Sv: Vårmammor 2010 del 7
Byta ut? min BVC muttrade också ngt om att byta ut, men inte att jag borde snarare att hon trodde att jag gjorde.
Måltiden "mitt på dagen" (som om A hade så regelbundna vanor, eller jag för den delen) ska "bytas ut" först och nu får han gröt på kvällen också sedan en tid tillbaka.
Haken är "byta ut" delen. Han kan äta ungefär en halv miniburk majs o potatis o en halv miniburk mango, då ger jag honom tills han ser ointresserad ut. Han dricker fortfarande i alla fall ett bröst efter det, likaså på kvällen fast två bröst. Inget blir ju utbytt
Jag fick snarare bassning för att hon trodde jag "bytte ut" ytterligare ett mål på em. Jag hade gett honom några skedar päron en dag en gång pga att han vägrade bröstet tills han fått mat. Han gillar verkligen mat och kan vägra amma i nästan en timma om han verkligen vill ha det.
Verkar puckat att försöka styra barn.
I övrigt har nog BVC en poäng när det gäller honom, han har börjat vakna på nätterna igen
så nu tänker jag börja proppa i honom mat mitt på dagen tills han säger nej istället för att sluta när han fortfarande vill ha mer. (tydligen ska "lunchen" vara tidsbestämd till tex 11:30, jag har mer att han får mellan 11 o 14. Jag tänker i alla fall inte väcka honom om han sover, mata honom om han är mätt, eller pressa honom att äta morötter om han är hysteriskt hungrig och vill amma.)
(Det lustiga är att min bok (amerikansk/brittisk) inte pratar om att byta ut, hon verkar snarare "fylla i" en måltid efter en annan med mat + bröstmjölk, varefter man vid avvänjning byter bröstmjölken som dryck mot ersättning ur pipmugg hela första året (sedan komjölk)).