Skadade hästar och konvalescenter

Du kanske kan kolla med veterinären, för säkerhets skull? Inte så kul om du riskerar att sabba de 10 veckorna och får börja om från början igen, tänker jag. En bekants häst hade en skada som låter liknande på sin häst och den gick upp efter att hon började gå på ridbanan lite för tidigt tyvärr... Svårt, det där!

Ja, jag tänkte höra med henne till veckan ändå (har återbesök 27 januari). Men som det lät senast var det ok om det inte var alltför djupt. Paddocken är (om den inte är för blöt) inte jättetung. Ridhuset däremot är värre. Men i förra veckan hade jag ju inget val alls när det var halt till exempel. Då vägrade hon att gå ut på vägen, hon tycker halt underlag är fruktansvärt otäckt. Klokt, i och för sig, men opraktiskt. Fick knappt henne till och från hagen.

Ja, jag tänkte höra med henne till veckan ändå (har återbesök 27 januari). Men som det lät senast var det ok om det inte var alltför djupt. Paddocken är (om den inte är för blöt) inte jättetung. Ridhuset däremot är värre. Men i förra veckan hade jag ju inget val alls när det var halt till exempel. Då vägrade hon att gå ut på vägen, hon tycker halt underlag är fruktansvärt otäckt. Klokt, i och för sig, men opraktiskt. Fick knappt henne till och från hagen.
Det är så olika beroende på exakt hur skadan ser ut, så har veterinären sagt att det är ok bör det ju vara ok😊
Men om det är att hon studsar osv så kan det vara bra att diskutera om det inte är bättre med lugnande för att kunna vara ute på hårda och fasts underlag.

T
Usch det är så jobbigt med att aldrig helt veta vad som är bästa lösningen för hästen i aktuell situation. Går du 1 timme i sträck eller?
Jag går på gårdsplanen-men just nu 30 min uppdelat på 3 vänder så det går ju rätt fort.
Men just det att inte riktigt veta vilket underlag, hur mycket och framförallt hur lång tid det kommer ta... Min vet sa att ridhus är ok men det fungerar tyvärr inte helt optimalt så jag undviker det just nu.
Trodde jag löst mysteriet med sparkarna men icke. Idag var det den tunna padden och efter ca 7 min börjar han visa irritation när vi skrittar. Så mer troligt då att det är själva motionen som skapar obehag. Jag vill inte stalka veterinären för mycket så jag får anteckna det och se om en vecka hur mycket jag har kvar att undra över...

Typ- ska jag gå ännu mindre eller tänka att lite sveda får han ta och bara hålla det på denna nivån tills det alltid fungerar?

Det är så olika beroende på exakt hur skadan ser ut, så har veterinären sagt att det är ok bör det ju vara ok😊
Ja, som jag förstod det är det ju betydligt känsligare med de längre senorna som djupa böjsenan än förstärkningsbandet, som ju ändå är relativt litet. :)

Men om det är att hon studsar osv så kan det vara bra att diskutera om det inte är bättre med lugnande för att kunna vara ute på hårda och fasts underlag.

Ja, jag har ju absolut tänkt plegicil när jag ska börja rida, men kanske får ta det tidigare för nu har hon plötsligt börjat bli väldigt mycket mer laddad. Allt är farligt, vilket blir mindre kul när man samsas med en väldigt massa folk som promenerar, cyklar och springer. När hon fick spel igår och stod och försökte stegra kom en joggare och skulle förbi. Saktade personen ner? Nej då, då får man ju sämre tid. 🙄

T

Usch det är så jobbigt med att aldrig helt veta vad som är bästa lösningen för hästen i aktuell situation. Går du 1 timme i sträck eller?
Jag går på gårdsplanen-men just nu 30 min uppdelat på 3 vänder så det går ju rätt fort.

Jag försöker få ihop en timme i sträck men orkar inte riktigt så ofta som vet ville (4-5 gånger i veckan). Har 25 minuter till stallet så försöker undvika att åka dit två vändor.

Trodde jag löst mysteriet med sparkarna men icke. Idag var det den tunna padden och efter ca 7 min börjar han visa irritation när vi skrittar. Så mer troligt då att det är själva motionen som skapar obehag. Jag vill inte stalka veterinären för mycket så jag får anteckna det och se om en vecka hur mycket jag har kvar att undra över...

Verkligen inte kul. Barka är i alla fall helt oberörd av motionen, utöver att hon kräver regelbundna morötter för att inte strejka.

• Gilla
Reactions: Ray
Ja, som jag förstod det är det ju betydligt känsligare med de längre senorna som djupa böjsenan än förstärkningsbandet, som ju ändå är relativt litet. :)

Ja, jag har ju absolut tänkt plegicil när jag ska börja rida, men kanske får ta det tidigare för nu har hon plötsligt börjat bli väldigt mycket mer laddad. Allt är farligt, vilket blir mindre kul när man samsas med en väldigt massa folk som promenerar, cyklar och springer. När hon fick spel igår och stod och försökte stegra kom en joggare och skulle förbi. Saktade personen ner? Nej då, då får man ju sämre tid. 🙄
Tycker plegicil är toppen just flr det problemet. Min blir också väldigt lättskrämd när hon får överskottsenergi vid skador men med plegicil får man bort alla överdrivna reaktioner. Lika bra att be om det direkt om det behövs!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 819
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 942
Senast: yamyam
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka