Allt mina barn inte får...

Sv: Allt mina barn inte får...

Det är som du säger, man vill inte bo mitt i smeten med småbarn, men inte ute på vishan med större barn heller... Nu bor jag ju i en rätt liten stad, men det kommer ju ändå innebära att jag måste iväg med barnet för att låta denne leka utomhus.

Jag växte upp i ett lägenhetsområde med mycket skog, lekplatser och massor av barnfamiljer, inte långt från centrum heller. Det var helt perfekt, men tyvärr finns inga sådana områden kvar här :cry:

Jadu, det finns inte så många andra bostäder att välja på helt enkelt. Vårat samhälle ska "flyttas" och mängder av hus ska rivas, innebär att ca 5000 människor blir utan bostäder och nya byggs inte i samma tempo som det rivs. Alltså går hus/lägenheter som väl är till salu för enorma drömsummor...

Om jag jämför med vänner som bor i villa och har barn så kan dessa vara ute på gården och leka, medans jag kommer vara tvungen att promenera/ta bilen någonstans för att mitt barn ska kunna vara ute och leka, sådant är lite trist tycker jag.

Jadu, det finns inte så många andra bostäder att välja på helt enkelt. Vårat samhälle ska "flyttas" och mängder av hus ska rivas, innebär att ca 5000 människor blir utan bostäder och nya byggs inte i samma tempo som det rivs. Alltså går hus/lägenheter som väl är till salu för enorma drömsummor...

Om jag jämför med vänner som bor i villa och har barn så kan dessa vara ute på gården och leka, medans jag kommer vara tvungen att promenera/ta bilen någonstans för att mitt barn ska kunna vara ute och leka, sådant är lite trist tycker jag.

Aha, men då kanske du kan köpa en tomt och bygga själv på sikt? Så du får huset där du vill ha det. Det finns ju massor av gamla fina timmerhus i din landsände som slumpas bort pga avfolkning, kanske kan man köpa helt eller köpa billigt virke? Lägenhet låter trist, helt klart.

Just nu ser man "alla andra" åka på dyra skidresor med sina barn eller åka till varmare länder på solsemester. Själva sitter vi kvar här hemma i sverige - för jag har mina hästar. Vi bor på en gård och jag har två hästar (och en man och två barn) och då detta kostar en hel del pengar så kommer vi inte iväg på det där "alla andra" gör. Så istället för en två veckors solsememester så får mina barn grilla korv i skogen, för vi har massa pinnar som måste bort. Och istället för att lära sig åka slalom får dom åka runt med oss på fyrhjuligen, när vi måste kolla över staketen. Men har de ju allt annat de behöver, mat på bordet och rena kläder att ta på sig varje dag. Men försummar jag mina barn för att jag väljer att ha det här intresset, som kostar endel och gör att vi därför inte kan göra sånt "alla andra" gör?

Delar barnen hästintresset, så är det bara att förklara för dem att hästarna kostar pengar.
Vill de ändå resa är det bara att spara av veckopengar.

...och så får de små liven ta veckopengen och åka på semester medan föräldrarna vadå...?

Det är också relativt små barn tråden verkar handla om. Att grilla i skogen är TOPPEN med en sexåring, men jag kan lätt tänka mig trettonåringar som är mindre förtjusta.

Säger vem??? Min sambos dotter följde med följde med sin mamma och hennes sambo till Amsterdam för två år sedan. De tog bilen ner och tältade och hade trevligt.
Hon var då 13 år gammal. Hon hade inte speciellt kul på resan.
Hade hon fått välja såhär i efterhand, så hade hon hellre sett att vi tog kanoterna och gav oss ut på en liten paddlingssemester, sov i tält och grillade över öppen eld.
Vi åker till High Chaparral varje sommar, något som hon ser fram emot med stor glädje.

Denna sommaren ska hennes mamma med sambo bila ner till Italien, men sambons dotter vet inte om hon vill med.
Hon vill hellre åka med oss till High Chaparral och träffa sina vänner och åka upp till Liseberg med sin pojkvän och sin storebror.
Och sen har vi ju allt det andra hon inte vill missa. Småsaker som knappt kostar något.
En och en annan Folkrace tävling hon inte vill missa, det 24 timmar långa Linedance-maratonet, mm.

Hon sålde nyligen sin cross och fick 7000 kr. För dem valde hon att köpa en moped. Körkortet fick hon av oss( gick på 3900 eftersom hon ville ha AM kortet).
Hennes eget val. Hon kunde struntat i mopeden och köpt kläder eller något annat, men hon ville ha en moped, och en moped just av DEN sorten. En cross-moped, ingen jäkla scooter, som hon uttryckte det. Scootrarna är billigare att köpa, men hon skulle absolut inte ha en sån.
Hon vill inte ha några utlandsresor. för henne räcker det fullt med att göra något där hon kan umgås med sin familj.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 562
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar