Skadade hästar och konvalescenter

Vi ska också in på måndag, då är det dags för MR. Pratade med kliniken idag om vad det kommer kosta för jag fick meddelande från Sveland idag att de "bara" täcker 15 000 av en MR, fast vi har över 100 000 kvar på försäkringen i år. Kliniken trodde det skulle gå på 24 ink. moms och rekommenderade Agria i stället. Tack men nej tack. Sveland har så bra självriskperioder så jag nog har tjänat in det där ändå.

Gjorde det man inte får, googlade på troliga diagnoser och nu känns det tungt. Jag gissar nämligen på att han har skador i sidoligamenten och då kunde man troligen räkna med runt 18 månader. Vi får väl se, i sånna fall funderar jag på att hitta någon sorts lösdrift till honom till hösten, för han har en inre vildhäst i hjärtat som inte vill stå på box. Grannarna till stallet håller på att bygga lösdrift nu, men jag vet inte, sån tur brukar jag aldrig ha. De planerar nog dessutom att ha sina dräktiga ston där och det gissar jag på är lite för roligt.

Vi ska också in på måndag, då är det dags för MR. Pratade med kliniken idag om vad det kommer kosta för jag fick meddelande från Sveland idag att de "bara" täcker 15 000 av en MR, fast vi har över 100 000 kvar på försäkringen i år. Kliniken trodde det skulle gå på 24 ink. moms och rekommenderade Agria i stället. Tack men nej tack. Sveland har så bra självriskperioder så jag nog har tjänat in det där ändå.

Gjorde det man inte får, googlade på troliga diagnoser och nu känns det tungt. Jag gissar nämligen på att han har skador i sidoligamenten och då kunde man troligen räkna med runt 18 månader. Vi får väl se, i sånna fall funderar jag på att hitta någon sorts lösdrift till honom till hösten, för han har en inre vildhäst i hjärtat som inte vill stå på box. Grannarna till stallet håller på att bygga lösdrift nu, men jag vet inte, sån tur brukar jag aldrig ha. De planerar nog dessutom att ha sina dräktiga ston där och det gissar jag på är lite för roligt.

Kan de inte göra ett sådant där tilt-test för att kolla sidoligamenten? De gjorde det på min Dam för några år sedan när de misstänkte något sådant, men ville göra det innan MR pga kostnad osv.

Kan de inte göra ett sådant där tilt-test för att kolla sidoligamenten? De gjorde det på min Dam för några år sedan när de misstänkte något sådant, men ville göra det innan MR pga kostnad osv.
Vi har varit tre gånger hos veterinären och bedövat, röntgat och kollat på olika spår och underlag osv. Så nu blir det MR för att se allt på samma gång. Vi får se om vi får svar, det är ju ingen garanti att de hittar något…

Det behöver ju inte bli långdraget även om det är ligament. Min hade problem med hovens sidoligament vilket upptäcktes med MR men hon blev bra jättesnabbt bara vi fått rätt diagnos och kunde behandla rätt😊
Håller tummarna för er!

Det behöver ju inte bli långdraget även om det är ligament. Min hade problem med hovens sidoligament vilket upptäcktes med MR men hon blev bra jättesnabbt bara vi fått rätt diagnos och kunde behandla rätt😊
Håller tummarna för er!
Håller med.
Har varit med om ligamentskador i hov 2ggr, båda hästarna blev bra och nr 2 läkte dessutom rekordsnabbt enligt veterinären trots en ganska ordentlig skada.

Även jag har positiv erfarenhet av sidoligamentskada i hoven. Tar tiiid men blev helt bra.

En vän står med samma skada på sin, hittades med MR. Det blev dock inte 24 k för MR utan typ 15 k
Dock om MR kostar 24 k och din rörliga självrisk är 25% så är den ju 6000 kr. Dvs kvar är 18 000 kr och av det ersätter bolaget 15 000. Så "bara" 3000 kr "extra" ändå, så skulle jag försöka se det

Vi har ökat på skritten och denna veckan skulle vi upp till 60 minuter.
När jag kom till stallet i måndags kväll var han jättehalt på sitt skadade ben, ville knappt stödja på det. :nailbiting:

Visade sig att (igen) trampat snett skon och hade sidokappan in i hoven. :banghead:

Lyckades få loss skon, men fick såklart med en bit av hovväggen. Fortfarande jättehalt efteråt och såklart även svullen över kotan.

Fick en dos metacam och stå inne över natten. Hovis har inte kunnat komma än, han är bättre nu, men är ju alltid väldigt ömfotad utan sko.

Jag får spader! HUR ska jag veta om han ”bara” har ont av att ha gått in skon i foten/är ömfotad pga ingen sko eller om han har dragit till sitt gaffelband igen, eller nåt annat denna gången. Och nästa gång?

Måste jag åka på ultraljud varje gång vi har tappsko nu för att vara säker? Röntgen?
I somras drog han av minst 1 sko i veckan, och han var alltid halt några dagar efter att han fått på skon igen. Kan ju lika gärna stalla upp honom på kliniken. :turd:

Skaffa en egen ultraljudsapparat?

GAAAAHHH!! :rage::banghead:

Förlåt för helt OT, men vad menade kliniken med att rekommendera agria istället? Man har väl det bolag man har med en häst under utredning..?

Håller alla tummar att ni får bra svar på MR!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 829
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 937
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka