Skadade hästar och konvalescenter

Du kanske kan kolla med veterinären, för säkerhets skull? Inte så kul om du riskerar att sabba de 10 veckorna och får börja om från början igen, tänker jag. En bekants häst hade en skada som låter liknande på sin häst och den gick upp efter att hon började gå på ridbanan lite för tidigt tyvärr... Svårt, det där!

Ja, jag tänkte höra med henne till veckan ändå (har återbesök 27 januari). Men som det lät senast var det ok om det inte var alltför djupt. Paddocken är (om den inte är för blöt) inte jättetung. Ridhuset däremot är värre. Men i förra veckan hade jag ju inget val alls när det var halt till exempel. Då vägrade hon att gå ut på vägen, hon tycker halt underlag är fruktansvärt otäckt. Klokt, i och för sig, men opraktiskt. Fick knappt henne till och från hagen.

Ja, jag tänkte höra med henne till veckan ändå (har återbesök 27 januari). Men som det lät senast var det ok om det inte var alltför djupt. Paddocken är (om den inte är för blöt) inte jättetung. Ridhuset däremot är värre. Men i förra veckan hade jag ju inget val alls när det var halt till exempel. Då vägrade hon att gå ut på vägen, hon tycker halt underlag är fruktansvärt otäckt. Klokt, i och för sig, men opraktiskt. Fick knappt henne till och från hagen.
Det är så olika beroende på exakt hur skadan ser ut, så har veterinären sagt att det är ok bör det ju vara ok😊
Men om det är att hon studsar osv så kan det vara bra att diskutera om det inte är bättre med lugnande för att kunna vara ute på hårda och fasts underlag.

T
Usch det är så jobbigt med att aldrig helt veta vad som är bästa lösningen för hästen i aktuell situation. Går du 1 timme i sträck eller?
Jag går på gårdsplanen-men just nu 30 min uppdelat på 3 vänder så det går ju rätt fort.
Men just det att inte riktigt veta vilket underlag, hur mycket och framförallt hur lång tid det kommer ta... Min vet sa att ridhus är ok men det fungerar tyvärr inte helt optimalt så jag undviker det just nu.
Trodde jag löst mysteriet med sparkarna men icke. Idag var det den tunna padden och efter ca 7 min börjar han visa irritation när vi skrittar. Så mer troligt då att det är själva motionen som skapar obehag. Jag vill inte stalka veterinären för mycket så jag får anteckna det och se om en vecka hur mycket jag har kvar att undra över...

Typ- ska jag gå ännu mindre eller tänka att lite sveda får han ta och bara hålla det på denna nivån tills det alltid fungerar?

Det är så olika beroende på exakt hur skadan ser ut, så har veterinären sagt att det är ok bör det ju vara ok😊
Ja, som jag förstod det är det ju betydligt känsligare med de längre senorna som djupa böjsenan än förstärkningsbandet, som ju ändå är relativt litet. :)

Men om det är att hon studsar osv så kan det vara bra att diskutera om det inte är bättre med lugnande för att kunna vara ute på hårda och fasts underlag.

Ja, jag har ju absolut tänkt plegicil när jag ska börja rida, men kanske får ta det tidigare för nu har hon plötsligt börjat bli väldigt mycket mer laddad. Allt är farligt, vilket blir mindre kul när man samsas med en väldigt massa folk som promenerar, cyklar och springer. När hon fick spel igår och stod och försökte stegra kom en joggare och skulle förbi. Saktade personen ner? Nej då, då får man ju sämre tid. 🙄

T

Usch det är så jobbigt med att aldrig helt veta vad som är bästa lösningen för hästen i aktuell situation. Går du 1 timme i sträck eller?
Jag går på gårdsplanen-men just nu 30 min uppdelat på 3 vänder så det går ju rätt fort.

Jag försöker få ihop en timme i sträck men orkar inte riktigt så ofta som vet ville (4-5 gånger i veckan). Har 25 minuter till stallet så försöker undvika att åka dit två vändor.

Trodde jag löst mysteriet med sparkarna men icke. Idag var det den tunna padden och efter ca 7 min börjar han visa irritation när vi skrittar. Så mer troligt då att det är själva motionen som skapar obehag. Jag vill inte stalka veterinären för mycket så jag får anteckna det och se om en vecka hur mycket jag har kvar att undra över...

Verkligen inte kul. Barka är i alla fall helt oberörd av motionen, utöver att hon kräver regelbundna morötter för att inte strejka.

• Gilla
Reactions: Ray
Ja, som jag förstod det är det ju betydligt känsligare med de längre senorna som djupa böjsenan än förstärkningsbandet, som ju ändå är relativt litet. :)

Ja, jag har ju absolut tänkt plegicil när jag ska börja rida, men kanske får ta det tidigare för nu har hon plötsligt börjat bli väldigt mycket mer laddad. Allt är farligt, vilket blir mindre kul när man samsas med en väldigt massa folk som promenerar, cyklar och springer. När hon fick spel igår och stod och försökte stegra kom en joggare och skulle förbi. Saktade personen ner? Nej då, då får man ju sämre tid. 🙄
Tycker plegicil är toppen just flr det problemet. Min blir också väldigt lättskrämd när hon får överskottsenergi vid skador men med plegicil får man bort alla överdrivna reaktioner. Lika bra att be om det direkt om det behövs!

Ja, säger veterinären det så lär det ju förstås vara ok. :)

Fortsätter försöka analysera vad som orsakar det där stampandet. I morse kom det efter de där magiska 7min. Då gick jag med hö (ponnypleg kallar vi det😬) och med stallbandaget som varit på över natten.
Sen fick han stå utan linda i tre timmar och få på den igen inför tur nr 2. Då tog vi inget hö med eftersom han uppfört sig fint på sistone. Inga tendenser till att sparka eller titta på benet utan mer fokus på att klaga över att det inte serverades lunch på promenaden. Kanske ska prova nästa morgon vad som händer om jag tar av nattbandagen en stund och lindar om innan vi går.

Jag satt upp 5min igårkväll efter att vi skrittat fram för hand i 20 min, för att få en känsla och stämma av lite. Det positiva är att det inte känns som att det är 4,5v sen hon reds sist då hon kändes mjuk och ”med mig” och att det inte kändes lika stumt bakom mig, men samtidigt har hon fortfarande inget eget driv vilket rent spontant känns som att något fortfarande tar emot? Hon tar också betydligt kortare kliv med höger bak där pålagringarna var värre. Det värmde ur lite efter första varvet - smärtminne?

Borde hon inte gå fram mer på eget bevåg om saker var bättre? Det är förjävligt att min fina häst som trots alla problem utvecklats så mycket hos mig (trots minimal ridning) sen hon kom för 1,5 år sen.

Jag har fortfarande inte hört något från försäkringsbolaget heller.. egentligen ska vi på åb i slutet av januari men jag måste få någon klarhet hos fb innan vi fortsätter.

IMG_9944.webp

Jag satt upp 5min igårkväll efter att vi skrittat fram för hand i 20 min, för att få en känsla och stämma av lite. Det positiva är att det inte känns som att det är 4,5v sen hon reds sist då hon kändes mjuk och ”med mig” och att det inte kändes lika stumt bakom mig, men samtidigt har hon fortfarande inget eget driv vilket rent spontant känns som att något fortfarande tar emot? Hon tar också betydligt kortare kliv med höger bak där pålagringarna var värre. Det värmde ur lite efter första varvet - smärtminne?

Borde hon inte gå fram mer på eget bevåg om saker var bättre? Det är förjävligt att min fina häst som trots alla problem utvecklats så mycket hos mig (trots minimal ridning) sen hon kom för 1,5 år sen.

Jag har fortfarande inte hört något från försäkringsbolaget heller.. egentligen ska vi på åb i slutet av januari men jag måste få någon klarhet hos fb innan vi fortsätter.

Visa bifogad fil 161100
Jobbigt med försäkringen!
Kan man tänka sig att det kan ta tid att stärka upp? Pålagringar försvinner ju inte och har hästen haft ont ett tag lär det ju påverkat hur hela kroppen fungerar.

...

...
Det kan absolut vara en fördel att börja testa med Plegicil redan nu, då kan du även börja laborera med vilken dos som kommer bli lagom. Ibland är det svårt att få till doseringen i början och då är det helt klart en fördel om man själv befinner sig på marken. På vissa hästar fungerar låga doser med Domosedan bättre, så ring din veterinär och rådfråga och funkar inte det ena kan du testa det andra.

Visa bifogad fil 161100
Vet inte om du vill ha tips på formen etc, men jag hade absolut inte ridit en häst med problem i SI leden/KS i kort form bakom lod. Jag tror så länger du håller i fram, så kommer du inte få en ärlig framåtbjudning. Utan det kommer vara svårare för henne att gå fram korrekt när du samtidigt håller emot i handen, och många studier har även visat på att den typ av ridning slitar mycket på hästarna. Jag menar verkligen detta i bästa mening och om du inte är intresserad så håller jag truten ;) Tycker du verkar väldigt mån om din häst och vill verkligen bara ge tips som kan hjälpa er :) så hoppas inte du tar detta som ett påhopp etc för det är inte alls menat så. :heart

Tycker denna video illustrerar ganska bra hur jag tänker med ridningen:
(inte alls så jag tycker allt är perfekt, och ibland kan vissa låta väldigt "frälsta" men svårt att hitta videoer som ändå visar vad jag anser är bra ridning överlag och vad jag själv försöker sträva efter (svarta hästen man ser på första bilden).)

Vet inte om du vill ha tips på formen etc, men jag hade absolut inte ridit en häst med problem i SI leden/KS i kort form bakom lod. Jag tror så länger du håller i fram, så kommer du inte få en ärlig framåtbjudning. Utan det kommer vara svårare för henne att gå fram korrekt när du samtidigt håller emot i handen, och många studier har även visat på att den typ av ridning slitar mycket på hästarna. Jag menar verkligen detta i bästa mening och om du inte är intresserad så håller jag truten ;) Tycker du verkar väldigt mån om din häst och vill verkligen bara ge tips som kan hjälpa er :) så hoppas inte du tar detta som ett påhopp etc för det är inte alls menat så. :heart

Tycker denna video illustrerar ganska bra hur jag tänker med ridningen:
(inte alls så jag tycker allt är perfekt, och ibland kan vissa låta väldigt "frälsta" men svårt att hitta videoer som ändå visar vad jag anser är bra ridning överlag och vad jag själv försöker sträva efter (svarta hästen man ser på första bilden).)
Jag förstår vad du menar, vi jobbar på det där! Innan gick hon som en stjärnkikare vilket inte heller är bra 😅

Visa bifogad fil 161100
Går väl tyvärr inte att sia om utan uppföljande återbesök. Kanske gör det fortfarande lika ont, kanske är det gamla invanda rörelsemönster eller mentala spänningar som stoppar.

Hoppas försäkringsbolaget ändrar sig så ni kan fortsätta utreda och behandla!

Visa bifogad fil 161100
Vad har dom för handläggningstid på Dunstan? Det låter som dom bara försöker dra ut på det. Kan dom neka dig ersättning helt?

Vad har dom för handläggningstid på Dunstan? Det låter som dom bara försöker dra ut på det. Kan dom neka dig ersättning helt?
Bra fråga.. vi var hos veterinären 20/12 men dom skickade inte in till bolaget förrän 9/1. Så sen 9/1 har ärendet varit hos dom. När jag ringde dom för att få mer info sa hon att dom hade möten på fredagar med sina veterinärer så jag trodde dom gick igenom mitt i fredags så att jag skulle hört något nu men icke. Och ja dom kan säkert neka mig någon ersättning alls

Bra fråga.. vi var hos veterinären 20/12 men dom skickade inte in till bolaget förrän 9/1. Så sen 9/1 har ärendet varit hos dom. När jag ringde dom för att få mer info sa hon att dom hade möten på fredagar med sina veterinärer så jag trodde dom gick igenom mitt i fredags så att jag skulle hört något nu men icke. Och ja dom kan säkert neka mig någon ersättning alls
Jag kanske minns fel men skrev du inte tidigare att de har nekat redan? Är det överklagan de tar upp nu?

Var på veterinær klinikken i går, ingen brudd/brist i benet, benbiten som har blitt sparket av lå bra til og de mente det ikke var fare for irritasjon/betennelse. Så det ble ny kortison i leddet med spatt, og vi fikk ordnet tenner og vaksine. Glad det har gått bra med sparket.
Fikk også snakket med stall eier og lederhoppa (som er tatt ut av flokken) skal ikke inn igjen før brodd sesongen er over, den nye hesten skal heller ikke inn i flokken som nå har blitt 2 hester. Er glad og lettet for set og.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 915
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 142
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 625
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare