltid "visat upp sig" för varandra med tex fina saker, det är inget ont kommersiellt påfund, utan äldre än så, skulle jag säga.
Och resor är tveklöst viktigare än prylar.
Jag tror helt enkelt att det viktiga är att barnen får tid och att få uppleva saker med sina föräldrar. Om det sen handlar om resor i Europa, Sverige eller till närmaste sjöarna och badplatserna i närheten av där man bor eller om det handlar om gemensamma strövanden i skog och mark, fågelskådning, skidåkning över en frusen myr, hundpromenader med familjens hund eller musei-besök, poesikvällar eller teaterföreställningar. Det spelar kanske inte SÅ stor roll?
Och att få uppleva olika typer av miljöer och sammanhang, så att man kan hantera så många sorters miljöer som möjligt som vuxen. Man kan hjälpa dem med det.
Jag ser ingen principiellt viktig skillnad mellan utlandsresor och resor inom Sverige, för egen del är jag dock så förtjust i städer att Sverige inte riktigt räcker till för mig som semesterland. Och medelhavsmat.
Och jag tänker mig att det är en nyttig erfarenhet att vara någonstans där man inte kan språket och saker
verkligen är annorlunda än hemma (kanske inte en charterbadort, då). Man lär sig mer av det än av att laga staket en gång till.