Idag var det dags för återbesök. Kliniken håller på att bygga ut och jag fick en förvarning i fredags om att de skulle lyfta på takstolar idag. Lite väl spännande med en överladdad Barka, så jag bad dem komma ut och ge en lite dos plegicil innan jag lastade ur. Det räckte för att ta udden av nerverna (men hon var så spänd i transporten att veterinären knappt fick in kanylen) och då kunde vi även longera utan bocksprång. Fanns en liten, liten, korthet i steget höger fram (det gick inte att se senast då hon var överladdad) på hårt, men den blev inte värre på mjukt som ju senor och ligament oftast blir. Sen in för nytt ultraljud och även om det inte är helt ifyllt än så var veterinären mycket nöjd och tyckte Barka har ett fantastiskt läkekött för sin ålder. Man kan ju aldrig lova till 100% sa hon, men som det ser ut nu bör hon komma tillbaka till fullt arbete.
Hon ville att jag skrittar för hand i en 7-10 dagar till, sen kan jag skritta uppsuttet åtminstone en 4-5 dagar i veckan och gärna jobba henne med både samling och lösgörande rörelser. Trav får vänta tills efter nästa koll, hon vill se så att den lilla kortheten i steget försvinner helt. Det enda som sätter lite myror i huvudet på mig är hur de egentligen räknar när det gäller hur lång tid en sån här skada tar. Hon har ju hela tiden sagt att en sena kan ta 6-12 månader eller till och med 6-18 månader medan ligament oftast ligger på 3-6 månader. Men idag sa hon att Barka ser mer ut som en 3-månaders häst än en 6-månaders häst, men då verkar hon avse när man kan börja skritta uppsuttet, inte när man kan börja rida mer normalt. Oavsett så är det så klart skönt att höra att det gått väldigt bra hittills.