Skadade hästar och konvalescenter

Prova motbevisa när en skada kom. Det är här det är ett stort problem med att olika veterinärer tolkar samma plåtar olika.

Utan en röntgen vid köp/införsäkring är det extremt svårt att bevisa att något INTE fanns. Utan ens en veterinärbesiktning är det närmast omöjligt.

Det finns gott om rättsfall där det blivit helt olika utfall där olika sakkunniga (veterinärer) tvärsäkert vittnat emot varandra kring när något uppstått t ex eller om något synts eller inte synt på en röntgenplåt. För det är där det hamnar om man inte håller med sitt försäkringsbolag och de inte ändrar sig vid omprövning. Då får man stämma dem.

Så ja, de har i princip tolkningsföreträde för ytterst få hästägare vill chansa på en stämning.
så jäkla tråkigt

så jäkla tråkigt
Ja. Samtidigt förståeligt med. Men det vore bra för alla om man kunde få så mycket enhetlighet och tydlighet som möjligt ändå. Men tills dess är det säkraste man kan göra försöka hitta en försäkrad sen föl. Och oavsett göra en så grundlig vetbes som möjligt.

Svenska djurförsäkringar är för övrigt närmast unika. Det finns inte alls samma skydd i utlandet, och där sätts ofta reservationer löpande. Dvs har de ersatt för kolik en gång kan de sätta reservation för framtida koliker mm

Frågan är hur det blir med svenska försäkringar i framtiden med tanke på hur veterinärkostnaderna skenar. Blir djurförsäkringarna för dyra för bolagen så kommer ju endera premierna bli skyhöga eller så kommer skyddet försämras.

Fast vi har ju hittat pålagringar i si-leden. Jag fattar också att de inte ersätter tex ryggröntgen som visade KS eller behandlingar som rör KS, men de andra utredningarna och behandlingarna kan dom väl inte neka bara för att hästen har KS? Låter ju märkligt när två oberoende veterinärer inte tror hennes KS är ett problem
Hur länge hade du haft hästen innan ni utredde och fann pålagringarna? "Pålagringar" kommer ju inte från en dag till en annan, utan de är ju ett resultat av långt gågna (ofta inflammatoriska) processer i lederna, så rent krasst så har de mest sannolikt funnits där innan köp.

Men om ts gett all info ts har? Känns märkligt i ts fall..
Ja jag vet ju ingenting om det, det var bara ett svar rent allmänt på att de kan kräva tillbaka om de så att säga betalat ut på felaktiga grunder. Om det skett eller ej i TS fall har jag ingen aning om.

Rent personligt kan jag tycka att bolaget kunde stå den kostnaden oavsett om de hade rätt att kräva den tillbaka. 18 k är ingenting för ett försäkringsbolag men kännbart för de flesta försäkringstagare att få som oväntad utgift sådär :(

Hur länge hade du haft hästen innan ni utredde och fann pålagringarna? "Pålagringar" kommer ju inte från en dag till en annan, utan de är ju ett resultat av långt gågna (ofta inflammatoriska) processer i lederna, så rent krasst så har de mest sannolikt funnits där innan köp.
Jag funderade också på det, om bolaget även anser det har funnits tidigare. Har det sagt något om det @Emuliiaa ?

Har de betalat något mellan det besök som de nu vill ha tillbaka pengar för och det som de vägrar ersätta nu? Jag tänker att då hästen haft symptom från köp men de ändå ersatt flera tidigare besök om de anser att de enbart ersätter fram till att man (de) kom fram till att problemen är sådana att de anses förlegat vid köp?

Pålagringarna hittades i dec-24, haft hästen sedan juli-23.
Vi började utreda i nov-23 då hon hade handbromsen i, men då också gått med sadel som klämde sedan köp (trots utprovad).
Bolaget har inte ens nämnt pålagringarna, bara att de inte ersätter Husaby samt vill ha tillbaka 18k för utredningar och behandlingar och skyller på KS (som verkar vara väldigt lindrig då ingen av vet. tror det är det som är problemet)

Jag funderade också på det, om bolaget även anser det har funnits tidigare. Har det sagt något om det @Emuliiaa ?

Har de betalat något mellan det besök som de nu vill ha tillbaka pengar för och det som de vägrar ersätta nu? Jag tänker att då hästen haft symptom från köp men de ändå ersatt flera tidigare besök om de anser att de enbart ersätter fram till att man (de) kom fram till att problemen är sådana att de anses förlegat vid köp?
De har ersatt besök i nov-23 (efter min anmälan till arn), april-24, maj-24 samt juni-24. Sedan lång vila på hästen och besök på Husaby i dec-24. Så de vill ha tillbaka pengar för besöken nov-juni som de ansar är felaktiga och beror på KS (fast jag aldrig hört något om det och heller aldrig behandlat för det)

Rent personligt kan jag tycka att bolaget kunde stå den kostnaden oavsett om de hade rätt att kräva den tillbaka. 18 k är ingenting för ett försäkringsbolag men kännbart för de flesta försäkringstagare att få som oväntad utgift sådär :(
Håller med.. jag säger inte emot att hon får en reservation för KS, men ha ta tillbaka ersättning utan att jag hört eller behandlat hästen för det känns bara fel

De har ersatt besök i nov-23 (efter min anmälan till arn), april-24, maj-24 samt juni-24. Sedan lång vila på hästen och besök på Husaby i dec-24. Så de vill ha tillbaka pengar för besöken nov-juni som de ansar är felaktiga och beror på KS (fast jag aldrig hört något om det och heller aldrig behandlat för det)
Då förstår jag, jag trodde det var ett besök de ville ha tillbaka för men de vill alltså ha tillbaka all betald ersättning?. Har du pratat med dem om framtiden - vad reserverar de sig emot?

Håller med.. jag säger inte emot att hon får en reservation för KS, men ha ta tillbaka ersättning utan att jag hört eller behandlat hästen för det känns bara fel
Det är det där "med komplikationer", alltså att ryggproblem ofta ger följdbesvär i resten av kroppen. Och bakknähälta t ex ger ofta ryggont, och överbelastning fram. Osv.

Dvs även om du inte behandlat just ks kan de anse att hästens problem är pga ks. Och pålagring i SI-leden är något som mycket väl kan triggas av KS tyvärr.
OBS att jag inte vet om bolaget i sak gjort rätt eller fel bedömning. Jag förklarar bara resonemanget i stort hur bolag ofta gör när de reserverar (oavsett om de gör det vid tecknande eller när något senare dyker upp som de bedömer fanns vid tecknande)

Men har de sagt att det är specifikt KS som är anledningen att de nekar? Eller har de nekat pga av vad de sas sett på plåtarna?

I sak så är ks något av det svårare att bedöma då många hästar har röntgenförändringar i rygg utan att ha besvär. Små förändringar kan ge stora problem och stora förändringar inga problem osv.
Men - i ditt fall har du en försvårande faktor att hästen tyvärr haft symptom sen dag ett. Har du angett det till veterinärerna och det står i journal blir det lättare för bolaget att hävda att t ex senare hittade röntgenfynd är anledningen till symptomen

Sen är och förblir det en styrkeobalans. Du chansade och köpte en billig häst utan att besiktiga den. Bolaget chansade och försäkrade in hästen utan besiktning. Men nu får du stå hela smällen...

Då förstår jag, jag trodde det var ett besök de ville ha tillbaka för men de vill alltså ha tillbaka all betald ersättning?. Har du pratat med dem om framtiden - vad reserverar de sig emot?
”Vi har nu fått återkoppling från våra förtroendeveterinärer angående ärendet. Utifrån de röntgenbilder som togs på Kungsbacka Hästklinik den 3 november 2023 och på Husaby Hästklinik den 20 december 2024, kan de konstatera att det föreligger tätt liggande tornutskott/kissing spines i bröst- och ländrygg.

En reservation har nu tyvärr upprättats på Agoras försäkringar för ryggsjukdomar med komplikationer, ej omprövningsbart.”

”Vi har nu fått återkoppling från våra förtroendeveterinärer angående ärendet. Utifrån de röntgenbilder som togs på Kungsbacka Hästklinik den 3 november 2023 och på Husaby Hästklinik den 20 december 2024, kan de konstatera att det föreligger tätt liggande tornutskott/kissing spines i bröst- och ländrygg.

En reservation har nu tyvärr upprättats på Agoras försäkringar för ryggsjukdomar med komplikationer, ej omprövningsbart.”
Äsch :( De anser alltså att det dels är ryggproblem som orsakar problemen och att det fanns KS vid köp. Och då åker SI-ledsproblematiken med på köpet under ryggsjukdomar.

Positivt är att de inte reserverat mot hältor - samtidigt är ju alltid risken att de vill hävda att allt utom klart yttre trauma är en komplikation till ryggen.

Hur mår hästen idag? Har hon blivit något bättre och känns det värt (med tanke på köpt billigt osv) att lägga pengar ur egen ficka eller känns det som att pålagringen är problemet?

Jag satte ett tak för min när hon skadade sig, hur mycket ovanpå inköpspriset jag sas ansåg det värt att behandla för. Gränsen gick för vad en likadan frisk häst hade kostat. Det har vi nått med lite råge nu. Men det har ändå gått framåt så även om veterinären lyfte frågan om jag pga prognosen ville fortsätta så beslöt jag att göra det.
Men jag tror det är viktigt att just innan tänkt på det för det är så lätt "dras med" annars

Känns så otroligt jävla tungt alltihopa. Jag har gjort ALLT i min makt för hästen sedan hon kom och hon har verkligen blivit jättefin trots sina problem. Men förutom de korta perioderna där vi ridit som vanligt har vardagen bestått av oro, utredningar, behandlingar, långa viloperioder osv osv.

Jag vill egentligen inte häva köpet men har lagt alla pengar jag haft på denna hästen som i slutändan ändå inte är fräsch. Och nu är företaget jag köpte hästen av satt i konkurs så dom kommer väl aldrig kunna ersätta mig för allt ändå, om jag nu skulle gå vidare med jurist och vilja häva köpet.

Så jag står kvar med noll alternativ. Lämnar in min sadel för försäljning idag (Renaissance så värd en del) eftersom jag måste betala dessa fakturor. Sen då? Vänta på kommentar från min första veterinär. Anmäla till ARN, igen, antagligen. Både försäkringsbolaget och säljaren. Nej alltså jag vet inte ens längre. Det här har pågått så länge att jag inte orkar bry mig om något snart

Idag var det dags för återbesök. Kliniken håller på att bygga ut och jag fick en förvarning i fredags om att de skulle lyfta på takstolar idag. Lite väl spännande med en överladdad Barka, så jag bad dem komma ut och ge en lite dos plegicil innan jag lastade ur. Det räckte för att ta udden av nerverna (men hon var så spänd i transporten att veterinären knappt fick in kanylen) och då kunde vi även longera utan bocksprång. Fanns en liten, liten, korthet i steget höger fram (det gick inte att se senast då hon var överladdad) på hårt, men den blev inte värre på mjukt som ju senor och ligament oftast blir. Sen in för nytt ultraljud och även om det inte är helt ifyllt än så var veterinären mycket nöjd och tyckte Barka har ett fantastiskt läkekött för sin ålder. Man kan ju aldrig lova till 100% sa hon, men som det ser ut nu bör hon komma tillbaka till fullt arbete.

Hon ville att jag skrittar för hand i en 7-10 dagar till, sen kan jag skritta uppsuttet åtminstone en 4-5 dagar i veckan och gärna jobba henne med både samling och lösgörande rörelser. Trav får vänta tills efter nästa koll, hon vill se så att den lilla kortheten i steget försvinner helt. Det enda som sätter lite myror i huvudet på mig är hur de egentligen räknar när det gäller hur lång tid en sån här skada tar. Hon har ju hela tiden sagt att en sena kan ta 6-12 månader eller till och med 6-18 månader medan ligament oftast ligger på 3-6 månader. Men idag sa hon att Barka ser mer ut som en 3-månaders häst än en 6-månaders häst, men då verkar hon avse när man kan börja skritta uppsuttet, inte när man kan börja rida mer normalt. Oavsett så är det så klart skönt att höra att det gått väldigt bra hittills.

Får du skritta på mjukare underlag nu eller är det fortfarande asfalt som gäller?

Jag är lite orolig för vårt återbesök på fredag. :nailbiting:

Känns så otroligt jävla tungt alltihopa. Jag har gjort ALLT i min makt för hästen sedan hon kom och hon har verkligen blivit jättefin trots sina problem. Men förutom de korta perioderna där vi ridit som vanligt har vardagen bestått av oro, utredningar, behandlingar, långa viloperioder osv osv.

Jag vill egentligen inte häva köpet men har lagt alla pengar jag haft på denna hästen som i slutändan ändå inte är fräsch. Och nu är företaget jag köpte hästen av satt i konkurs så dom kommer väl aldrig kunna ersätta mig för allt ändå, om jag nu skulle gå vidare med jurist och vilja häva köpet.

Så jag står kvar med noll alternativ. Lämnar in min sadel för försäljning idag (Renaissance så värd en del) eftersom jag måste betala dessa fakturor. Sen då? Vänta på kommentar från min första veterinär. Anmäla till ARN, igen, antagligen. Både försäkringsbolaget och säljaren. Nej alltså jag vet inte ens längre. Det här har pågått så länge att jag inte orkar bry mig om något snart
En riktigt jobbig sits, jag beklagar verkligen. Om säljaren gått i konkurs finns ju tyvärr inget att hämta där så den delen skulle jag låta bli att lägga energin på. Om du ska ta strid med försäkringsbolaget eller ej kan ju bara du svara på, men ska du det är ju första steget att få plåtarna granskade av en veterinär som vill och kan uttala sig om åldern på förändringarna. För bolaget har stöd i villkoren du godkänt att inte ersätta för något som fanns vid tecknande även om det då var okänt. Så du behöver endera kunna göra sannolikt att det inte fanns någon KS när du försäkrade in, eller att hennes problem inte alls beror på ryggproblem eller något kopplat till det.

Ja, ridbana eller mjukt kuperat underlag ute är okej. Fick ett nytt 6-veckorsschema och ska vara uppe i 45 minuters ridning efter det.

Håller tummarna för er. :heart

Som jag skrev till stallägaren innan:

Första besöket: Välryktad nyklippt tävlingshäst i god kondition.
Första återbesöket: Långhårig jak-liknande varelse helt utan övelinjemuskulatur
Andra återbesöket: oformlig långhårig lerklump. 🤷‍♀️

IMG_9539.webp

Jag har sagt upp min boxplats idag..
Även om min gamla veterinär skriver ett utlåtande om att hon bedömde att hästen inte hade KS nov-23 och aldrig behandlat för detta, och Dunstan ev ändrar sig om återkravet efter en anmälan till ARN, kvarstår det faktum att hästen fått reservation på ryggsjukdomar med komplikationer och behöver fortsatta behandlingar som inte täcks av försäkringen. Det är ohållbart känner jag, och vem vet vilka problem som dyker upp i framtiden.

Agora är fantastisk men en 6-åring som haft dessa problem länge och som aldrig blivit bättre trots upprepade behandlingar i ryggen och rehabscheman, lär inte hålla som ridhäst. Vem vet, hon kanske har ont av att bara gå i hagen eller kanske inte men oavsett är det inget liv för henne.

Jag har lagt ca 55k på utredningar och behandlingar i över ett års tid, som plåster på såren hade det varit bra att få ut något i liv men det får jag inte heller.

Jag får trösta mig med att jag gett henne en bra tid hos mig med massa kärlek och omvårdnad.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 859
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 768
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 985
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare