Skadade hästar och konvalescenter

Vi ska också in på måndag, då är det dags för MR. Pratade med kliniken idag om vad det kommer kosta för jag fick meddelande från Sveland idag att de "bara" täcker 15 000 av en MR, fast vi har över 100 000 kvar på försäkringen i år. Kliniken trodde det skulle gå på 24 ink. moms och rekommenderade Agria i stället. Tack men nej tack. Sveland har så bra självriskperioder så jag nog har tjänat in det där ändå.

Gjorde det man inte får, googlade på troliga diagnoser och nu känns det tungt. Jag gissar nämligen på att han har skador i sidoligamenten och då kunde man troligen räkna med runt 18 månader. Vi får väl se, i sånna fall funderar jag på att hitta någon sorts lösdrift till honom till hösten, för han har en inre vildhäst i hjärtat som inte vill stå på box. Grannarna till stallet håller på att bygga lösdrift nu, men jag vet inte, sån tur brukar jag aldrig ha. De planerar nog dessutom att ha sina dräktiga ston där och det gissar jag på är lite för roligt.

Vi ska också in på måndag, då är det dags för MR. Pratade med kliniken idag om vad det kommer kosta för jag fick meddelande från Sveland idag att de "bara" täcker 15 000 av en MR, fast vi har över 100 000 kvar på försäkringen i år. Kliniken trodde det skulle gå på 24 ink. moms och rekommenderade Agria i stället. Tack men nej tack. Sveland har så bra självriskperioder så jag nog har tjänat in det där ändå.

Gjorde det man inte får, googlade på troliga diagnoser och nu känns det tungt. Jag gissar nämligen på att han har skador i sidoligamenten och då kunde man troligen räkna med runt 18 månader. Vi får väl se, i sånna fall funderar jag på att hitta någon sorts lösdrift till honom till hösten, för han har en inre vildhäst i hjärtat som inte vill stå på box. Grannarna till stallet håller på att bygga lösdrift nu, men jag vet inte, sån tur brukar jag aldrig ha. De planerar nog dessutom att ha sina dräktiga ston där och det gissar jag på är lite för roligt.

Kan de inte göra ett sådant där tilt-test för att kolla sidoligamenten? De gjorde det på min Dam för några år sedan när de misstänkte något sådant, men ville göra det innan MR pga kostnad osv.

Kan de inte göra ett sådant där tilt-test för att kolla sidoligamenten? De gjorde det på min Dam för några år sedan när de misstänkte något sådant, men ville göra det innan MR pga kostnad osv.
Vi har varit tre gånger hos veterinären och bedövat, röntgat och kollat på olika spår och underlag osv. Så nu blir det MR för att se allt på samma gång. Vi får se om vi får svar, det är ju ingen garanti att de hittar något…

Det behöver ju inte bli långdraget även om det är ligament. Min hade problem med hovens sidoligament vilket upptäcktes med MR men hon blev bra jättesnabbt bara vi fått rätt diagnos och kunde behandla rätt😊
Håller tummarna för er!

Det behöver ju inte bli långdraget även om det är ligament. Min hade problem med hovens sidoligament vilket upptäcktes med MR men hon blev bra jättesnabbt bara vi fått rätt diagnos och kunde behandla rätt😊
Håller tummarna för er!
Håller med.
Har varit med om ligamentskador i hov 2ggr, båda hästarna blev bra och nr 2 läkte dessutom rekordsnabbt enligt veterinären trots en ganska ordentlig skada.

Även jag har positiv erfarenhet av sidoligamentskada i hoven. Tar tiiid men blev helt bra.

En vän står med samma skada på sin, hittades med MR. Det blev dock inte 24 k för MR utan typ 15 k
Dock om MR kostar 24 k och din rörliga självrisk är 25% så är den ju 6000 kr. Dvs kvar är 18 000 kr och av det ersätter bolaget 15 000. Så "bara" 3000 kr "extra" ändå, så skulle jag försöka se det

Vi har ökat på skritten och denna veckan skulle vi upp till 60 minuter.
När jag kom till stallet i måndags kväll var han jättehalt på sitt skadade ben, ville knappt stödja på det. :nailbiting:

Visade sig att (igen) trampat snett skon och hade sidokappan in i hoven. :banghead:

Lyckades få loss skon, men fick såklart med en bit av hovväggen. Fortfarande jättehalt efteråt och såklart även svullen över kotan.

Fick en dos metacam och stå inne över natten. Hovis har inte kunnat komma än, han är bättre nu, men är ju alltid väldigt ömfotad utan sko.

Jag får spader! HUR ska jag veta om han ”bara” har ont av att ha gått in skon i foten/är ömfotad pga ingen sko eller om han har dragit till sitt gaffelband igen, eller nåt annat denna gången. Och nästa gång?

Måste jag åka på ultraljud varje gång vi har tappsko nu för att vara säker? Röntgen?
I somras drog han av minst 1 sko i veckan, och han var alltid halt några dagar efter att han fått på skon igen. Kan ju lika gärna stalla upp honom på kliniken. :turd:

Skaffa en egen ultraljudsapparat?

GAAAAHHH!! :rage::banghead:

• Hjärta
Reactions: Ray

Förlåt för helt OT, men vad menade kliniken med att rekommendera agria istället? Man har väl det bolag man har med en häst under utredning..?

Håller alla tummar att ni får bra svar på MR!

Vi har ökat på skritten och denna veckan skulle vi upp till 60 minuter.
När jag kom till stallet i måndags kväll var han jättehalt på sitt skadade ben, ville knappt stödja på det. :nailbiting:

Visade sig att (igen) trampat snett skon och hade sidokappan in i hoven. :banghead:

Lyckades få loss skon, men fick såklart med en bit av hovväggen. Fortfarande jättehalt efteråt och såklart även svullen över kotan.

Fick en dos metacam och stå inne över natten. Hovis har inte kunnat komma än, han är bättre nu, men är ju alltid väldigt ömfotad utan sko.

Jag får spader! HUR ska jag veta om han ”bara” har ont av att ha gått in skon i foten/är ömfotad pga ingen sko eller om han har dragit till sitt gaffelband igen, eller nåt annat denna gången. Och nästa gång?

Måste jag åka på ultraljud varje gång vi har tappsko nu för att vara säker? Röntgen?
I somras drog han av minst 1 sko i veckan, och han var alltid halt några dagar efter att han fått på skon igen. Kan ju lika gärna stalla upp honom på kliniken. :turd:

Skaffa en egen ultraljudsapparat?

GAAAAHHH!! :rage::banghead:
Känner igen den känslan...
Man blir otroligt paranoid av skadade hästar. Man blir så medveten om allt skit som kan hända att man förutsätter att det alltid händer.
Hoppas det går över på någon dag när han blev av med skon!

Förlåt för helt OT, men vad menade kliniken med att rekommendera agria istället? Man har väl det bolag man har med en häst under utredning..?

Håller alla tummar att ni får bra svar på MR!
Jag fattade inte heller riktigt varför de skulle prata om Agria i det här fallet. Det är inte som att jag kan byta försäkring nu utan att få reservation. Och dessutom finns det verkligen saker som Agria inte täcker. Jag har varit jättenöjd med Sveland hittills och deras självriskperiod på 180 dagar har varit toppen för oss.

Just nu är jag också oroad över att jag måste gå upp så otroligt tidigt på måndag. Jag har 25 min bilväg till stallet och 1,20 till kliniken (egentligen mindre men det ska vara runt Nollgradigt så jag vågar inte riskera att åka småvägar som kan vara hala). Och så ska vi vara där vid 08.00 på morgonen och han är inte alltid lättlastad. Tur att våra hästar får frukost tidigt så jag inte behöver fodra alla innan vi åker.

Jag fattade inte heller riktigt varför de skulle prata om Agria i det här fallet. Det är inte som att jag kan byta försäkring nu utan att få reservation. Och dessutom finns det verkligen saker som Agria inte täcker. Jag har varit jättenöjd med Sveland hittills och deras självriskperiod på 180 dagar har varit toppen för oss.

Just nu är jag också oroad över att jag måste gå upp så otroligt tidigt på måndag. Jag har 25 min bilväg till stallet och 1,20 till kliniken (egentligen mindre men det ska vara runt Nollgradigt så jag vågar inte riskera att åka småvägar som kan vara hala). Och så ska vi vara där vid 08.00 på morgonen och han är inte alltid lättlastad. Tur att våra hästar får frukost tidigt så jag inte behöver fodra alla innan vi åker.
När jag gjorde MR på Ultuna fick vi sova över en natt istället, men kanske bökigare om det är en måndag..

När jag gjorde MR på Ultuna fick vi sova över en natt istället, men kanske bökigare om det är en måndag..
Det funkar tyvärr lite dåligt med Mirre då han lätt får foderstrupsförstoppning när han är stressad. De fick handmata honom förra året då han stod på Ultuna för scint (det var just foderstrupsförstoppningen de skulle undersöka). Men annars hade det varit bekvämare...

Hoppas det går bra för er!
När vi var på Husaby var jag i stallet 05 och fodrade alla en tuss, lastade 05.40 då vi skulle vara på plats 08 och jag räknade med 2h upp 🫣 usch det var en lång dag 😂

Hoppas det går bra för er!
När vi var på Husaby var jag i stallet 05 och fodrade alla en tuss, lastade 05.40 då vi skulle vara på plats 08 och jag räknade med 2h upp 🫣 usch det var en lång dag 😂
Jag har också tänkt att jag ska jobba full dag på måndag eftersom min kompis bor bredvid kliniken och hon hade ett arbetsrum där jag kan sitta och lyssna in på diverse möten. Gissar att jag kommer krokna tidigt. Han är i alla fall pigg som en mört. Och man får locka med en morot för att bromsa honom för att han inte ska springa in i stallet när han går från sin isiga hage...

Minns att vi åkte från stallet innan 05 och kom tillbaka typ kl 20 på kvällen när vi gjorde MR. Vi har typ 2,5 timma som minst till Strömsholm. Sjukt jobbigt. Var glad att det inte var jag som körde den gången🤪
Tar ju ganska många timmar väl på plats med både undersökningen och att de ska vakna till ordentligt efteråt..

Hoppas du kan planera in en lugn dag dagen efter iaf😴

Förstår precis den där känslan av oro när man måste lasta så tidigt och vädret är oberäkneligt.
Platina blev ju helt bra från sin ligamentskada och har inte haft en böjprovsreaktion eller varit halt fram sen oktober -20
Det är skönt att få en diagnos så man vet mer hur man ska förhålla sig.
Platina fick skadan när hon var sex år men fick först fel diagnos.
När hon inte blev bra gjorde jag MR som visade lindrig uttänjning av inre sidoligamentet.
Fick aldrig någon rehabplan av kliniken utan det var min equiterapeut som hjälpte mig med den till slut.
När jag fått en bra rehabplan tog det fem månader.
Innan dess kändes det tröstlöst emellanåt kan jag säga men när man väl har en bra plan och man ser hur hästen hela tiden blir bättre blir det lättare. Rätt som är hästen helt frisk igen.❤️

Känner igen den känslan...
Man blir otroligt paranoid av skadade hästar. Man blir så medveten om allt skit som kan hända att man förutsätter att det alltid händer.
Hoppas det går över på någon dag när han blev av med skon!
Hovis kom ut idag och han var inte så bekymrad. Hästen reagerade inget på att få skon påspikad igen och vi tog oss ut på 55 minuter promenad på asfalt.

Gick förbi fårhagen, han hade tydligen glömt bort att han inte var rädd för dem förra veckan. 😅
IMG_9537.webp

Jag är ikapp igångsättnings schemat igen trots att vi fick backa lite och gå kortare turer. Nästa vecka är det fri skritt som gäller och då kan det vara uppsuttet om det är "stabilt ".
Svår bedömning tycker jag. Är det nog stabilt eller inte? Man vet nog inte förrän man provat kanske?
Tror det blir pleg om det ska ridas ändå. Svårt det också för det som mest orsakar snubblingar nu är när hästen är lugn och avspänd- medan bus skutt fungerat fint. Är lite fundersam på om det är risk att han blir lite släpigare med lugnande...

Idag var det dags för återbesök. Kliniken håller på att bygga ut och jag fick en förvarning i fredags om att de skulle lyfta på takstolar idag. Lite väl spännande med en överladdad Barka, så jag bad dem komma ut och ge en lite dos plegicil innan jag lastade ur. Det räckte för att ta udden av nerverna (men hon var så spänd i transporten att veterinären knappt fick in kanylen) och då kunde vi även longera utan bocksprång. Fanns en liten, liten, korthet i steget höger fram (det gick inte att se senast då hon var överladdad) på hårt, men den blev inte värre på mjukt som ju senor och ligament oftast blir. Sen in för nytt ultraljud och även om det inte är helt ifyllt än så var veterinären mycket nöjd och tyckte Barka har ett fantastiskt läkekött för sin ålder. Man kan ju aldrig lova till 100% sa hon, men som det ser ut nu bör hon komma tillbaka till fullt arbete.

Hon ville att jag skrittar för hand i en 7-10 dagar till, sen kan jag skritta uppsuttet åtminstone en 4-5 dagar i veckan och gärna jobba henne med både samling och lösgörande rörelser. Trav får vänta tills efter nästa koll, hon vill se så att den lilla kortheten i steget försvinner helt. Det enda som sätter lite myror i huvudet på mig är hur de egentligen räknar när det gäller hur lång tid en sån här skada tar. Hon har ju hela tiden sagt att en sena kan ta 6-12 månader eller till och med 6-18 månader medan ligament oftast ligger på 3-6 månader. Men idag sa hon att Barka ser mer ut som en 3-månaders häst än en 6-månaders häst, men då verkar hon avse när man kan börja skritta uppsuttet, inte när man kan börja rida mer normalt. Oavsett så är det så klart skönt att höra att det gått väldigt bra hittills.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 915
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 792
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 139
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 621
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka