Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Ja jag gör nog som så att jag struntar i att byta ut ett mål, kör på med amningen fullt ut i en månad till :)

Tror den blir supergod den pajen! Så jag sparar din länk :D

Ia* Den pajen lät alldeles för god :d

Vad jag förstod av dietisten så började man byta ut en måltid till mat för att de började behöva mer järn vid den åldern.
Men jag vet inte vad jag ska ge snoddas. Han vägrar allt utom bröstmjölk, ersättning och gröt. Gröt räknar jag inte som "riktig" mat, utan mest som frukost och kvällsmat.

Gröten är ju järnberikad :idea:
Tycker ändå det verkar märkligt, finns ju jätte många som helammar under den här åldern! :confused:

Byta ut? min BVC muttrade också ngt om att byta ut, men inte att jag borde snarare att hon trodde att jag gjorde.

Måltiden "mitt på dagen" (som om A hade så regelbundna vanor, eller jag för den delen) ska "bytas ut" först och nu får han gröt på kvällen också sedan en tid tillbaka.

Haken är "byta ut" delen. Han kan äta ungefär en halv miniburk majs o potatis o en halv miniburk mango, då ger jag honom tills han ser ointresserad ut. Han dricker fortfarande i alla fall ett bröst efter det, likaså på kvällen fast två bröst. Inget blir ju utbytt :crazy: Jag fick snarare bassning för att hon trodde jag "bytte ut" ytterligare ett mål på em. Jag hade gett honom några skedar päron en dag en gång pga att han vägrade bröstet tills han fått mat. Han gillar verkligen mat och kan vägra amma i nästan en timma om han verkligen vill ha det.

Verkar puckat att försöka styra barn.

I övrigt har nog BVC en poäng när det gäller honom, han har börjat vakna på nätterna igen :devil: så nu tänker jag börja proppa i honom mat mitt på dagen tills han säger nej istället för att sluta när han fortfarande vill ha mer. (tydligen ska "lunchen" vara tidsbestämd till tex 11:30, jag har mer att han får mellan 11 o 14. Jag tänker i alla fall inte väcka honom om han sover, mata honom om han är mätt, eller pressa honom att äta morötter om han är hysteriskt hungrig och vill amma.)

(Det lustiga är att min bok (amerikansk/brittisk) inte pratar om att byta ut, hon verkar snarare "fylla i" en måltid efter en annan med mat + bröstmjölk, varefter man vid avvänjning byter bröstmjölken som dryck mot ersättning ur pipmugg hela första året (sedan komjölk)).

Senast ändrad:

Överreagerar jag nu?

Iggy äter vanligtvis var tredje timme + - ngn halvtimme, han åt senast vid tre och nu är klockan halv sju. Sambon tog Iggy på en promenad för jag skulle gå till frisören. När jag kommer hem vid 18 är ingen hemma. Sms:ar då sambon för att höra vart de är. Får svaret: "Hos xx" det är en kompis som bor ca 45 min gångpromenad hemifrån oss. Frågar sambon om han ska komma hem snart, för Iggy blir snart hungrig och han brukar sova vid 19. Ja det får jag väl göra blir svaret. Hade jag inte hört av mig hade han inte börjat gå hem innan Iggy blev ledsen och var hungrig. Då tyckte sambon jag kunde komma dit istället... Saken är den att jag har tusen saker att fixa tills namngivningen på lördag, ställde tom in stallet idag för att jag inte hann med det.

Blir så ledsen och besviken på honom, han får jättegärna umgås med sina vänner men tycker att han kan se till Iggys behov först.

Det finns järnberikad gröt och välling. Om du använder sådan så borde det inte vara någon större panik.

Jag nojjar mig till tusen över Ts kost. Vi är lakoto ovo vegetarianer och ant kommer T oxå äta vegetariskt tills hon själv vill prova kött. Men jag är livrädd för att göra fel och missa nått i hennes kost.

Vi fick ett häfte från BVC om smakportioner, och där fanns ett särskilt avsnitt om vegetarisk kost för de små. Nu har jag inte läst det eftersom vi inte är veg, men det kanske vore lugnande att kika på (om du inte redan gjort det)? Kan kolla närmare på häftet imorgon i så fall, det står inne hos E som sover nu så jag vill inte tassa dit i onödan :)

du känner ditt barn bäst. Fortsätt du att amma så länge som du vill det och som dottern går upp i vikt, är glad och pigg. BVC vet inte bäst.

Jag tänkte testa den imorgon. Chansar. Är lite rädd att det ska bli mycket men jag får göra stark mat innan, då bruar det vara gott med sött efter... Tycker inte annanas eller hallon passar till kolasmak och rostade nötter gillar jag inte.... gör enligt recept första gången så får jag experimentera nästa gång. Jag får avlägga rapport efter.

Jag är lite fundersam till det där med smakisar. Jag ammar ju och har tänkt att göra det ett tag till eller så länge det funkar. Vi provade i lördags med potatis mosad i bröstmjölk och det tyckte han var peckel såklart. Grinade riktigt illa och blev ledsen, han som älskar att äta sina magdroppar och d-vitamin från sked. Borde man fortsätta med det äckliga varje dag tills det slinker ner eller helt enkelt prova nåt annat? Nu la vi ner det helt istället...

Här är en STOR dag imorgon. Jag ska lämna Ture mer än två timmar för första gången någonsin. Mamma och jag ska gå på Mamma Mia! Hon fick det av mig i morsdagspresent och då kändes det som om det skulle vara nån gång långt i framtiden. Jag kommer vara från Ture mellan ca 14-18.30. Har bröstmjölk på tining i kylen och han älskade ju vatten ur nappflaska så det borde gå. Annars får han äta det från sked det vet vi funkar.

Jag kommer få ont i hjärtat av att vara från min prins så länge. Jag är en fjant...

Det finns järnberikad gröt och välling. Om du använder sådan så borde det inte vara någon större panik.

Jo, jag vet. Men just den övriga maten vet jag inte hur jag ska få i honom.
Men jössenam, han är ju bara 5 månader. Nån gång kommer han att bötja äta :laugh:

hade det varit jag, så hade jag avvaktat någon vecka till med smakisarna. Vill han inte så vill han inte.
Men när du fortsätter sen, så fortsätt med samma smak hela tiden tills han gillar det.

Den första smakisen "brukar" vara att man först ammar, och sen blandar ut lite lite lite potatis med mycket bröstmjölk, så att det fortfarande är rinnande konsistens.

Det går bra för Ture, det är värre för hans mamma ;)

Det kommer gå jättebra, det är nyttigt att härda sig lite ibland. Första gången jag lämnade bebis tyckte jag också det var lite jobbigt, men sen inser man att bebisen har det utmärkt och att det mest är man själv som nojar.

Vet inte, jag har aldrig lyckats klocka A så exakt. (han äter oftare på mornar o kvällar, mindre ofta om ngn kul händer.

Men jag tror inte min man hade glömt mattiderna om A varit jämn, han tycker det är ganska hemskt att vara ensam med A om A är hungrig (hänt ngra gånger när jag ridit, vi försöker så mycket det går få honom att vänta med ersättning i reserv). Kanske har din kille inte upplevt 45 minuter med en ilhungrig bebis någon gång så han tänkte inte på det (om man upplevt det tänker man på det :crazy:)

Jag är lite fundersam till det där med smakisar. Jag ammar ju och har tänkt att göra det ett tag till eller så länge det funkar. Vi provade i lördags med potatis mosad i bröstmjölk och det tyckte han var peckel såklart. Grinade riktigt illa och blev ledsen, han som älskar att äta sina magdroppar och d-vitamin från sked. Borde man fortsätta med det äckliga varje dag tills det slinker ner eller helt enkelt prova nåt annat? Nu la vi ner det helt istället...

Jag skrev en tråd med en liknande frågeställning i somras, och svaret var nästan unisont 1) vänta alt 2) prova med plockmat istället. Nu blev det en kombination av de båda och att ge godare saker (fruktpuréer), och för tillfället äter han rikigt bra. Så något av de tre skulle jag köra på, inte truga på med något som gör honom ledsen.

Jag har motsatt problem... Hur fort ska man öka smakisarna. A älskar maten och kastar i sej. Har testat potatis, potatis-palsternacka, morot och gröt och hon verkar gilla allt. Har inte märkt något på magen heller, lite fastare bajs bara. Hon har fått en halv burk per gång. Plus att jag ammar varje gång oxå. Men hur fort ska man öka?

Hugger sista knappen

Isabellas har inte ens fått smakisar varje dag och vi har blandat hej vilt med fruktpuréer och annat mojs (morötter, palsternacka m.m.). Allt har gått i efter mycket träning (tungan motarbetar henne) utom potatis och jag har inte provat det igen utan jag tror hon äter det sen ändå. Jag tror inte alls på att man måste börja med t.ex. potatis och absolut inte fruktpuréer, jag har då aldrig träffat en vuxen människa som bara äter frukter utan faktiskt även rotfrukter och grönsaker.

På BVC idag fick jag mer uppfattningen om att det ska bara vara så att jag ska byta ut ett mål amning mot mat. Hon har en dipp på viktkurvan just nu men hon kan ju inte gå spikrakt uppåt i alla evighet, ungen gick ju för tusan upp 400g/vecka de första månaderna. Vi pratade t.o.m. när hon var nyfödd om att de brukar gå upp i kurvan och sedan ner lite så jag förstår inte varför det inte är okej vid 5 månader men okej vid 2-3 månader? Hon går upp i vikt, är pigg, är glad, håller sig mätt och sover bra så jag tror inte det är dugg fel på min mjölk.

Nu känner jag att jag eldar på lite här men det känns lite som hon trampade lite på mig idag på BVC.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 147
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?